نشست کمیته تعرفه استان گیلان برگزار شد

از تأکید بر پرداخت به موقع بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی تا درخواست برخورد با زیرمیزی

در نشست کمیته تعرفه استان گیلان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و بازرسی استان بر ضرورت بازنگری در نظام پرداخت سلامت، قطع رابطه مالی مستقیم بیمار و پزشک، پرداخت به‌موقع مطالبات و تقویت نظارت مشترک بر تعرفه‌ها و مقابله با زیرمیزی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست کمیته تعرفه استان گیلان و بررسی رابطه درمانی بین شرکت‌های بیمه و مراکز خدمات درمانی، امروز با حضور دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر حبیبی مدیر درمان تأمین اجتماعی، دکتر انوش برزیگر رئیس نظام پزشکی رشت، نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای و بازرسی کل استان در سالن اجلاس سازمان بازرسی گیلان برگزار شد.

در این نشست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و بازرسی استان بر ضرورت بازنگری در نظام پرداخت سلامت، قطع رابطه مالی مستقیم بیمار و پزشک، پرداخت به‌موقع مطالبات و تقویت نظارت مشترک بر تعرفه‌ها و مقابله با زیرمیزی تأکید کردند.

تعرفه‌های درمانی گیلان زیر ذره‌بین نظارت، شفاف‌سازی و اصلاح ساختار

احمد آقایی بازرس کل گیلان با تأکید بر فلسفه اجتماعی بیمه، اظهار کرد: بیمه یک عمل صالح و سنتی حسنه است که باید در نظام تقنینی کشور نیز جایگاهی درخور داشته باشد. در تمامی بحران‌ها باید از نمایندگان بیمه دعوت شود تا از حقوق مردم دفاع کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی مردم، افزود: وضع تعرفه درمان باید با وضعیت اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد و با حسن تدبیر نگریسته شود تا نه مردم آسیب ببینند و نه صنف ارائه‌دهنده خدمات درمانی به مشکل بخورد.

بازرس کل گیلان همچنین تأکید کرد که سازمان‌های متصل به بیمه‌ها باید به صورت شبانه‌روزی با مراکز ارائه‌دهنده خدمات، به ویژه داروخانه‌ها، در ارتباط باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.

 آقایی با تأکید بر پرداخت به موقع بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: در عین حال، باید فرصتی کوتاه برای تأمین مطالبات معوق نیز در نظر گرفته شود.

وی همچنین خواستار برخورد جدی شرکت‌های بیمه با پدیده‌های غیرمتعارف مانند زیرمیزی شد.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان چالش‌های اساسی در حوزه سلامت، گفت: بیمه‌گذاران سال‌ها حق بیمه پرداخت می‌کنند، اما ممکن است پس از یک دهه متحمل خسارت شوند و از بیمه انتظار جبران داشته باشند.

وی با انتقاد از رویکرد برخی بیمه‌ها نسبت به ذی‌نفعان افزود: بیمه‌ها باید ادبیات خود را در برابر مردم تغییر دهند. درحالی‌که عملیات نظام سلامت به‌صورت نقدی انجام می‌شود، پرداخت‌های بیمه‌ها به مراکز درمانی بعضاً با تأخیر یک‌ساله مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش تعرفه خدمات در بخش خصوصی و تأثیر آن بر بخش دولتی، گفت: امسال تعرفه‌ها در مراکز خصوصی افزایش‌یافته و این مسئله باعث نابرابری در مراجعه بیماران به بخش دولتی شده است. بیمه‌ها باید مسئولانه‌تر عمل کرده و سهم خود را به‌موقع پرداخت کنند.

دکتر آشوبی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان سال گذشته با ۱۴۰ مرکز متخلف دارای تعرفه غیرقانونی برخورد کرده است، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که باید رابطه مالی میان بیمار و پزشک قطع شود تا پدیده‌ای چون زیرمیزی از بین برود و تحقق این هدف تنها از مسیر نقش‌آفرینی مؤثر سازمان‌های بیمه‌گر می‌گذرد.

حبیبی: در مراکز بستری (بیمارستان‌ها) با بیمه دی قرارداد منعقد کرده‌ایم

دکتر فرید حبیبی رودسری، مدیر درمان استان گیلان، با اشاره به گستردگی خدمات درمانی تحت پوشش این مدیریت، اعلام کرد: مدیریت درمان گیلان با ۱۵ مرکز درمانی شامل دو بیمارستان در رشت و کومله لنگرود، دو پلی‌کلینیک تخصصی شبانه‌روزی در شهرهای رشت و انزلی، یک کلینیک دندانپزشکی و ده درمانگاه تک‌شیفت و دو‌شیفت، همچنین عقد قرارداد با حدود ۲۵۰۰ مرکز درمانی به‌صورت غیرمستقیم، خدمات درمانی باکیفیت، رایگان و ارزان را به بیمه‌شدگان و سایر اقشار جامعه ارائه می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به خدمات ویژه برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران افزود: در حال حاضر در مراکز بستری (بیمارستان‌ها) با بیمه دی قرارداد منعقد کرده‌ایم تا این عزیزان از خدمات درمانی بهره‌مند شوند. همچنین در شرف انعقاد قرارداد با بیمه‌های دانا و آتیه‌سازان هستیم تا پوشش خدمات را گسترده‌تر و مطلوب‌تر کنیم. این اقدامات گامی مهم در جهت ارتقای دسترسی آسان و عادلانه به خدمات درمانی برای تمامی اقشار جامعه، به‌ویژه ایثارگران و خانواده‌های آنان است. انتظار می‌رود با تکمیل قراردادهای جدید، شاهد بهبود هرچه بیشتر کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در استان گیلان باشیم.

دکتر انوش برزیگر، رئیس نظام پزشکی رشت نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار مالی بین پزشک و بیمار، اظهار کرد: ۳۰ سال پیش در یک کنگره علمی هشدار دادم که اگر رابطه مالی مستقیم میان پزشک و بیمار قطع نشود، اخلاق در نظام سلامت دستخوش انحراف خواهد شد و حتی منجر به فرار مغزها می‌شود.

در ادامه، بازیار، نماینده شرکت‌های بیمه‌گر استان گیلان نیز در این نشست به ارائه آماری از وضعیت بیمه در استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۵ شرکت بیمه‌ای در گیلان فعال هستند. سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بیمه فروخته شده که یک‌سوم آن در بخش درمان هزینه شده است.

وی با اشاره به میزان پوشش بیمه‌ای مردم استان افزود: نیمی از جمعیت گیلان تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند. همچنین، تعرفه خدمات درمانی در گیلان، همانند سایر استان‌ها، بر اساس تعرفه‌های کشوری ابلاغ و اجرا شده است.

Share