ظرفیتهای بالغ نشده توسعه گردشگری در رشت
با نگاهی مختصر به مبحث توسعه گردشگری متوجه میشویم که در سال اخیرهای در رسانهها این مقوله مملو از طرحها و وعدههایی بوده که همگی در راستای رونق صنعت گردشگری توسط مسئولین داده شدند، اما خیلی از این وعدهها به سرعت رنگ باختند و یا فراموش شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر کبری جواد پور سماک در یادداشتی نوشت: بررسی وعدههای داده شده در چند سال اخیر نشان میدهد که اقداماتی برای رونق گردشگری در شهر رشت انجام شده اما برخی از آنها یا نتیجه نداده و یا بهتر است بگوییم نتایج آن خیلی ملموس نبوده است. همچنین برخی اتفاقات مهم مثل «روز رشت» هم با طرحهای سطحی و عجولانه فقط در مقطعی از سال جواب داده است. متاسفانه سالهاست که رویکرد غیرکارشناسی به مساله توسعه گردشگری باعث شده، این ظرفیتها بالغ نشده و حتی چالشهای بزرگتری مانند محیط زیست و پسماند به گفته «هادی حق شناس» استاندار وقت گیلان در این مسیر ایجاد شود.
اما از آنجا که ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و گردشگری، گیلان را به یکی از مهمترین مقاصد مسافرین و گردشگران تبدیل کرده است و هرساله مسافرین بسیاری از شهرهای مختلف کشورمان به این استان به ویژه شهر رشت سفر میکنند؛ قطعاً ما برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای روشن نیازمند نگاه تخصصی به مقوله گردشگری هستیم.
گیلان، از نظر تنوع خوراکهای محلی نخستین استان ایران است، که بیش از ۱۷۰ نوع خوراک محلی در آن تهیه میشود. به دلیل این ویژگیها رشت مرکز استان گیلان، سال۱۳۹۴به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو UNESCO CREATIVE CITIES NETWORK یا UCCN پیوست و همانطور که میدانیم رشت نخستین شهر ایران است که در زمینه خوراکشناسی در این شبکه ثبت شد و نماینده ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراکشناسی یونسکو و بیست و پنجمین شهر برگزیده در جهان است.
ثبت شهر رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراکشناسی در یونسکو تأثیرات قابل توجهی بر صنعت گردشگری این شهر دارد. به همین لحاظ باید فهرستهای غذایی ما در مکانهای پذیرایی بومی و روستایی متنوعتر و خلاقانهتر شود. همچنین ما باید با ترغیب گردشگران برای تجربه غذاخوردن در واحدهای بومگردی به ویژه در روستاهای اطراف رشت برای شناساندن ظرفیتهای غذایی شهر رشت اقدامات موثرتری انجام دهیم.
شهر رشت، سرشار از ظرفیتهای بکر و ناب است و محیط شهری میتواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیتهای شهروندان را فراهم کند. بنابراین تصمیمگیریهای اصلی برای برنامههای توسعه گردشگری به ویژه برنامههای هفته رشت باید منسجمتر از گذشته انجام شود. اما برخی گزارشهای تصویری در رسانهها از برگزاری نمایشگاههای با مضامین هفته رشت اذعان دارد؛ اغلب این نمایشگاهها تکمحور برپا شده است. به عنوان نمونه به مناسبت گرامیداشت هفته رشت در سال جاری اولین نمایشگاه کافه، رستوران و صنایع وابسته در استان گیلان برگزار شد. در این رویداد، فعالان صنعت غذا از جمله اتحادیههای مرتبط با رستوران ها، کافه ها، کافی شاپ ها، سفره خانهها و صنایع وابسته و… حضور داشتند. اما به جای عطر دل انگیز «ترش تره» و «باقالا قاتوق» بوی «قهوه» تمامی سالن را پر کرده بود.
در صورتی که اهمیت غذا در گیلان، به ویژه در رشت بر کسی پوشیده نیست و ما میدانیم که این غذاهای محلی حاصل طبیعت و محیط زیست متنوع گیلان است. غذاهایی که با استفاده از انواع محصولات تولیدی از سبزیجات، گیاهان دارویی، روغن زیتون، ماهی و برنج با شیوههای پخت متنوع توسط بانوان گیلانی آماده میشود.
از این رو معتقدم اگر به دنبال برندینگ شهر رشت در زمینه توسعه گردشگری شهر غذاهای خلاق هستیم، باید درعین ترویج و تسهیل عرضه این محصولات در طول سال به ویژه مناسبتهایی مانند هفته رشت برپایی نمایشگاههایی که به تولیدات محصولات سنتی و بومی میپردازند را افزایش دهیم. چرا که این غذاها نشان دهنده ریشه فرهنگ گیلانیان است.
دیدگاه