«احمد حیدریان» سرکنسول ایران در آستراخان:

فعال‌سازی هر چه سریعتر کریدور حمل و نقل بین‌المللی «شمال-جنوب» در اولویت است

احمد حیدریان می‌گوید اگر کریدور «شمال-جنوب» به طور کامل عملیاتی شود، زیرساخت‌های موجود در دریای خزر قادر به مدیریت حجم عظیم ترانزیت و حمل و نقل کالا از خاورمیانه، خلیج فارس، هند، پاکستان و شرق آفریقا نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استان آستراخان در حال تبدیل شدن به یک گذرگاه کلیدی برای همکاری فدراسیون روسیه و ایران است. در بحبوحه تغییر جهت جریان‌های تجاری جهانی، این استان که از طریق دریای خزر با ایران هم‌مرز است، در حال تبدیل شدن به یک هاب ترانزیتی و لجستیکی مهم استراتژیک است. با این حال، طرفین با چالش‌های جدی روبرو هستند: زیرساخت‌های ناکافی بندری، محدودیت حمل و نقل مسافری و موانع اداری برای حمل و نقل بار.

حل و فصل این مسائل در فعال‌سازی کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب»، نوسازی زیرساخت‌های بندری، راه اندازی خط منظم مسافربری نهفته است.

احمد حیدریان، که اخیرا به عنوان سرکنسول ایران در آستراخان منصوب شده است، در مصاحبه‌ای با «راسیسکایا گازتا» اظهار داشت که دو کشور آماده‌اند تا بر این موانع غلبه کنند و آستراخان را نه تنها به عنوان یک گذرگاه ترانزیتی، بلکه به عنوان دروازه اصلی اروپا به آسیا می‌بینند.

می‌گویند که اولین نظر در مورد هر چیزی مهم‌ترین است. شما در مورد استان آستراخان چه می‌توانید بگویید؟ در سمت جدید خود قصد دارید چه جنبه‌هایی از همکاری ایران با این منطقه را توسعه دهید؟

جنوب روسیه، به ویژه استان آستراخان، از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است و محل زندگی مردمی بسیار مهربان، مهمان‌نواز و خونگرم است. من اطمینان دارم که این منطقه در آینده نیز به عنوان حلقه اتصال و پلی برای همکاری‌های جامع بین کشورمان و فدراسیون روسیه عمل خواهد کرد. توسعه و تعمیق این روابط، به ویژه در حوزه همکاری‌های تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک، فرهنگ و تبادلات مردمی و گردشگری، از اولویت‌های سرکنسولگری ما است.

در زمینه برنامه‌ها نیز باید بگویم که ما قصد داریم پتانسیل هر دو طرف را در زمینه فناوری دارویی و تولید دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات سنگین و کشاورزی توسعه دهیم. یکی دیگر از جنبه‌های مهم همکاری، جذب سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت کشاورزی، استقرار واحدهای تولیدی ایرانی در خوشه خزری آستراخان و گسترش همه جانبه همکاری‌های بندری است.

یک زمینه بسیار مهم کار مشترک، فعال‌سازی هر چه سریعتر کریدور حمل و نقل بین‌المللی «شمال-جنوب» است که از استان آستراخان عبور می‌کند. این کریدور پایه و اساس گسترش روابط دوجانبه با فدراسیون روسیه به حساب می‌آید. در حال حاضر تلاش‌های قابل توجهی برای راه‌اندازی این مسیر و استفاده از پتانسیل آن در حال انجام است.

همانطور که می‌دانید، ایران و روسیه بیش از دو سال است که توافق‌نامه تبادل گردشگر بدون روادید دارند. وقتی این مبادلات بین استان آستراخان و ایران آغاز شود، آیا حمل و نقل در این مسیر ساده‌تر خواهد شد؟

خوشبختانه اخیراً با تلاش فراوان بالاخره خط هوایی بین شهرهای رشت ایران و آستراخان برقرار شد. فعلاً این یک پرواز چارتری است، اما ما اطمینان داریم که توسعه این مسیر می‌تواند نقش بی‌سابقه‌ای در گسترش روابط فرهنگی ایفا نموده و همچنین همکاری‌های تجاری-اقتصادی را تقویت کرده و به رفت و آمد بازرگانان و سرمایه‌گذاران بین دو کشور یاری رساند.

تاکنون چندین پرواز با موفقیت انجام شده و تلاش‌ها برای اخذ مجوز از نهادهای مربوطه و آژانس حمل و نقل هوایی فدراسیون روسیه برای انجام منظم این پروازها در حال انجام است. پیش‌بینی می‌کنیم که در ادامه افزایش تعداد پروازها از یک بار در هفته به دو بار در هفته یا بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین تلاش‌هایی برای راه اندازی خط کشتیرانی مسافربری بین بنادر ایران در دریای خزر و استان آستراخان در حال انجام است و اخبار بسیار دلگرم کننده‌ای در مورد توسعه و راه اندازی مسیر کشتیرانی مسافربری بین دو کشور در دریای خزر به گوش می‌رسد.

