معاون سازمان توسعه در سفر به لاهیجان:

لاهیجان می‌تواند پایتخت تجارت چای کشور شود | رانت در واردات است نه در صادرات

روشن بخش قنبری با بیان اینکه لاهیجان علاوه بر قطب تولید، می‌تواند پایتخت تجارت چای کشور شود، پیشنهاد داد: باید متناسب با محصول هر شهرستان «تم محصولی» برای جذب گردشگران تعریف شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر روشن بخش قنبری، معاون ارتقای کسب و کار بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در سفر یک روزه خود به لاهیجان در نشست میز کالایی چای در جمع فعالان این عرصه پس از استفاده از نقطه نظرات آن‌ها گفت: توافقنامه منعقده اتحادیه اوراسیا ۸۷ درصد کالاها با تعرفه صفر می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه و افزایش تراز تجاری کشور باشد و به واسطه این توافقنامه تجاری امسال تراز تجاری تاکنون نسبت به سال گذشته، ۱۸ درصد بهتر شده است.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بزرگ اوراسیا در بهمن ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: از تولید کنندگان و تجار گیلان برای بهره‌بندی از این نمایشگاه که بیش از ۸۰۰ تیم خارجی عضو اتحادیه اوراسیا حضور خواهند داشت استفاده کنند.

روشن بخش قنبری با بیان اینکه ۸۳ میز کالایی در سازمان توسعه تجارت ایران داریم، گفت: در بسیاری از کشورها به همین تعهد بازگشت ارز روال هست ولی دستکاری این روال و قیمت‌گذاری ارز اشتباه بوده که این سیاست نه منجر به ثبات پایه پولی شده و نه به ثبات ارز منجر خواهد شد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ما در سازمان توسعه تجارت، ارز را به عنوان یک ابزار برای توسعه مبادلات تجاری می‌دانیم ولی رویکرد بانک مرکزی در استفاده از ارز متفاوت است و ارز برای تحکیم پایه ورزش پولی کشور استفاده می‌شود که این رویکرد متفاوت مصائب زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: سیاست کلی پیمان سپاری ارزی برای توازن خروج و برگشت ارز است ولی این موضوع به درستی در کشور اجرا نمی‌شود آدرس را اشتباه داده‌اند؛ در واقع رانت در واردات است نه در صادرات. اگر دنبال ورود بیشتر ارز به کشور هستیم اتفاقاً باید مشوق‌های صادراتی افزایش داده و مسیر صادراتی را هموار کنیم تا ارز بیشتری وارد شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران از لزوم توجه به ایجاد ارزش افزوده و خلق ارزش سخن گفت و خاطر نشان کرد: بایستی تا می‌توانیم دنبال ارزش افزوده بیشتر در کالاها باشیم و خام فروشی بدترین شگرد صادراتی هست.

وی با بیان اینکه لاهیجان علاوه بر قطب تولید، می‌تواند پایتخت تجارت چای کشور شود، پیشنهاد داد: باید متناسب با محصول هر شهرستان «تم محصولی» برای جذب گردشگران تعریف شود و در زنجیره پایین دستی ارزش افزوده خاصی ایجاد نکردیم و جای خالی تکمیل زنجیره پایین دستی چای محسوس است و تاکنون همان کاری که با معدن و نفت کرده‌ایم در مورد چای و بادام هم انجام شده است. ان‌شالله بعد از این، شاهد شکوفایی این محصول پرمصرف دنیا با همدلی و برنامه‌ریزی مدون باشیم.

روشن بخش قنبری همچنین از سوبسید ۵۰ درصدی حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های خارجی سخن گفت و افزود: چنانچه هر یک از فعالان اقتصادی برای معرفی محصولات خود در نمایشگاه خارجی حضور یابند ۵۰ درصد هزینه‌های آن را سازمان توسعه تجارت تقبل می‌کند.

تکمیل زنجیره ارزش و برند‌سازی، لازمه توسعه صادرات چای است

فرماندار لاهیجان در این نشست با اشاره به تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و ضرورت پاسخ‌گویی به نیاز بازار، اظهار داشت: حاصل دسترنج کشاورزان باید به‌درستی در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه و دیده شود و این امر مستلزم وجود بازار الگویی و نظام‌مند برای عرضه چای است؛ بازاری که بتواند زنجیره غذایی و ارزش این محصول را به‌طور کامل حفظ و تقویت کند.

علیرضا مسچیان با تأکید بر اهمیت برند‌سازی چای، افزود: تمامی دستگاه‌ها و ادارات مرتبط با حوزه چای باید برای ایجاد برند معتبر و رقابت‌پذیر تلاش کنند تا زمینه عرضه بین‌المللی این محصول فراهم شود. در این مسیر، نقش دستگاه‌های متولی در به‌زراعی، بهسازی باغات و ارتقای بهره‌وری اراضی تحت کشت بسیار تعیین‌کننده است.

فرماندار لاهیجان تکمیل زنجیره عرضه، تبادل فناوری‌ها و احیای باغات چای را از عوامل اصلی توسعه پایدار این بخش دانست و تصریح کرد: خواهرخواندگی لاهیجان با سایر شهرستان‌ها و مناطق چای‌خیز، می‌تواند زمینه‌ساز تبادل فناوری و تکنولوژی و ارتقای جایگاه چای ایرانی در بازارهای جهانی شود.

وی همچنین نقش پژوهشکده چای را در دفع آفات، سم‌زدایی و ارتقای کیفیت محصول اساسی برشمرد و گفت: بهره‌گیری از سیاست‌ها و ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت و مطالبه فناوری‌های نوین جهانی، می‌تواند چای ایرانی را به جایگاه واقعی و شایسته خود برساند.