تشکیل کارگروه تخصصی برای ارتقاء کیفیت آموزشی و تجلیل از خیرین مدرسهساز
فرماندار شهرستان لنگرود در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان با اشاره به دغدغههای مطرحشده درباره کیفیت معنوی و نرمافزاری آموزش، از لزوم تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور افراد باتجربه در این حوزه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یوسف گلشن فرماندار شهرستان لنگرود در جلسه شورای آموزش و پرورش با اشاره به دغدغههای مطرحشده درباره کیفیت آموزش در مدارس دولتی، خواستار تشکیل کارگروهی تخصصی برای بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی بهویژه در بُعد نرمافزاری و معنوی شد.
وی با اشاره به فاصله ایجادشده میان مدارس دولتی با مدارس غیرانتفاعی، نمونهدولتی و شاهد، تأکید کرد: باید با برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از تجارب افراد متخصص، سطح کیفی آموزش در مدارس دولتی افزایش یابد.
فرماندار لنگرود تشکیل یک کارگروه کارشناسی محدود اما مؤثر را در این زمینه ضروری دانست و افزود: پیشنهاد میشود این کارگروه با حضور پنج تا شش نفر از نیروهای باتجربه شهرستان از جمله مدیران باسابقه آموزشی، کارشناسان آموزش و پرورش، نمایندهای از معلمان موفق، یک نفر از شورای آموزش و پرورش و یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت تشکیل شود و بهصورت مستمر بر روی راهکارهای ارتقاء کیفیت نرمافزاری آموزش کار کند.
گلشن با بیان اینکه این اقدام میتواند گامی مؤثر در جهت عدالت آموزشی باشد، تصریح کرد: هدف از تشکیل این گروه، ارائه راهکارهای عملیاتی برای ارتقای کیفیت آموزش، کاهش فاصله کیفی میان مدارس و بازتعریف جایگاه مدارس دولتی در نگاه خانوادههاست.
فرماندار لنگرود با بیان اینکه فاصله میان مدارس دولتی و غیردولتی از جمله مدارس شاهد و نمونهدولتی باید به حداقل برسد، گفت: «تشکیل این کارگروه تخصصی با حضور ۵ تا ۶ نفر از کارشناسان زبده شهرستان میتواند گامی مؤثر در کاهش این شکاف باشد. هرچند بخشی از موضوعات به تصمیمات ملی و استانی بازمیگردد، اما در سطح شهرستان نیز میتوان اقدامات مؤثری انجام داد.»
وی با اشاره به سابقه فرهنگی، مذهبی، علمی و هنری لنگرود اظهار داشت: «این شهرستان همواره در حوزههای فرهنگی و آموزشی در سطح استان و حتی کشور پیشگام بوده و شورای آموزش و پرورش نیز باید این پیشتازی را حفظ کند.»
گلشن افزود: «در بسیاری از موارد، آنچه به عنوان فاصله کیفی میان مدارس تلقی میشود، بیشتر یک تصور ذهنی است تا واقعیت عینی. کیفیت مدارس غیردولتی نیز در برخی موارد دچار افت شده است و باید این موضوع بهصورت کارشناسی بررسی شود. امید داریم با همکاری معلمان و صاحبنظران، راهکارهایی ارائه شود که در سطح شهرستان قابل اجرا باشد و بخشهایی از آن نیز به شورای آموزش و پرورش استان پیشنهاد گردد.»
وی در ادامه به اهمیت توجه به آموزش تخصصی در دروس مختلف از جمله قرآن، ریاضی، فیزیک و شیمی اشاره کرد و گفت: «آموزشدهندگان باید توانمندی کافی داشته باشند و در صورت نیاز، آموزشهای لازم را فرا بگیرند. کمبود معلم نیز یکی از چالشهای جدی است که باید برای آن راهکار ارائه شود.»
فرماندار لنگرود با اشاره به اهتمام ویژه رئیسجمهور به حوزه آموزش و پرورش، افزود: «برگزاری جلساتی با محوریت ساخت مدارس جدید و بهرهگیری از ظرفیت خیرین مدرسهساز با ریاست مستقیم رئیسجمهور، نشاندهنده توجه ویژه دولت به سرمایهگذاری در نسل آینده است.»
