کارتل یا کارتر خودرو چیست؟

میل لنگ که در اصطلاح عامیانه کارتل نیز نامیده می شود، نوعی قوطی روغن موتور به حساب می آید. این قسمت که به صورت یک کاسه یا کاسه بزرگ زیر بدنه موتور یا بلوک سیلندر پیچ می شود، روغن را از سیستم روغن کاری حفظ کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند.

موتور خودرو مانند قلب تپنده آن دارای اجزا و پیچیدگی های خاصی است. برخی از این اجزا و قطعات موتور خودرو با پوشش فلزی به نام بلوک سیلندر پوشانده شده اند. قسمت دیگر با سر سیلندر تکمیل می شود. این دو قسمت که به طور کامل و دقیق به هم متصل شده اند، بدنه اصلی موتور را تشکیل می دهند و ضمن فراهم آوردن فضای لازم برای کار قطعات داخلی کوچکتر مانند سوپاپ ها، میل بادامک ها و بادامک ها و پیستون ها، محافظت نیز می کنند. اما قسمت دیگری از موتور که از قضا بسیار مهم است در زیر این بدنه قرار می گیرد که از آن محافظت خاصی نمی شود. میل لنگ که ضمن تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون ها به حرکت دورانی و انتقال آنها به سیستم انتقال نیرو، نیروی لازم برای حرکت میل بادامک، پمپ آب، پمپ روغن و دینام را نیز تامین می کند، در زیر بلوک سیلندر قرار دارد. و در فضای باز بدون شک علاوه بر فضای لازم برای فعالیت، این اتاق باید از ضربه و آسیب های احتمالی محافظت شود. میل لنگ قسمتی است که زیر موتور قرار می گیرد و میل لنگ را می پوشاند. با ما بمان. در این مقاله می خواهیم درباره کارتر بیشتر بدانیم.

کارتر چیست و چه وظایفی دارد؟

میل لنگ که در اصطلاح عامیانه کارتل نیز نامیده می شود، نوعی قوطی روغن موتور به حساب می آید. این قسمت که به صورت یک کاسه یا کاسه بزرگ زیر بدنه موتور یا بلوک سیلندر پیچ می شود، روغن را از سیستم روغن کاری حفظ کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند. به این ترتیب می توان میل لنگ را نوعی مخزن روغن موتور دانست. به همین دلیل به این قسمت مخزن روغن موتور نیز می گویند. این محفظه که بزرگترین محفظه داخل موتور محسوب می شود، توسط واشرهای چوب پنبه ای به بلوک سیلندر متصل می شود. وظایف کارتر را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

محافظت از میل لنگ و شاتون در برابر ضربه و نفوذ مایعات و آب

روغن موتور را در زمان خاموش بودن خودرو حفظ کنید

روغن داغ برگشت شده توسط موتور را بازیابی کنید و با تبادل حرارت آن را خنک کنید

به این ترتیب، میل لنگ را می توان در یک جمله به عنوان «کارتر و روغن موتور» تعریف کرد.

مواد، ساختار و اجزای کارتر

میل لنگ که در پایین موتور قرار دارد از ورق فولادی مهر شده یا آلیاژهای آلومینیوم ریخته گری ساخته شده است. مهمترین اصل ساختار میل لنگ تبادل حرارت و مقاومت آن در برابر ضربه و حرارت است. برای جلوگیری از حرکت بیش از حد روغن در داخل میل لنگ و حذف آن، فضای داخلی با صفحات فلزی عمودی مشبک شده است. این محفظه معمولاً دو قسمتی و ذوزنقه ای است و عمیق ترین قسمت آن برای تجمع روغن در نظر گرفته می شود. قسمت بالایی و کم عمق نیز این دو قسمت مهم مانند میل لنگ و محفظه شاتون را در خود جای داده است. محکم بودن و عایق بودن این محفظه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین هنگام اتصال آن به بلوک سیلندر از واشرها و پیچ های مخصوص برای آب بندی محکم استفاده می شود. علاوه بر عناصر ذکر شده، می توان گفت کارتر از چند قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

پیچ تخلیه

سینی کارتر

ناودان

سینی اتصال

برای تخلیه روغن موتور و تعویض آن، یک مجرای مخصوص و یک پیچ در زیر میل لنگ تعبیه شده است که از طریق آن می توان روغن را تخلیه کرد. فیلتر روغن نیز از طریق این مجرا در داخل میل لنگ قرار می گیرد. به این ترتیب می توان میل لنگ را یکی از اجزای سیستم روغن کاری خودرو دانست. صفحه اتصال میل لنگ یک قطعه لبه مانند در اطراف این محفظه کاسه ای شکل است که سوراخ های اتصال و ناحیه پیچ میل لنگ را در خود جای داده و به صورت صاف روی بلوک سیلندر قرار می گیرد. سینی کارتر نیز پوششی است که در زیر آن تعبیه شده تا از برخورد این قسمت به جاده یا موانع روی آن جلوگیری کند. زیرا میل لنگ به دلیل ساختار کاسه ای شکل و گود بودن مستقیماً در معرض چنین ضرباتی قرار می گیرد و هرگونه آسیب احتمالی به بدنه آن منجر به از بین رفتن روغن موتور می شود. برای خرید لوازم یدکی برلیانس بازار تهران می توانید با فروشگاه دیجی کار شاپ در ارتباط باشید.

کارتر تر

این نوع میل لنگ که امروزه بیشتر از دیگری استفاده می شود، در زیر موتور قرار می گیرد و حاوی روغن برگشتی است. این روغن که از مجاری روغن کاری و صدا خفه کن و سیستم روغن کاری موتور حرکت کرده است، دمای بسیار بالایی دارد. زیرا در واقع در حین حرکت در مسیر خود، گرما را از بلوک سیلندر و سایر اجزا می گرفت و آنها را خنک می کرد و در عین حال حرکت قطعات را صاف و آسان می کرد. کولر با تبادل حرارتی قوی این روغن داغ را خنک کرده و به پمپ روغن برمی گرداند تا به موتور برگردد. پمپ روغن را به سمت میل لنگ، شاتون، پیستون و سوپاپ ها حرکت می دهد و روغن مسیر خود را از سر می گیرد.

کارتر خشک

این نوع کار در واقع نوعی گذرگاه روغن موتور است و دیگر نقش مخزن روغن موتور را ندارد. در این سیستم میل لنگ کوچکتر طراحی شده و کمی روغن به داخل آن می ریزد. در نتیجه فضای زیر موتور بازتر و آزادتر می شود و نیاز به استفاده از سینی میل لنگ از بین می رود. در این سیستم از مخزن روغن در خارج از فضای موتور با پمپ مخصوص استفاده می شود. این پمپ روغن را به میل لنگ می فرستد که به سمت سیستم روغن کاری می رود و پمپ روغن موتور که در داخل میل لنگ قرار دارد روغن را به موتور پمپ می کند. فیلتر روغن نیز در داخل میل لنگ قرار می گیرد و در طول مسیر روغن را تمیز و خنک می کند. روغن موتور با نیروی گرانش به داخل میل لنگ باز می گردد و به وسیله پمپ و خط مجزا به داخل محفظه مخصوص روغن هدایت می شود. برگرداندن روغن به این محفظه باعث سرد شدن بیشتر روغن می شود. کاسه خشک معمولاً در اتومبیل های فوق العاده ورزشی و مسابقه ای استفاده می شود که به مرکز ثقل پایین تر و محدودیت ارتفاع صورت نیاز دارند.

Share