مدیر دبیرستان دخترانه صبورا:

سنت باستانی یلدا با اموزه های تربیتی به نسل جدید معرفی شود | یلدا جشنی برای همدلیست

سیده صبورا سید باقری در مراسم احیای سنت یلدا که در دبیرستان صبورا رشت برگزار شد در جمع دانش اموزان و اولیای انها با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه هدف از برگزاری احیای جشن سنتی یلدا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیده صبورا سید باقری در مراسم احیای سنت یلدا که در دبیرستان صبورا رشت برگزار شد، در جمع دانش اموزان و اولیای انها با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه هدف از برگزاری احیای جشن سنتی یلدا را تشریح کرد.

به گفته وی، سنت باستانی شب یلدا تا جاییکه مستلزم احیای آموزه‌هایی چون صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده و… شود خوب و مطلوب است و اگر در اجرای این سنت‌ها دچار افراط همچون اسراف شویم پسندیده نیست.

مدیر دبیرستان دخترانه صبورا با اشاره به اینکه یلدا از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف ایران اسلامی برگزار می‌شده است، ادامه داد: اما موضوعی که در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود ورود برخی بدعت‌ها به مراسم شب یلدا است؛ بدعت‌هایی که باعث بروز آسیب‌های اجتماعی میگردد، با این حال جا دارد که متولیان فرهنگی ضمن فرهنگ‌سازی در این زمینه، راه برای ورود بدعت‌ها به این آیین کهن را ببندند.

وی افزود: بی‌شک بهترین ره آورد و هدیه شب‌های یلدا همنشینی و جویا شدن از حال هم و صله رحم و مهربانی است.

وی با بیان اینکه در این میان انس با قرآن، حافظ و شاهنامه خوانی نیز از آداب و سنت‌های وارد بر این آیین کهن است، تصریح کرد: با برگزاری مراسم احیای شب یلدا در دبیرستان صبورا نسل امروز را با گوشه‌ای از این ایین باستانی اشنا کردیم.

سیدباقری برپایی کرسی، استفاده از سماور برای صرف چای، پختن نان کشتای گیلانی، پختن‌اش رشته و… راگوشه‌ای از برگزاری این مراسم خواند که با همکاری و همدلی اولیای محترم دانش اموزان انجام شد.

وی همکاری در برگزاری چنین جشنهایی در ایران را موجب همدلی و وفاق بین افراد خواند.

سید باقری بر حفظ و گسترش فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید کرد و گفت: وظیفه ما انتقال این فرهنگ‌ها به نسل جدید است.

در این مراسم دانش اموزان از نزدیک با ویژگی‌های ایین شب یلدا اشنا شدند. معرفی سازهای سنتی اصیل، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و پختن نان کشتا و‌اش رشته از دیگر قسمت‌های این ایین بود.

Share