اولین مجتمع ییلاقی دوستدار محیط زیست گیلان

اهالی مجتمع ییلاقی اله بخش محله، با مشارکتی بی نظیر، زباله های تر و خشک را تفکیک کرده و زباله های تر را در حیاط منزل خود زیر خاک دفن می‌کنند که بعد از مدتی با تبدیل شدن به کود کمپوست برای باغچه‌های کوچک خود مورد استفاده قرار می‌دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اهالی مجتمع ییلاقی اله‌بخش‌محله واقع در ییلاقات بِرِن، واقع در ارتفاعات دو هزار متری رضوانشهر گیلان در تابستان جاری دست به کار محیط زیستی زده اند که در نوع خود جالب و می تواند الگویی برای سایر ییلاقات ارزشمند گیلان شود. از برق خورشیدی مرکزی گرفته تا جمع‌آوری زباله، سیستم آبرسانی و همزیستی مسالمت‌آمیز با دامداران منطقه.

ییلاقات گیلان خصوصا غرب گیلان با نوار طولانی و مراتع ارزشمند همواره از زمان‌های قدیم محل سکونت تابستانه مردم جلگه‌نشین بوده است.

برخلاف گذشته، که بسیاری از مردم جلگه‌نشین تمام تابستان را در ییلاق می گذراندند، در سالهای اخیر، به دلیل گسترش فرهنگ شهرنشینی و شرایط دشوار زندگی در شهر و خصوصا آموزش مجازی دانش آموزان بخاطر بحران کرونا، خانواده ها معمولا تنها آخر هفته‌ها به کلبه یا ویلای ییلاقی خود مراجعه می‌کنند تا یکی دو روزی از فضای شهری دور باشند و از طبیعت بهره  ببرند.

اما بسیاری از ییلاقات غرب گیلان که در ارتفاعات نزدیک به دو هزارمتر یا بالاتر قرار دارند به دلایل شرایط تردد و عدم مشمول بودن طرح هادی، از بسیاری خدمات مانند برق، مشکلات زباله و …محروم هستند.

آب مصرفی بیشتر ییلاقات از چشمه‌ها تامین می‌شود اما در سالهای اخیر، به دلیل ساخت و ساهای بی‌رویه، بیشتر چشمه‌ها با لوله کشی شخصی به انحصار خانواده‌ها درآمده است. این در حالی است که، در گذشته مردم با سطل از چشمه‌ها آب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند. با شرایط کنونی، آب این چشمها کمتر وارد طبیعت می‌شود. از آنجایی که رودخانه‌های اصلی منطقه از جمله شفارود، دیناچال، ناورود و کرگانرود بخش قابل‌توجه‌ای از حجم آب خود را از تجمیع این چشمه‌ها تغذیه می‌کنند که در پایین دست و در فصل تابستان می‌تواند برای کشاورزان بسیار با اهمیت باشد.

مجتمع ییلاقی اله‌بخش‌محله، دارای ۳۵ خانوار با یک همیاری ستودنی، به جای استفاده شخصی از چشمه‌ها، با تجمیع ۵ چشمه به جای ۳۵ چشمه، و تهیه به دو منبع آب سه هزارلیتری، و نصب یک لوله آب اصلی، برای هر خانوار یک انشعاب آب تعبیه دیده‌اند. در صورت پُرشدن منبع‌های آب این مجتمع، یک مخزن سنتی  که در زبان محلی به آن “لار”(lar) گفته می‌شود، آماده شده که هم  دامهای منطقه از آن استفاده کنند و هم آب مازاد در طبیعت سرریز گردد. اهالی این مجتمع، همچنین با انتخاب یک میرآب، مصرف بهینه آب و مشکلات احتمالی سیستم لوله کشی را مدیریت می کنند.

از جمله مشکلات دیگر ییلاقات گیلان خصوصا در سالهای اخیر، موضوع زباله است. آخر هفته‌ها، به دلیل تردد و مراجعه بیشتر خانوارها و حتی مسافران، در نقطه به نقطه مراتع و جنگلها پلاستیک‌های انباشته از زباله را می‌توان مشاهده کرد. به دلیل عدم امکان ارایه خدمات از طرف دهیاری‌های کوهستان‌ها و نبود امکانات مورد نیاز جمع آوری، زباله تولید شده در این ییلاقات متاسفانه بیشتر در طبیعت سرگردان می‌شود و منظره‌ای بسیار ناخوشایند را رقم می زند. ضمن اینکه، به دلیل تجزیه طولانی مدت بیشتر این زباله های خشک از جمله پلاستیک، آسیبی جدی به طبیعت ارزشمند گیلان وارد می شود و بسیاری اوقات دام های مستقر در این ارتفاعات را دچار مشکل می کند.

اهالی مجتمع ییلاقی اله بخش محله، با مشارکتی بی نظیر، زباله های تر و خشک را تفکیک کرده و زباله های تر را در حیاط منزل خود زیر خاک دفن می‌کنند که بعد از مدتی با تبدیل شدن به کود کمپوست برای باغچه‌های کوچک خود  مورد استفاده قرار می‌دهند. و با آماده کردن محلی برای جمع آوری زباله های خشک، به کمک طبیعت شتافته اند.

معضل دیگر ییلاقات خصوصا غرب گیلان، موضوع روشنایی و برق است که بیشتر خانوارها از موتورهای برق، استفاده می کنند. جابجایی موتورهای برق، همچنین احتمال سرقت که بارها اتفاق افتاده است و تهیه بنزین مورد نیاز این موتورها تنها بخشی از معضل این وسیله تولید برق به شمار می‌آید. صدای گوش‌خراش و همزمان این موتور‌ها در مجتمع‌های ییلاقی آلودگی صوتی تولید می‌کنند که با فضای آرامش‌بخش طبیعت ییلاقات سازگاری ندارد. اهالی این مجتمع ییلاقی، با نصب سیستم برق خورشیدی مرکزی، برای تمام خانوارها انشعاب برق آماده کردند که با نصب دوربین‌ها و دزدگیر هم امنیت مجتمع و هم امنیت سیستم آبرسانی و برق خورشیدی را تامین نمایند.

اکنون می توان به وضوح صدای سگ های گله ها را در غیاب موتورهای برق در شب های زیبای این ییلاق شنید و لذت برد.

Share