در موزه میراث روستایی گیلان؛

اعلام نتایج و اهدای جوایز دومین دوره جایزه دوسالانه معماری گیلان+ تصاویر

مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه دوسالانه معماری گیلان برگزار شد. طبق بیانیه هیئت داوران از ۲۰ اثر راه یافته به مسابقه، ۲ پروژه با شرایط مسابقه مطابقت نداشت و ۱۸ پروژه مورد داوری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه دوسالانه معماری گیلان روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در موزه میراث روستایی گیلان برگزار شد.

اولین دوره این مسابقه در سال ۹۸ و دومین دوره در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان و به همت گروه و کمسیون تخصصی معماری این سازمان برگزار شد و شرکت تیراژه صنعت ساختمان حمایت مالی این دوره از مسابقه را بر عهده داشت.

در ابتدای مراسم مهندس بهزاد پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ضمن خیر مقدم به تشریح پیشینه و فرآیند این مسابقه پرداخت و از دست اندر کاران مسابقه تشکر کرد.

وی از تلاشهای اعضای هیئت مدیره سازمان در رشته معماری و اعضای کمیسیون تخصصی معماری که در برگزاری این مسابقه تلاش نمودند تقدیر نمود. همچنین از داوران مسابقه که از چهره های برجسته معماری هستند قدردانی نمود و در پایان از حامی مالی مسابقه شرکت تیراژه صنعت ساختمان که پشتیبان این مسابقه بودند سپاسگزاری کرد و نوید داد طبق تفاهم نامه ای که با شرکت تیراژه صنعت ساختمان منعقد شده است این مسابقه با حمایت مالی این شرکت در سه دوره آینده برگزار خواهد شد.

مهندس پارسا در صحبتهایش از همکاران معمار خود دعوت کرد با تعامل بیشتری با سازمان در جامعه اثرگذاری بیشتری داشته باشند و در جهت حفظ معماری بومی گیلان و معماری پایدار تلاش نمایند و اقدامات ماندگاری از خود برجای گذارند.

وی با اشاره به اقدامات تحسین برانگیز و حضور موثر سازمان در کارگروه مناسب سازی استان این دستاورد را نتیجه همکاری مهندسان سازمان و گروه تخصصی معماری دانست و اظهار امیدواری کرد با همکاری اعضای فرهیخته سازمان بتوان در دیگر کارگروه ها مانند کارگروه سیما و منظر شهری در حوزه معماری و شهرسازی استان تاثیرگذار بود.

رئیس سازمان در بخش پایانی سخنرانی خود ضمن اشاره به وجود افراد صاحب نام در حوزه معماری استان گفت: اعضای هیئت مدیره از پیشنهادات و انتقادات اعضای سازمان استقبال می نمایند و معتقدم این تعامل تاثیر بسیار مثبتی در عملکرد سازمان خواهد داشت.

در ادامه دکتر محمد مهدی رئیس سمیعی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و داور هر دو دوره مسابقه ضمن برشمردن تجربیات خود در داوری این مسابقه خواستار برنامه ریزی زودهنگام برای دوره بعدی شد.

وی خاطر نشان کرد: طرحهای امروز آثار مسابقات بعدی خواهد بود و لازم است از الان دسته بندی ها، گروه بندی ها و معیارها مشخص گردد.

دکتر سمیعی افزود: در آینده قطعا با حجم زیادی از بازسازی مواجه خواهیم بود و پیشنهاد می دهم این بخش توسط کمیسیون تخصصی معماری در مسابقه گنجانده شود و معیارهای آن سریعتر تدوین و برای آن برنامه ریزی گردد.

سپس دکتر رضا حبیب زاده به نمایندگی از هیات داوران دومین دوره دوسالانه جایزه معماری گیلان در سال ۱۴۰۰، (دکتر مهرداد امیر نژاد مژدهی، دکتر هومن بالازاده، دکتر رضا حبیب زاده، دکتر محمد مهدی رئیس سمیعی، دکتر شهاب علیدوست) بیانیه هیات داوران را قرائت نمود.

طبق بیانیه هیئت داوران از ۲۰ اثر راه یافته به مسابقه، ۲ پروژه با شرایط مسابقه مطابقت نداشت و ۱۸ پروژه مورد داوری قرار گرفت. داوران بعد از بررسی پروژه ها، برندگان دومین دوره دوسالانه معماری گیلان را به شرح ذیل انتخاب کردند:

طرح اول مهندس سمانه صداقت بابت طراحی ویلای آسمانه و به دلیل ساماندهی مناسب، توجه به سقف، معماری داخلی مناسب و توجه به بستر پروژه انتخاب شد. هیئت داوران استفاده از مصالح متفاوت و ناهمگون، بدون توجه به ساختار پروژه را از نقاط ضعف این طرح برشمردند.

طرح دوم مهندس سمانه صداقت بابت طراحی ویلای سیتکا به دلیل ساماندهی قابل قبول و معماری داخلی روشن به عنوان رتبه دوم برگزیده شد. هیئت داوران نبود ایده مشخص و قابل توجه را نقطه ضعف این پروژه دانست. همچنین ویلای تک واحدی طراحی شده توسط آناهیتا عباسی و مهنا سیگارودی به دلیل ایجاد روش ارزان قیمت برای کیفیت بخشی و توسعه بنای موجود، توسط داوران به عنوان قابل تقدیر تشخیص داده شد.

در این مراسم از تمام شرکت کنندگان قدردانی شد و به پاس شرکت در این دوره از مسابقه لوح تقدیری به آنها اهدا شد.

Share