آموزش و تامین نیروهای آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد
با توجه به حرفه ای و تخصصی بودن کار معلم، اشتغال به شغل معلمی یا فقط از دانشگاه فرهنگیان بوده و یا آن عده از دانش آموختگانی که از سایر دانشگاها به طول طویل المدت در مدارس مختلف بصورت حق التدریس مشغول فعالیت آموزشی اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن حبیبی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین نهاد تربیتی در جوامع بشری است، افزود: این نهاد زیر بنای توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی هر جامعه است و همه عوامل جامعه و حاکمیت، باید در این زمینه اهتمام جدی ورزند،چون این نهاد از یک سو با کودکان و نوجوانان و جوانان خلاق، مبتکر، مستعد و از طرف دیگر با طیف گسترده ای از مردم به عنوان خانواده ها و اولیای دانش آموزان در ارتباط است.
حبیبی یادآور شد: آموزش و پرورش، تعلیمات و آموزش های خود را به پیکرهی جامعه تزریق می کند و امام راحل (ره) در این زمینه چه زیبا و کامل فرمودند: «آن قدر تعلیم و تربیت مهم است که نه تنها دولت، بلکه باید همه ملت مشارکت داشته باشند» در این میان نقش معلمان عزیز، یک نقش ویژه و بی بدیل است چون معلم با روح و جان کودکان و نوجوانان در ارتباط است. یک معلم با پایبند بودن به اصول و ضوابط اخلاق در جریان روند آموزش که به عهده اوست، می تواند خدمت بزرگی به جامعه خویش عرضه نماید.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان، بهبود تعلیم و تربیت هر کشور را مبتنی به بهبود کیفیت تربیت معلمان آن جامعه عنوان کرد و افزود: برای اینکه معلمان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش بتوانند نقش خویش را به خوبی ایفا کنند، باید از منزلت و پایگاه اجتماعی شایسته ای برخوردار باشند.
وی متذکر شد: درجامعه ما نباید با مسئله ارتقای اجتماعی معلمان، شعاری برخورد کرد و شان و منزلت فرهنگیان باید حفظ شود تا به کارشان عشق ورزند و افتخار کنند.
حبیبی گفت: در این راستا به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان که مسئولیت اصلی تربیت معلم را به عهده دارد و در متحول کردن نظام آموزشی از جایگاه والایی برخوردار است و این دانشگاه می تواند نهاد آموزش و پرورش را برای دستیابی به افق چشم انداز ۲۰ ساله کمک شایانی نماید.
وی اظهار داشت: ضمن احترام و تحسین از همه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور که در طول ۴۱ سال گذشته، دستاورد های بسیار ارزشمند و متعددی در علم و فن آوری، آموزش و تربیت میلیونها نسل جوان در کشور و ثبت اختراعات و تحول و ایجاد شرکت های دانش بنیان و کمک شایان به صنعت دفاعی کشور و… در این روزهای اخیر دانشگاه پیام نور کشور بر اساس چراغ سبز برخی از افراد ذی نفوذ، پیگیری آموزش و تامین، بخشی از نیروهای آموزش و پرورش را داشته که در نگاه اول باید از این اقدام نوعی برداشت حمایتی تلقی گردد و در نگاه دوم شاید در برخی مراکز به جهت عدم استقبال دانشجویان به این دانشگاه، نگاه درآمدی و اقتصادی باشد. این در حالی است که یکی از نقاط ضعف آن دانشگاه، عدم ارتباط صحیح بین استاد و دانشجوست و این امر مغایر با مقوله تربیت محوری است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان در ادامه با اشاره به درخواست اعضای هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان از مسئولین امر اظهار داشت: با توجه به حرفه ای و تخصصی بودن کار معلم، اشتغال به شغل معلمی یا فقط از دانشگاه فرهنگیان بوده و یا آن عده از دانش آموختگانی که از سایر دانشگاها به طول طویل المدت در مدارس مختلف بصورت حق التدریس مشغول فعالیت آموزشی اند. البته پس از طی نمودن دوره های تربیتی و مهارتی در اولویت جذب آموزش و پرورش قرار گیرند.
حبیبی ادامه داد: مراکز دانشگاه فرهنگیان از کمبود ها و زیر ساخت ها به شدت رنج می برند، در صورتیکه در اکثر استانها اماکن مراکز علمی فراوانی بصورت بلا استفاده موجود است که با تدبیر مسئولین محترم استانی و توافقات وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش مرتفع گردد.
وی در پایان گفت: افزایش سهمیه جذب مراکز دانشگاه فرهنگیان هر ساله باعث رفع تدریجی کمبود معلمان انجام پذیرد. همچنین رفع مشکل جذب هیئت علمی در این مراکز به نسبت سرانه دانشجویان، در کیفیت بخشی آموزشی موثر خواهد بود.
دیدگاه