یادداشت / ام البنین فتوحی؛

بصیرت و شناخت شیوه‌های دشمنی

دشمن‌شناسی اهمیت بسیاری علی‌الخصوص برای کشورهای اسلامی که همواره مورد حمله و هجمه دشمن قرار گرفته‌اند، دارد.

ام البنین فتوحی؛

بصیرت یکی از ملزومات اصلی در تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف غایی نظام جمهوری اسلامی است.
فهمیدن حقایق و رسیدن به حقیقت، نیازمند هوشیاری و بینش است.
در طول تاریخ اسلام، وقایع متعددی رخ داد که در هرکدام از آن‌ها سیر وقایع نشان دهنده میزان شناخت افراد آن زمان از دشمن و میزان بصیرتی که به امام وقت خود داشتند بود. اگر تاریخ اسلام را به درستی مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد میزان شناخت دشمن و بهره گیری از بصیرت در حوادث و وقایع سبب پیروزی و شکستهایی شده است. همانطور که امام علی (ع) ناآگاهی نسبت به دشمن را سرچشمه تمام نیرنگ‌ها می‌داند و می‌فرماید: «کسی که در برابر دشمنش به خواب رود و از او غافل بماند حیله‌های غافل گیرانه دشمن او را از خواب بیدار می‌کند.» این کلام امیرالمومنین حکایت از آن دارد که آگاهی و شناخت دشمنان و حرکت‌هایی که انجام می‌دهند مهم‌تر از مقابله یا جهاد با آن‌ها است. زیرا گاهی نا آگاه بودن به وجود دشمن و اطمینان کردن به او سبب همراهی ناخواسته با آن شده و همین امر باعث می‌گردد که دشمن به اهداف خود برسد و متاسفانه زمانی به آگاهی میرسیم که دشمن در میدان نبرد رودرو ما ایستاده و ما چاره‌ای جز جهاد با دستان خالی و نهایتا شکست دربرابر آن را نخواهیم داشت.
پس بصیرت و دشمن‌شناسی به ویژه امروزه از ابزار مهم در مواجه با دشمن است. همانطور که رهبر فرزانه انقلاب در تعبیری فرمودند: «بصیرت قطب نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است، به گونه‌ای که اگر کسی این قطب نما را نداشته باشد و نقشه خوانی را بلد نباشد ممکن است ناگهان خود را در محاصره دشمن ببیند. اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد.»

امروزه باتوجه به تحولات روز دنیا به ویژه انتخابات آمریکا، عده‌ای حل مشکلات کشور را در نتیجه این انتخابات می‌دانند در حالی که این تفکر نشان از بی‌بصیرتی و عدم آگاهی به دشمن است. وابسته بودن و وابستگی به دیگر کشورها برای رسیدن به تعالی راهی غلط و امیدی عبث است. راه برون رفت از مشکلات و گذر از این بحران‌ها عمل کردن به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب است. دشمن‌شناسی اهمیت بسیاری علی‌الخصوص برای کشورهای اسلامی که همواره مورد حمله و هجمه دشمن قرار گرفته‌اند، دارد. در این راستا، رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «هم دشمن را باید شناخت، هم شیوه‌های دشمنی را. راه و رسم‌ها و سمت‌وسوهایی را که اینها برای دشمنی در نظر گرفته‌اند، [همه] باید بدانند؛ مسئولین باید بدانند، مردم هم باید بدانند.»
حال در عصر شبکه‌های اجتماعی که دشمن شیوه کار خود بر پایه شبهه‌افکنی و آمیختن راست و دروغ به هدف ایجاد شک و شبهه در افکار عمومی نسبت به شخصیت‌ها و عملکرد نظام قرار داده است، آگاهی از شیوه‌ها و اهداف دشمن، بصیرتی را می‌طلبد که همچون چراغی «مه‌شکن» در فضای غبارآلود سره را از ناسره نمایان کند.

Share