مدیریت شهری رشت برای تحول نیازمند درایت و صداقت است
شورا بازوی کمکی حوزه مدیریت شهری است و شهرداری قلب زنده شهر محسوب میشود اینکه با لج بازی و عدم مشورت با متخصصین امر در امور مختلف، رگهای این قلب بسته شود دود آن به چشم شهروندان میرود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ام البنین فتوحی در یادداشتی نوشت:
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت از دغدغههای همیشگی مدیریت شهری است. در همین راستا اقداماتی در دو دوره شورای شهر رشت صورت گرفت مانند راه اندازی خط بیآرتی و تجهیز و نوسازی اتوبوسها و البته طرح اجرا نشده به کارگیری اتومبیلهای منطقه آزاد در ناوگان تاکسیرانی. طرحهایی که یا اجرا نشد و یا اگر اجرایی شد شکست خورد و تنها بار مالی سنگینی بر گُرده نحیف شهرداری رشت به جا گذاشت.
پروژه بیآرتی همانطور که همه شهروندان شاهد بودند در شورای چهارم پروژهای پرطمطراق محسوب میشد و برای افتتاح آن مراسم افتتاحیه بزرگ برگزار شد و بازتاب گستردهای در رسانهها داشت اما عمر این پروژه به دوسال نکشید. شورای پنجم در همان ابتدای کار خود، معتقد بود این پروژه مناسب شهر رشت نیست و نکته جالب اینجا است که از ۱۱ عضو ۴ عضو آن همانهایی بودند که در دوره قبل شورا، به این پروژه رای داده و در افتتاح آن با غرور شرکت کرده بودند.
مسئله دوم تبدیل تاکسیهای رشت به خودروهای منطقه آزاد انزلی بود در همین راستا قرار شد که با نوسازی ناوگان تاکسیرانی و استفاده از تسهیلات کم بهره برای رانندگان تاکسی و نیز بکارگیری از خودروهای منطقه آزاد در این ناوگان شاهد مدرن شدن آن باشیم اما متاسفانه این طرح نیز به علت کش و قوسها در انتخاب شهردار و افزایش نرخ دلار مغفول ماند.
موضوع دیگر افزایش اتوبوسها در شهر بود با توجه به اینکه رشت با بیش از یک میلیون نفرجمعیت شناور در روز، تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد و از این تعداد فقط ۵۰ دستگاه فعال بوده که جوابگوی تراکم جمعیتی این شهر نیست. به همین منظور در سال ۹۵ تصمیم گرفته شد که برای توسعه ناوگان عمومی حمل و نقل، ۱۰۲دستگاه فرسوده طی تفاهمنامهای فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت و سازمان همیاری شهرداریهای کشور، برای تعمیر و نوسازی به قزوین ارسال شود. بر اساس این تفاهم. نامه مقرر بود که هر ماه ۲۰ اتوبوس تعمیر شده و به رشت برگردد. حتی در ابتدای شورای پنجم و انتخاب شهردار، شهردار وقت وعده خرید ۲۰ اتوبوس جدید را هم به مردم داده بود. اما اکنون با گذشت ۵ سال از ارسال اتوبوسهای رشت به قزوین، نه اتوبوس جدید خریداری شد و نه تعمیریها سالم به رشت بازگشتند و حتی تعدادی از اتوبوسهای ارسال شده در قزوین با توجیه هزینههای نگهداری پارکینگ قزوین، توقیف شد. اتوبوسها با گذشت زمان مستهلک شدند و اکنون با گذشت ۵ سال از تفاهمنامه مورد نظر با پیگیریهای صورت گرفته تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس که قابلیت بازسازی دارند به شهر رشت باز گردانده خواهد شد و ۳۵ دستگاه اتوبوس که مطابق گزارش و نظریه کارشناسان و طبق صورتجلسات لازم قابلیت بازسازی ندارند، در قزوین جهت تعیین قیمت و فروش باقی ماند.
همه آنچه گفته شد ذرهای از اقدامات ناکام است شورای رشت در دو دوره گذشته است که در پیچ و خم لج بازیهایی که برای انتخاب شهردار داشتند از مسیر درست خارج شد.
شورا بازوی کمکی حوزه مدیریت شهری است و شهرداری قلب زنده شهر محسوب میشود اینکه با لج بازی و عدم مشورت با متخصصین امر در امور مختلف، رگهای این قلب بسته شود دود آن به چشم شهروندان میرود.
همانطور که میدانیم منتخبین شوراها ماندنی نیستند و هر دوره تغییراتی خواهند کرد اما آنچه حایز اهمیت است اثر تصمیماتی است که توسط آنها برای شهر و شهروندان گرفته میشود که حتی تا سالها شاهد آن خواهیم بود. پس تصمیم درست گرفتن و انتخاب صحیح و بجا در موضوعات مختلف سبب رشد و توسعه شهر خواهد شد.
ساختن رشت به فکر و درایت نیاز دارد با همراه افرادی که شهرداری را در دستانداز نیندازند و همراه و همدل با درایت و صداقت برای مردم و تحول در مدیریت شهری گام بردارند.
دیدگاه