در مجموع، ایران اهمیت زیادی برای همکاری با استان آستراخان قائل است و این منطقه را دروازه اصلی ورود به فدراسیون روسیه و سایر کشورهای جهان می‌نامد. هر دو کشور از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای جذب و تبادل گردشگر برخوردار هستند. ایران بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. هر دو کشور ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای جذب و تبادل گردشگر دارند. کشور ما بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. گردشگران روس از بناهای معماری باستانی فراوان، آب و هوای مطبوع در تمام طول سال، غذاهای محلی اصیل و تعطیلات ساحلی در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان شگفت‌زده خواهند شد.

جنابعالی اخیراً با آقای ایگور بابوشکین، استاندار آستراخان، ملاقات کردید. در این دیدار در مورد چه زمینه‌های همکاری صحبت شد؟

دیدار با آقای ایگور بابوشکین، استاندار محترم آستراخان، در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار شد. روابط تجاری و اقتصادی مشترک ما رو به رشد است و بدون شک این روند ادامه خواهد یافت. در حال حاضر، غلات، چوب، اقلام چوبی، دانه‌های روغنی و حبوبات از طریق بنادر آستراخان و گوشت تولیدی در منطقه از طریق جاده‌ای به ایران ارسال می‌گردند. محصولات کشاورزی، خشکبار، سبزیجات، سیمان، محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی نیز از ایران به آستراخان صادر می‌شود. صادرات از روسیه و آستراخان به ایران همچنین به شکل ترانزیت به عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس انجام می‌پذیرد.

کار مشترک ما باید ساده‌سازی فرآیندهای حمل و نقل، کاهش زمان جابجایی بار و رفع موانع حمل و نقل دریایی را هدف قرار دهد.

همانطور که اشاره شد، بندری با سرمایه‌گذاری ایران در استان آستراخان فعالیت می‌کند که به طور غیررسمی به دلیل موقعیت مکانی‌اش در نزدیکی روستایی به همین نام، «سالیانکا» نامیده می‌شود. آیا برنامه‌هایی برای نوسازی بیشتر زیرساخت‌ها و گسترش ناوگان حمل و نقل آن وجود دارد؟ چه مسیرهای جدید حمل و نقل باری برای توسعه برنامه‌ریزی شده‌اند؟

بدون شک اگر کریدور «شمال-جنوب» به طور کامل عملیاتی شود، زیرساخت‌های موجود در دریای خزر قادر به مدیریت حجم عظیم ترانزیت و حمل و نقل کالا از خاورمیانه، خلیج فارس، هند، پاکستان و شرق آفریقا نخواهد بود. بدون شک ما نیاز به توسعه زیرساخت‌های بندری، رودخانه‌ای و دریایی در این محور خواهیم داشت.

برنامه توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بخش‌های دولتی و خصوصی در اولویت بوده و در فرآیند اجرایی شدن است. در عین حال، بهینه‌سازی عملیات بارگیری و تخلیه و کاهش زمان توقف کشتی‌ها، از جمله از ورودی ولگا تا بندر «سالیانکا»، برای گسترش و توسعه ناوگان کشتیرانی بسیار مهم خواهد بود.

به منظور گسترش ناوگان حمل و نقل، کشور ما به سمت خرید و ساخت کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های رو-رو، یعنی کشتی‌های باری خشک با قابلیت جابجایی افقی بار، روی خواهد آورد. این امر به ما امکان می‌دهد گردش بار را چندین برابر افزایش دهیم.

در مورد همکاری کشورتان با خوشه خزر چه نتیجه گیری دارید؟ تعامل بین مناطق ویژه اقتصادی آستراخان و مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران به چه شکل در حال توسعه است؟

ایران برنامه‌هایی برای همکاری بین بنادر انزلی و امیرآباد و شرکت‌های بزرگ با مناطق ویژه اقتصادی استان آستراخان دارد. این برنامه‌ها علاوه بر تسهیل حمل و نقل، شامل ایجاد انبارهای نگهداری محصولات صادراتی نیز می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به کشتی‌های با قابلیت حمل کانتینرهای یخچال دار و سردخانه‌ها برای صادرات میوه و مرکبات ایران اشاره کرد.

از برنامه‌های آینده نزدیک می‌توان تأسیس شرکت تجاری مشترک روسیه و ایران، همکاری با یکی از شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندری آستراخان که در زمینه حمل و نقل غلات فعالیت دارد و سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس را نام برد.

علاوه بر این، سرای تجاری ایرانیان و نمایندگی بانک ایرانی (میربیزینس بانک) در آستراخان وجود دارد. بیش از ۷۰ شرکت با سرمایه ایرانی، از جمله یکی از بزرگترین بنادر (شرکت سهامی خاص «بندر آستراخان»)، در این استان فعالیت می‌کنند. در حال حاضر، تقریباً تمام محموله‌هایی که از بنادر آستراخان عبور می‌کنند، به سمت ایران می‌روند. در این مسیر، کالاهای هند و کشورهای خاورمیانه به فدراسیون روسیه وارد می‌شود.