ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه، بهره گیری از کریدور شمال جنوب و توسعه گردشگری دریایی
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پانزدهمین نشست کمیسیون همکاریهای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه خواستار شد: ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه، بهره گیری از کریدور شمال جنوب برای مراودات روسیه با هندوستان و توسعه گردشگری دریایی.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین نشست کارگروه همکاریهای استانی و منطقهای ایران و روسیه که در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور در هتل اسپیناس پالاس تهران درحال برگزاری است، با تبیین فرصتها و مزایای منطقه متبوع خود برای توسعه مراودات فی مابین، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای دو بندر استراتژیک انزلی و کاسپین میباشد که نقش بسیار مهمی در تسهیل گری مبادلات تجاری میان دو کشور میتوانند ایفا نمایند و این در حالی است که هم اکنون ۵۰ شرکت روسی در این منطقه در حوزههای مختلف مشغول به فعالیت میباشند.
وی ظرفیتهای موجود در جهت توسعه مراودات دوجانبه را حائز اهمیت اعلام نمود و سه پیشنهاد به کارگروه همکاریهای ایران و روسیه ارائه داد و افزود: هم اکنون مهمترین مشکل در مسیر توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور عدم وجود شرکت مدیریت صادرات در کشور روسیه است، در همین راستا میتوان با حضور تعدادی از بازرگانان روسی و ایرانی و همراهی دستگاههای دولتی، اقدام به تأسیس شرکت مدیریت صادرات مشترک، جهت تسهیل و تسریع همکاریهای مشترک، نمود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی آشنایی بیشتر فعالین اقتصادی ایرانی با بازار روسیه و افزایش مبادلات تجاری دو کشور را از نتایج فعالیت آن ارزیابی نمود و گفت: پیشنهاد مطرح شده با استقبال طرح روس همراه شده و امیدواریم در آینده نزدیک، با همکاری دو کشور این شرکت شروع به خدمات رسانی به سرمایه گذاران و بازرگانان دو طرف نماید.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دومین پیشنهاد خود متوجه اهمیت بهره برداری طرف روس از مسیر کریدور شمال جنوب شده و گفت: با عنایت به نزدیکی مسیر هندوستان، ایران و روسیه، میتوان با استفاده از کریدور شمال جنوب، کالاهای دو کشور را مبادله نمود و برای اجرایی شدن این طرح میتوان طی ماه آینده محمولهای بین دو کشور در مسیر چابهار _انزلی _آستارخان ترانزیت شود، موضوعی که به دلیل فاصله و هزینه کمتر، با استقبال تجار جهت بهره گیری از این مسیر مواجه خواهد شد.
وی در ادامه سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار ایران و مراودات دو کشور هند و روسیه را ضامن استقبال این کشور و پشتوانه عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب اعلام و اضافه کرد: علاوه بر بندر چابهار میتوان از ظرفیتهای بندر شهید رجایی و اتصال آن به شبکه ریل سراسری جهت ترانزیت کالا در این مسیر تا شهر رشت و از آنجا تا منقطه آزاد انزلی، بهره برداری نمود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین پیشنهاد خود با اشاره به علاقه ایرانیها و روسها برای فعالیت در حوزه گردشگری از ظرفیتهای متنوع برای همکاری در این حضور سخن گفت و خواستار توسعه همکاریهای گردشگری دریایی میان دو کشور شده و افزود: با عنایت به کشتی مدرن توریستی که در بندر آستراخان روسیه در سال گذشته در حال ساخت بود، با ایجاد مسیر گردشگری دریایی میان دو کشور میتوان در جهت توسعه گردشگری و جا به جایی مسافر گام برداشت، موضوعی که با استقبال طرف روس میتوان برنامه ریزی لازم جهت فعال شدن مسیر گردشگری دریایی میان بنادر آستراخان و منطقه آزاد انزلی و ایران را در دستور کار قرار داد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد گردشگری دریایی در میان بنادر ایرانی دریای خزر از طریق احداث اسکلههای مارینا با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی میباشد، برنامهای که در بخش نخست آن در آینده نزدیک مسیر گردشگری دریایی میان اسکله مارینا این منطقه و بندر انزلی شروع به فعالیت میکند.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به نقش مثبت این اجلاس اظهار داشت: در چارچوب توافق ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انعقاد قرار داد تجارت ترجیحی میان ایران و کشورهای عضو و کاهش عوارض گمرکی در دستور کار قرار دارد که در کنار رفع موانع موجود در مبادلات بانکی دو کشور، میتواند زمینه افزایش مبادات فی مابین را پدید آورد.
دیدگاه