برگزاری نشست فعالسازی کریدور شمال -جنوب با بهره مندی از مزیتها و ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی
افقی گفت: اقتصاد دریا محور و ایفای نقش محوری در تسهیل و توسعه همکاریهای اقتصادی منطقهای و توسعه دیپلماسی لجستیکی برپایه کریدور شمال-جنوب و سایر مسیرهای ترانزیت بین المللی از اصلیترین راهبردهای سازمان منطقه آزاد انزلی است و در این راستا از مشارکت و حضور شرکتهای خارجی جهت بهره برداری از این مزیتهای قانونی، امکانات و خدمات استقبال میکنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با حضور عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، مدیرعامل و معاون شرکت کشتیرانی دریای خزر، رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، الکساندر شاروف مدر شرکت نفت خیم ترانس، آقامیر رمضان اف نماینده شرکت (sbz)؛ مدیران بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی و حضور مجازی هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران-روسیه، دکتر خلیلی دیلمی رییس اتاق بازرگانی اسکاندینادی ایران و چند عضو اتحادیه مالکان کشتی ایران، نشست تخصصی بررسی سازوکار تسهیل و توسعه فرایند نقل و انتقال کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب با محوریت بنادر منطقه آزاد انزلی، در دفتر هلدینگ امجد پویش واقع در تهران برگزار شد.
مهندس امین افقی عضو هیئت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به برنامههای کلان سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر فعالسازی کریدور شمال-جنوب در قالب انعقاد تفاهم نامهها و قراردادهای همکاری با ذی نفعان کریدور در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان، تشکیل شورای لجسیک منطقه و کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی؛ استقرار میز اوراسیا مناطق آزاد در انزلی، ارائه بستههای حمایتی-تشویقی به فعالین اقتصادی؛ تکمیل و توسعه زیرساخت مختلف بندری، تأکید کرد: حلقه مفقوده فعالسازی کریدور شمال-جنوب به روش حمل ونقل ترکیبی، اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری ایران است که به عنوان مهمترین پروژه سازمان در کنار ایجاد اسکه کشتی رو رو، در سطح ملی، در دستور کار قرار دارد.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود در اسکله ها، انبارها و سیلوهای مختلف فعال و در حال احداث در پسکرانه بندر کاسپین با سرمایهگذاری بخش خصوصی، از امکان ایجاد ترانزیت ریلی کالا تا ایستگاه رشت و از آن نقطه به این بنادر منطقه خبر داد و افزود: اقتصاد دریا محور و ایفای نقش محوری در تسهیل و توسعه همکاریهای اقتصادی منطقهای و توسعه دیپلماسی لجستیکی برپایه کریدور شمال-جنوب و سایر مسیرهای ترانزیت بین المللی از اصلیترین راهبردهای سازمان منطقه آزاد انزلی است و در این راستا از مشارکت و حضور شرکتهای خارجی جهت بهره برداری از این مزیتهای قانونی، امکانات و خدمات استقبال میکنیم.
هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان ظرفیتهای موجود در کریدور بین المللی شمال-جنوب جهت گسترش همکاریهای بین المللی، اضافه کرد: اصلیترین راهکار توسعه مراودات از این مسیر بین المللی برگزاری نشستهای تخصصی میان مدیران بخش دولتی و خصوصی است به حدی که ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان بخش خصوصی و دولتی دو طرف جهت سرعت بخشیدن به فرایندهای موجود به عنوان یک پیش نیاز اساسی از سوی این اتاق در حال پیگیری است و مجموعه اتاق ایران-روسیه آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در راستای رفع مشکلات و دغدغههای فعالین اقتصادی از مراجع دولتی و نهادهای خصوص دو کشور اعلام میکند.
کاپیتان داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در این نشست با اشاره به امکانات، خدمات و تجهیزات مجموعه تحت مدیریت خود در سطح بنادر دریای کاسپین، علاوه بر اتصال ریل به بندر کاسپین را، رفع موانع دیگری را هم در مسیر تسهیل و توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال-جنوب مهم قلمداد کرد و افزود: عدم همکاری میان نهادهای دیگر ایرانی با طرف روس؛ برخوردهای سلیقهای در خصوص اجرای قانون در بنادر مختلف که ضرر آن متوجه صاحبان کالا است؛ در اولویت بودن تردد مسافر در مسیر آزادراهی شمال کشور که باعث کندی وعدم امکان افزایش تعداد حمل و نقل کالا با کامیون میشود؛ قرار گرفتن برخی بنادر ایران در شهر و مراکز تجمع جمعیتی و تردد گردشگران؛ رقابتی نبودن عوارض نقل و انتقال کالا از مسیر ایران؛ نبود برنامه کلان در زنجیره تأمین کالا از مهمترین مشکلات پیش روی فعالسازی کریدور شمال-جنوب است چراکه اولویت اصلی این مسیر ترانزیت کالا، افزایش و سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالا با کشورهای اوراسیا و اروپایی میباشد نه ارتباط صرف به روسیه.
