اعضای شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی بازدید کردند+تصاویر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اعضای شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی، طی نشستی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به بررسی موضوعات مربوطه از جمله پروژه های این اداره کل پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اعضای شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی، طی نشستی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به بررسی موضوعات مربوطه از جمله پروژه های این اداره کل پرداختند.
در این نشست ابتدا حسین چراغی ضمن بیان مطالبی در خصوص قدمت بندر انزلی در امر بندری و دریایی، این بندر را یکی از مهمترین بندر شمالی کشور دانست و افزود: در کنار بندر انزلی به عنوان اصلی ترین بندر در استان گیلان، بندر آستارا هم بندر است که توسط سازمان بنادر به بخش خصوصی واگذار شده و بنادر کیاشهر و چمخاله را که در حال ساخت و ساز می باشد، از دیگر بنادر در استان گیلان معرفی کرد.
چراغی خاطر نشان کرد: کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان را عمده ترین طرفعای تجاری بندر انزلی دانست و افزود: حجم و ترافیک کالا در خزر چیزی حدود ۲۵ میلیون تن در شرایط موجود می باشد که البته این الگو در حال تغییر می باشد و پیامی را به ما می دهد که با توجه به تغییر الگوی بازار، ما هم زیر ساختهای خود را آماده نماییم.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین گفت: در بندر انزلی ۱۴۲ هکتار زمین پس از استحصال فراهم شده و دارای ۹ پست اسکله تجاری و کالاهای عمومی، ۱ پست اسکله نفتی و ۱ پست اسکله مسافری که در طرح و توسعه بندر انزلی به ۲۰ پست اسکله افزایش می یابد و ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۱۱ میلیون تن افزایش می یابد.
وی در خصوص حوضچه آرامش بندر انزلی هم گفت: حوضچه آرامش قدیم ما ۵۸ هکتار می باشد و حوضچه جدید هم ۷۸ هکتار که در کل مجموعا ۱۳۶ هکتار حوضچه آرامش داریم.
چراغی به فرصتهای ترانزیتی اشاره کرد و افزود: از مسیر بنادر گیلان می توان با بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و امام خمینی (ره) و بندر چابهار بتوانیم ارتباط تجاری داشته باشیم و در بحث ترانزیت بتوانیم این مسیر را پشتیبانی نموده و ارتباط بندری و دریایی داشته باشیم.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان خاطر نشان کرد: بندر انزلی در کریدور شمال – جنوب از جایگاه خوب و ویژه ای برخوردار است و اگر بتوانیم زیرساختها در بخش دریایی و ریلی و جاده ای را بصورت یکسان و متوازن انجام دهیم، این فرصت برای کشور ما بوجود می آید که یک حجم وسیعی از ترانزیت را از مسیر بنادر جنوب به بنادر شمال ارتباط بدهیم و چیزی حدود ۶ میلیون TEU کانتینر می تواند ظرفیت این کریدور باشد که به لحاظ هزینه ها و زمان ۳۰ درصد در اقتصاد حمل و نقل تاثیر گذار باشد.
دیدگاه