در آیین گرامیداشت روز خبرنگار چه گذشت؟

وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران | تصویب لایحه جامع روزنامه نگاری

«روایت اول»، آیین گرامیداشت روز خبرنگار، امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین گرامیداشت روز خبرنگار صبح امروز ۲۳ مردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی مدیر موسسه اطلاعات، محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و مدیرعامل ایسنا، ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی، محسن حدادی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، گیتا علی‌آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و شماری از خبرنگاران و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

*لایحه جامع روزنامه نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسید*

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی گفت: همواره طی یکسال گذشته در تلاش بوده‌ایم تا مشکلات قدیمی و کهنه اهالی رسانه را حل و فصل کنیم که بر همین اساس، لایحه جامع روزنامه نگاری را در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسانده‌ایم و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد تحول اساسی در عرصه روزنامه نگاری و رفع تمامی موانع و مشکلات پیش روی اهالی رسانه باشیم.
وی همچنین به بسته حمایتی دولت مردمی ویژه خبرنگاران اشاره کرد و افزود: رییس جمهور در این خصوص در ۱۳ بند دستور ویژه داده تا بتوانیم با وزارتخانه‌های مختلف تفاهم نامه‌های اجرایی آن را به سرانجام برسانیم.
اسماعیلی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران و روزنامه نگاران فقید گفت: شخص رئیس جمهور انقلابی و مکتبی همواره اهتمام ویژه‌ای نسبت به رفع مشکلات اهالی رسانه دارد و در جلسه اخیر هیات دولت از جایگاه خبرنگاران تجلیل ویژه‌ای به عمل آوردند.

*تقدیر وزیر فرهنگ از وزرای صمت، ارتباطات و اقتصاد*

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به اهتمام سایر وزارتخانه‌ها برای تجلیل از اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: از وزرای محترم ارتباطات، صمت و اقتصاد بابت اجرای تفاهم‌نامه بسته حمایتی از خبرنگاران و تدارک هدایایی جهت تجلیل از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قدردانی می‌کنم و بزودی جزییات این هدایا از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است*

در بخش دیگری از این مراسم سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین موضوعی که باید با آن مواجه شویم، شیوه حکمرانی است. کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تاثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسایل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت افرادی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند و یا آن‌ها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.

وزیر صمت اظهار کرد: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنطیم می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید ما هم به حاشیه می‌رویم.

به گفته وی یکی از نکاتی که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای و عمیق کند، این است که آدم‌های حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند. یک نظام حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد. اگر رسانه‌ای خبر حاشیه‌ای و شایعه منتشر می‌کند توسط خود رسانه‌ها کنار زده شود. هر چقدر خبرنگاران دقیق‌تر کار کنند قطعا در حل مسایل کشور موثر است.

*اهالی خبر و رسانه باید از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند*

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: مصادف شدن روز خبرنگار با عاشورای حسینی فرصتی برای یادآوری روایت اول ایثار و فداکاری و عشق و انسانیت است که همگی از درس‌های عاشورا هستند. روایت اول یادآور می‌شود که این مسیر میراثی از حضرت زینب (س) است که تاکنون ادامه داشته است.

وی ادامه داد: تلاش ما در معاونت مطبوعاتی متمرکز بر مقطع ابتدایی تولید محتوا و روایت اول یعنی خبرنگاران و کنشگرانی است که می‌توانند روایت اول را داشته باشند و به‌هم‌ریختگی و آشفتگی جنگ نرم را بهبود بخشند.

معاون مطبوعاتی در ادامه تاکید کرد: اهالی خبر و رسانه باید از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند، همواره تلاش ما در راستای این هدف بوده است. بسته حمایتی مطرح شده توسط رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بخش دیگری از این حمایت‌هاست.

مهدی‌پور افزود: ما خانواده مطبوعات را به سمت سامانه جامع رسانه‌ها هدایت کردیم تا تمامی خدمات را به طور شفاف در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم که ریل‌گذاری در این مسیر را اصلاح کنیم، قدم بزرگی را در راه ارتقای جایگاه خبرنگارانی که روایت اول را دارند، برداشته‌ایم.

گفتنی است، بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران از سوی نمایندگان صنوف مختلف رسانه‌ای، تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید، تجلیل از مقام «شیرین ابوعاقله» و اجرای آیین تعزیه خوانی و مراسم‌سنج و دمام از بخش‌های دیگر آیین بزرگداشت روز خبرنگار امسال با عنوان «روایت اول» بود.

Share