گلشن ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز، خواستار برنامهریزی برای برگزاری آیین تجلیل از خیرین با همکاری آموزش و پرورش شهرستان شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامههای متنوع هفته معلم، پیشنهاد داد که برخی از این برنامهها خارج از این هفته و در طول سال اجرا شود تا ضمن افزایش کیفیت برنامهها، امکان مشارکت بیشتر مسئولان و فرهنگیان نیز فراهم گردد.
گلشن تصریح کرد: «با توجه به تقارن برنامههای هفته معلم با دهه کرامت و مشغله بالای مسئولان، مناسب است تعداد برنامهها مدیریت شده و بر کیفیت آنها تمرکز شود. ضمن آنکه تجلیل از معلمان یک وظیفه انسانی و ارزشی است و باید بهدرستی انجام شود.»
وی همچنین از آموزش و پرورش خواست تا موضوع کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی در مناطقی مانند انزلیمحله را بررسی کرده و در جلسات آینده گزارش کاملتری ارائه کند.
لزوم احیای جایگاه مدارس دولتی در نگاه عمومی / ضرورت توانمندسازی معلمان دروس دینی و تخصصی
به گزارش دیارمیرزا، حجتالاسلام والمسلمین نقوی امامجمعه لنگرود در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان، با اشاره به اهمیت ارتقاء کیفیت آموزش در مدارس دولتی، تأکید کرد: اگر برای کاهش فاصله میان مدارس دولتی و غیردولتی تدبیری اندیشیده نشود، این ذهنیت در جامعه شکل خواهد گرفت که مدارس دولتی ضعیفتر از سایر مدارس هستند و این موضوع در بلندمدت به بیاعتمادی نسبت به نظام آموزشی منجر میشود.
وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش تنها محدود به وزارتخانه نیست، افزود: همه نهادها و ارکان محلی، از فرمانداری و شهرداری گرفته تا نهادهای نظامی و انتظامی، بخشی از این نظام هستند و باید در راستای تقویت جایگاه مدارس دولتی گام بردارند. باید به جایی برسیم که حتی خانوادههای توانمند نیز با میل و رغبت فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبتنام کنند.
امامجمعه لنگرود از کمتوجهی به مسائل راهبردی در جلسات شورای آموزش و پرورش انتقاد و خاطرنشان کرد: شورای آموزش و پرورش باید به جایگاهی برای سیاستگذاری در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شود و بیش از پرداختن به مسائل سطحی، روی موضوعات کلیدی مانند عدالت آموزشی تمرکز کند.
وی همچنین با اشاره به محدودیتهای نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: استفاده از معلمان غیرتخصصی برای تدریس دروس تخصصی از جمله مشکلات جدی نظام آموزشی است که باید برای آن چارهاندیشی شود. بهویژه در مورد دروسی که در کنکور یا امتحانات نهایی ضریب و اهمیت کمتری دارند، مانند درس تفکر و سبک زندگی، شاهد افت جایگاه و توجه هستیم، در حالی که این دروس نقشی اساسی در تربیت فکری و شخصیتی دانشآموزان دارند.
نقوی ضمن تأکید بر لزوم توانمندسازی معلمان در دروس دینی و فرهنگی، گفت: تدریس دروس قرآنی و دینی توسط معلمان غیرمرتبط تنها در صورتی پذیرفتنی است که از توانمندی کافی برخوردار باشند. باید سازوکاری برای ارزیابی و سنجش این توانمندیها پیشبینی شود تا شاهد افت کیفیت در این حوزهها نباشیم.
وی در ادامه به نبود بهرهگیری مناسب از فضاهای آزمایشگاهی مدارس اشاره کرد و افزود: اینکه دانشآموز پایه دوازدهم رشته تجربی هرگز وارد آزمایشگاه نشده، نشاندهنده یک نقص جدی در نظام آموزشی است. باید با بهرهگیری از ظرفیت دانشگاهها و سایر نهادها، استفاده از فضاهای موجود را بهینه کرد.
امامجمعه لنگرود در پایان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در تکریم فرهنگیان در هفته معلم گفت: خطبههای نماز جمعه هفته آینده میتواند بهطور کامل به گرامیداشت مقام معلم اختصاص یابد تا ادای دینی باشد به تلاشهای این قشر فرهیخته.
دیدگاه