زادبر: در یک نزاع حق و باطل هستیم
استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر با انتقاد از تحلیلهای سطحی جریان حزبالله گفت: ما در لایه اول انقلاب اسلامی ماندهایم، درحالیکه نیازمند بازخوانی عمیق معرفتی مبتنی بر ایده امام خمینی(ره) هستیم، زیرا تحلیلهای ناقص و سطحی موجب انفعال و تحریف انقلاب اسلامی میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، علیرضا زادبر، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر عصر امروز در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به ضرورت بازخوانی عمیق معرفتی نسبت به انقلاب اسلامی اظهار کرد: تحلیلهای سطحی و فقدان تئوریک، جریان حزبالله را دچار خطای راهبردی و انفعال کرده است.
وی با تأکید بر اینکه نباید در لایههای تعبد و تحلیلهای سطحی باقی ماند، تصریح کرد: متأسفانه رویکرد فعلی، رویکرد موردمحور و پاسخدهی به شبهات است، در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردهاند که باید در تبیین، رویکرد تهاجمی داشته باشیم نه پدافندی.
زادبر با اشاره به پیروزی حزبالله در انتخابات اخیر با وجود فشارهای بیسابقه رژیم صهیونیستی گفت: این پیروزی ناشی از خوانش صحیح منطقهای ما در برابر تحلیل صهیونیستها بود، اما نسل جدید حزباللهی در تحلیل مبانی دچار مشکل است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی از مخاطبان، سخنان رهبر انقلاب را تکراری تلقی میکنند، این نگاه را تحلیل غلط خواند و گفت: پیام جدی رهبری به حوزه باید بارها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد؛ ما باید از سطح به عمق فرمایشات ایشان برسیم.
وی با تأکید بر اینکه باید پیش از پرداختن به مسائل سیاسی روز، یک سطح بالاتر آمد و به لایههای معرفتی توجه کرد، گفت: مردم بهدنبال تحلیلاند اما درصد اندکی توان تحلیلنویسی دارند، پس یا باید تحلیلگر تربیت کنیم یا افرادی که قدرت تشخیص تحلیل درست از غلط را دارند.
زادبر با انتقاد از انفعال موجود در مواجهه با مسائل فرهنگی و سیاسی تصریح کرد: جنگ تنها اسلحه و مرز نیست، ما در یک نزاع حق و باطل هستیم و باید از سطح تحلیلهای سیاسی عبور کنیم و به تبیین ریزگفتمانهای انقلاب بپردازیم.
پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انفعال، ناامیدی میآورد، گفت: اگر ادراک ما این باشد که در جبهه حق قرار داریم، دچار انفعال نمیشویم و برای تبیین ایده انقلاب اسلامی تلاش خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) دارای ایدهای بنیادین بود که به پیروزی رسید، بیان کرد: اگر مبانی، محور، تاریخ و ایده انقلاب اسلامی را نشناسیم، رفتار ما نسبتی با انقلاب نخواهد داشت.
به گفته زادبر، امام در مسیر انقلاب خود اصل را محور قرار میداد و همواره هشدار میداد که نباید فرع را جایگزین اصل کرد؛ رهبر انقلاب نیز هشدار دادهاند که اگر امام تحریف شود ملت سیلی خواهد خورد.
وی با بیان اینکه ما به بازخوانی حدی در لایه فکری و معرفتی انقلاب اسلامی نیاز داریم که باید بر محور امام خمینی(ره) باشد، افزود: تحلیلهای سیاسی سطحی ما را از اصل دور میکند و این همان چیزی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال میکنند.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امام(ره) برآمده از سنت تاریخی بود و نه صرفاً حرکت سال ۱۳۴۱، گفت: او برای ایده انقلاب اسلامی طراحی داشت و باور داشت که این ایده باید پیروز شود.
زادبر با اشاره به قدرت تصویرسازی غرب و تأثیر آن بر انسان معاصر تصریح کرد: غرب با ابزارهایی چون رمان، مجسمهسازی و سینما تصویری از انسان ساخت، اما امامخمینی تصویری ارائه کرد که جامعه را از ذلت تصویری نجات داد و تصویری الهی از انسان در مقابل تصویر سلطهجویانه غرب ترسیم کرد.
به گفته این پژوهشگر تاریخ معاصر امام مقابل شبهه اقتدارگرایانه پهلوی، ایدهای بر پایه توحید و ولایت ارائه کرد که بر نفی سلطه غرب و شرق استوار بود؛ امروز ما نیز باید به همان ایده بازگردیم و آن را با زبان روز تبیین کنیم.
وی با بیاناینکه در محافلی مانند هیأتها، گروههای سیاسی و دانشگاهها، امام خمینی(ره) عمدتاً بهعنوان یک رهبر سیاسی شناخته میشود، گفت: حال آنکه ایشان در واقع مرجعی الهی-سیاسی و صاحب ایدهای نوین بود.
زادبر با اشاره به تفاوت نهضت امام با سایر تهضت هوی جهان بیان کرد: تفاوت بنیادین امام با سایر رهبران نهضتهای جهانی در خاستگاه و جهتگیری فکری اوست؛ چرا که دیگر انقلابها عمدتاً در چهارچوب گفتمان تمدن مدرن شکل گرفتند، اما امام(ره) از دل آن برنیامد.
به گفته این استاد دانشگاه، ایده امام خمینی(ره) نقطه مقابل تمدن غرب قرار دارد و همین تمایز عظیم، موقعیت ویژهای به ایشان بخشید که در تاریخ معاصر بیسابقه است. ایشان نه در چارچوب مفروضات و ارزشهای تمدن غرب انقلاب کرد، بلکه علیه آن خروشید و ایدهای مستقل و فراتر از محدودیتهای مدرن ارائه داد.
دیدگاه