مقایسه چری تیگو ۷ و ام‌وی‌ام X55 سال ۲۰۱۸

خودروهای ام‌وی‌ام از اولین چینی‌های وارد شده به ایران هستند و البته از پرفروش‌ترین‌ها. موفقیت این خودروها به جایی منتهی شد که مدیران خودرو، اقدام به واردات نمونه‌ها موفق‌تر کمپانی تولید کننده آن‌ها، با برند چری نمود. چری، خودروساز چینی که چند سالی است مالکیت ام‌وی‌ام را نیز در دست دارد، طی حدود ۱۰ سال […]

خودروهای ام‌وی‌ام از اولین چینی‌های وارد شده به ایران هستند و البته از پرفروش‌ترین‌ها. موفقیت این خودروها به جایی منتهی شد که مدیران خودرو، اقدام به واردات نمونه‌ها موفق‌تر کمپانی تولید کننده آن‌ها، با برند چری نمود. چری، خودروساز چینی که چند سالی است مالکیت ام‌وی‌ام را نیز در دست دارد، طی حدود ۱۰ سال گذشته، شباهت محصولات خود تحت عنوان این دو برند را بیشتر کرده و از پلتفرم، طراحی، موتور و گیربکس‌های مشترک در آن‌ها استفاده می‌کند.

خودروهای ام‌وی‌ام که پیشتر لاین محصولات اقتصادی چری را تشکیل می‌داد، با خصوصیات اسپرت عرضه می‌شوند و چری‌ها نیز تولیدات لوکس آن به حساب می‌آیند. در این بین، خریداران و طرفداران چری، همواره عادت دارند که برند ام‌وی‌ام را با قیمت‌های مناسب‌تر در اختیار داشته باشند و محصولات چری را با امکانات بیشتر. همین امر موجب شده است که بسیاری کارشناسان، بعضا پرداخت بیشتر برای خرید نمونه‌های مزین به آرم چری را منطقی ندانسته و خرید برادر ارزان‌تر را معقول‌تر بدانند. یکی از دو نمونه خودروهای مشابه و البته متفاوت در قیمت چری و ام‌وی‌ام، تیگو ۷ و X55 جدید هستند. خودروهایی که با اختلاف قیمت حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیونی از سوی کارخانه ارائه می‌شوند. باید دید این اختلاف تا چه حد با ارزش خرید دو خودرو مطابقت دارد.

برابری‌های فنی

چری تیگو ۷، کراس‌اور شهری میان سایز چری است که از چری تیگو ۵ کوچکتر و ام‌وی‌ام از X55 بزرگتر است. این خودرو که در حال حاضر تنها در تیپ IE به صورت صفر عرضه می‌شود، از امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به رقبا بهره می‌برد و طراحی جذاب آن از اصلی‌ترین نماد‌های زبان طراحی جدید چری محسوب می‌شود. فرم جدید چراغ‌ها و جلو پنجره زاویه دار آن، این خودرو را از سبک کپی‌کار همیشگی هم‌وطنانش و دیگر ماشین‌های چری فاصله داده و به طرحی شخصی و انحصاری نزدیک کرده است. کارشناسان یکی از دلایل اصلی محبوبیت این خودرو را همین طراحی به روز و متفاوتش می‌دانند.

کیفیت متریال به کار رفته در کابین چری تیگو ۷، مونتاژ و البته طراحی آن نیز پیشرفت چشمگیری داشته و با شرایط اسف‌بار سابق چینی‌ها اختلاف سطح جدی دارد. طراحی فرمان مزین به نوارهای کرومی، تودوزی چرم و استفاده از همین چرم در پنل درها و داشبورد، از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین چری تیگو ۷ است که آن را به خودرویی لوکس نزدیک می‌کند.

در مقابل ام‌وی‌ام X55 سال ۲۰۱۸ نیز که به طراحی جدیدتر و زیباتر عرضه شده است، چهره‌ای اسپرت و شلوغ‌تر دارد، اما مانند چری تیگو ۷، رگه‌های کپی‌کاری در آن تقریبا محو شده و بدنه آن از طراحی تا حد زیادی بکر و اختصاصی بهره می‌برد و نمی‌توان گفت ام‌وی‌ام X55 جدید و چری تیگو ۷ در نمای روبرو شباهت زیادی دارند.

ام‌وی‌ام X55 در طول، عرض و فاصله محوری کوچکتر از چری تیگو ۷ است اما در ارتفاع با آن تفاوتی ندارد. وزن این خودرو نیز حدود ۸۰ کیلوگرم از برادر رقیبش سبکتر است. نکته مهم اما برابری شرایط موتور و گیربکس دو خودرو است. هر دو خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با سقف قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برند. موتوری که در برخی دیگر انواع ماشین MVM و چری هم شاهد هستیم. گیربکس به کار رفته در آن‌ها نیز از نوع اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد دو خودرو ۱۰.۹ ثانیه و سقف سرعت آن‌ها بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. مصرف چری تیگو ۷ و ام‌وی‌ام X55 نیز در سیکل ترکیبی ۶.۵ تا ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده و این به آن معناست که دو برادر، تفاوت خاصی در بازده و عملکرد فنی دارند.

اختلافات تجهیزاتی و امکاناتی

اما ام‌وی‌‌ام X55 2018 و ام‌وی‌ام X55 اکسلنت، که با بدنه یک رنگ به فروش می‌رسد در بخش امکانات رفاهی مواردی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی، سرعت، کشش و پایداری، رانندگی دو حالته، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، EBD ،ABS، ترمزهای کمکی و پارک برقی، اتولایت، دیلایت، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نویگیشن، دوربین‌های عقب، جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، درگاه USB، چهار عدد کیسه هوا، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۴ حالته برقی، روکش صندلی چرمی، آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن و سانروف را در اختیار خریداران می‌گذرد. این خودرو دو ایربگ پرده‌ای، کمربند پیش کشنده و محدود کننده ایمنی، سقف پاناروما، گرم‌کن صندلی جلو، اتولایت، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ حال و گودی کمر (صندلی راننده X55 تنها در ۴ حالت قابل تنظیم است)، سنسور باران و سنسور جلو را کمتر از رقیب هم‌خانواده‌اش دارد.

اکنون با وجود اشتراکات دو خودرو در بحث فنی و ویژگی‌های مثبت تا حدودی برابر در طراحی آن‌ها، باید دید از نظر یک خریدار برتری‌های امکانات چری تیگو ۷، با اختلاف قیمت ۱۴۰ میلیونی آن هماهنگی دارد یا خیر (آخرین قیمت اعلامی دو خودرو و البته اختلاف قیمت هریک در بازار و کارخانه را در دیوار دنبال کنید).

Share