رای مجلس علیه منافع ملی
متاسفانه در ایران یک گزارش مستند و جامع در این رابطه از وزارت نیرو دیده نمی شود در صورتی که کار اصلا سختی نیست و انتظار می رفت مثلا پژوهشگاه نیرو را وزارت نیرو مامور کند تا یک بررسی جامع انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هاشم اورعی – رئیس اتحادیه انجمنهای علمی انرژی ایران در یادداشتی نوشت:
سابقه و تاریخچه تغییر ساعت چیزی نیست که ما در ایران در آورده باشیم یا چیز جدیدی باشد این موضوع برمیگردد به سال ۱۷۵۰ میلادی یعنی ۲۷۵ سال پیش برای اولین بار این ماجرا در بخش انرژی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و الان بیش از ۹۰ کشور هستند که ساعتشان را با هدف نهایی انطباق بین میزان مصرف و روشنایی خورشید تغییر میدهند.
نکته قابل توجه در این کار این است که ما بیشتر از اینکه به دنبال کم کردن مصرف انرژی باشیم دنبال شیفت دادن و جابجایی ساعت زمان مصرف هستیم. اینکه میگویند کاهش مصرف به این معنا نیست که در ۲۴ ساعت مصرف انرژی کم میشود بلکه پیک را جابجا میکنیم و این مسئله مهمی است. الان میگویند کمبود برق داریم واین به این معنا نیست که ما در طول ۲۴ ساعت کمبود برق داریم بلکه به این معناست که در دو مرحله ظهر وغروب مثلا دوتا دو ساعت و در مجموع حدود چهار ساعت در شبانه روز برق کم داریم اما ۲۰ ساعت زیادی داریم، متاسفانه برق هم فعلا به لحاظ اقتصادی امکان ذخیرهسازی ندارد و در نتیجه جابجایی برای این است که ما میزان مصرف برق را در زمان بیشترین مصرف پیک بار جابجا کنیم و بسیار هم مفید است.
در ایران متاسفانه یک گزارش مستند و جامع در این رابطه از وزارت نیرو دیده نمیشود در صورتی که کار اصلا سختی نیست و انتظار میرفت مثلا پژوهشگاه نیرو را وزارت نیرو مامور کند تا یک بررسی جامع انجام دهد. آقای وزیر گفتهاند که ۱۰۰۰مگاوات صرفه جویی میشود که منظورشان همان جابجایی است ولی مشخص نیست آقای دکتر علی آبادی این ۱۰۰۰ را از کجا در آورده اند؟ منظور این نیست که این عدد غلط است بلکه مستندات آن دیده نمیشود.
در این سالها شخصا دو گزارش منطقی در این خصوص دیده ام، یکی گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که مشخص کرده بود در اوج پیک مصرف ۲ تا ۳ درصد جابجا میکنیم و دیگری هم اتاق بازرگانی استان اصفهان که پس از بررسی به این نتیجه رسیده بود که در پیک بار ما ۵/۲ درصد میتوانیم جابجا کنیم.
متاسفانه نمایندگان مجلس با لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور و تعیین ساعات کار کارکنان مخالفت کردند، در حالی که انتظار میرفت که در ابتدا اعضا کمیسیون انرژی بررسی کنند و با مستندات منطقی و عقلایی مطرح کنند تا نمایندگان با توجه به آن مستندات و منافع ملی نظر دهند.
ابنکه در موارد بدیهی مثل همین لایحه که مانند دو دو تا چهار تا میماند نمایندگان مجلس مخالفت میکنند مصلحت نیست و همچنین اینکه برخی میگفتند این لایحه تاثیری نمیگذارد و به ناترازی برق در شرایط فعلی کمک نمیکند، استدلالی ضدکارشناسی و مغایر منافع ملی است.
این روزها از ۵ صبح هوا روشن است و ما از این روشنایی خدادادی استفاده نمیکنیم و در نهایت اینکه منطقی در مخالفت با اجرای بلافاصله این کار دیده نمیشود.
دیدگاه