سید جلیل جلالی فر عضو هیأت رییسه اتاق ایران و روسیه نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت با ارائه تحلیلی از درصد ناچیز سهم ایران در صادرات کالا به بازار روسیه، عدم توجه به شاخصهای زنجیره تأمین کالا را از مهمترین مشکلات پیش روی افزایش بهره وری در کریدور شمال-جنوب ارزیابی کرد و گفت: شرکتهای بخش خصوصی ایرانی و روس در حال رایزنی به منظور ایجاد مسیر ریلی مسکو به آستارا؛ احداث زیرساختهای انبارداری و ارائه خدمات آزمایشگاهی به فعالین اقتصادی در بنادر روسیه میباشیم اما در کنار این مسائل، اولویت نخست بهره برداری هر چه سریعتر از مسیر ریلی به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک زیرساخت حائز اهمیت ویژه است.
اصغر امانی مشاور اقتصادی سازمان با بیان سابقه مراودات و تعاملات منطقه ویژه اقتصادی و سپس منطقه آزاد انزلی با کشور روسیه و چگونگی طرح ایده و تصویب کریدور شمال _جنوب اظهار داشت: ایجاد ارتباط میان کشورهای آسیا با اروپا مهمترین عامل ایجاد همکاری منطقه ویژه اقتصادی انزلی و آستراخان را در دهه هفتاد تشکیل میداد و این در حالی است که علی رغم گذار دو دههای از انعقاد تفاهم نامه ایجاد کریدور شمال-جنوب و حضور کشورهای عضو در پیمان شانگهان، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هنوز شاهد بهره برداری کامل از این مسیر ترانزیتی مهم بین المللی نمیباشیم.
رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی توجه به اهداف دور و غیر قابل تحقق ظرف دو دهه گذشته را موجب سرخوردگی فعالین اقتصادی عنوان کرد و افزود: با همکاری مراکز دولتی و اتاقهای بازرگانی استانهای همجوار، تنوع بخشی و افزایش میزان صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته و در این میان با هم افزایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بندر ایرانی سالیانکا در آستراخان روسیه، می توان علاوه بر رفع برخی ناهماهنگی ها، افقهای جدیدی از همکاری در بستر کریدور شمال-جنوب با تکیه بر ظرفیت ها، فرصتها ومزیتهای منطقه آزاد انزلی ایجاد کرد.
سید مهدی امجدی مدیرعامل هلدینگ امجد پویش با بیان اینکه فعالسازی کریدور شمال-جنوب از طریق همکاری میان فعالین اقتصادی کشورهای اصلی و بازارهای هدف این مسیر محقق میشود، تحلیلی در خصوص رویدادهای اخیر کانال سوئز، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که به مهم شدن این مسیر ترانزیتی در سطح بین الملل منجر شده ارائه نمود و گفت: بهره گیری از ظرفیتهای شرکتهای بین المللی روسیه که دارای تمایل به نقل و انتقال بخشی از کالاهای در حال ترانزیت از سایر راههای حمل و نقل کالا به مسیر منطقه آزاد انزلی است باید مورد توجه و همراهی مدیران دولتی و بخش خصوصی قرار گیرد.
گفتنی است در این نشست مدیران ونمایندگان شرکتهای تجاری ولحستیک روسی با طرح مباحثی در مسیر بهره برداری موثر از بنادر ایرانی دریای خزر و ناهماهنگیهای موجود در دستگاههای دولتی طرف مقابل، پیشنهاداتی در جهت نقل و انتقال کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی ارائه نمود و که مدیران ایرانی برای رفع مباحث اعلامی طرف روس برای تسهیل وتسریع انتقال کالا تاکید و آمادگی مجموعه متبوع خود جهت ترانزیت کالا از کریدور شمال-جنوب اعلام نمودند.
دیدگاه