در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد

برگزاری نشست تخصصی گیلان در شاهنامه

نشست تخصصی گیلان در شاهنامه به همراه پاسداشت جشن تیرگان و بزرگداشت آرش کمانگیر در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار و پیشنهاد شد تا روزی بنام گیلان در تقویم و گاهشمار شمسی در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی گیلان در شاهنامه به همراه پاسداشت جشن تیرگان و بزرگداشت آرش کمانگیر ، عصر سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ و با حضور دکتر محمود رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، محمد کاظم یوسف پور عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکتر رضا چراغی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، رضا نوزاد پژوهشگر تاریخ گیلان، سید مهدی میر صالحی رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه تاریخی و دکتر زهرا روحی فر مدیر خرد سرای فردوسی گیلان و شاهنامه پژوه، برای نخستین بار در گیلان و با همت خرد سرای فردوسی گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی، در این پژوهشکده برگزار شد.

در این نشست که پژوهش گران برتر گیلان « عباس پریش روی پژوهشگر شاهنامه – دکتر رحیم چراغی، فرشته طالش انساندوست » حضور داشتند، دکتر محمود رنجبر ضمن خوشامدگویی، به اهمیت گیلان و نقش بارز مردمان آن در گسترش فرهنگ و رسوم کهن اشاره داشت.

دکتر محمد کاظم یوسف پور و دکتر رضا چراغی، واژه گیلان در شاهنامه را از دیدگاه حکیم طوس ابوالقاسم فردوسی در دوره هایی از اسطوره تا تاریخ، مورد واکاوی و نگرش قرار دادند.

رضا نوزاد پژوهشگر تاریخ گیلان نیز در این همایش، به اهمیت گیلان و دلاوری مردمان آن در برهه ای از تاریخ پرداخته و دکتر سید مهدی میر صالحی نیز، گیلان در شاهنامه را از منظر باستان شناسی، بررسی نمود.

دکتر زهرا روحی فر مسئول خردسرای فردوسی گیلان نیز در ادامه همایش، به مسائل مطرح شده از سوی سخنرانان، موقعیت مکانی گیلان را با مکانهای مجهول در شاهنامه مقایسه نموده و با توجه به‌ شواهد موجود در شاهنامه، اذعان می دارد: گیلان تنها مکان معلوم در شاهنامه است که می توان از جایگاه آن در نقشه جغرافیای امروز اطمینان داشت.

روحی فر که برای اولین بار، گیلان در شاهنامه را مورد پژوهش قرار داده و مقاله ای با عنوان « گیلان تنها مکان معلوم شاهنامه» در مقایسه با مکانهای مجهول آن، به پانزدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اهواز ارائه داده است، اشعار می دارد: مقاله « گیلان تنها مکان معلوم شاهنامه » به چاپ رسیده و اکنون برای استفاده همگان در دسترس است.

وی در ادامه سخنرانی خود پیشنهاد می کند: با توجه به نقش گیلان و مردمان دلاور و فرهنگ پرور آن در درازنای تاریخ، روزی به نام‌ گیلان در تقویم و گاهشمار شمسی از سوی مسئولین امر در نظر گرفته شود که این پیشنهاد مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در پایان، مهردخت شاهنامه خوان آیسا گرفمی، سروده دکتر زهرا روحی فر در باب جانفشانی آرش کمانگیر را با هنرمندی اجرا و در ادامه نیز، استاد پریش روی، سه اثر ارزشمند خود را به خردسرای فردوسی گیلان هدیه دادند.

Share