استاندارد طراحی فضای اداری

بطور کلی امروزه در ادارات تقسیم بندی و چیدمان فضا به امری حیاتی تبدیل شده است. بهترین استراتژی برای تقسیم بندی فضا در محیط های اداری استفاده پارتیشن اداری است. از انواع پارتیشن اداری می توان به پارتیشن شیشه ای تک جداره ، پارتیشن اداری دو جداره و … اشاره کرد.

 

 

 

 

استاندارد طراحی فضای اداری، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های طراحی فضاست که در بهبود عملکرد کارکنان و تعامل مناسب بین افراد حاضر در فضاهای اداری تاثیر مثبت می‌گذارد. این استانداردها سعی می‌کنند محیط کار را آرامش‌بخش‌تر، دلبازتر، شادتر و باروحیه‌تر جلوه بدهند. از آنجا که هدف هر اداره‌ای افزایش راندمان کاری کارمندان است، ضوابط و استانداردهای فضای اداری و تقسیم بندی فضاها به وسیله پارتیشن شیشه ای برای اغلب کارفرمایان و روسا بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در ادامه به بررسی بیشتر این استانداردها خواهیم پرداخت.

بخش‌های مختلف فضای اداری

فضاهای اداری را می‌توان به چند دسته تقسیم کرده و استانداردهای طراحی را برای هر یک به صورت مجزا بررسی کرد. پیش از معرفی انواع فضاهای اداری، بهتر است کمی با بخش‌های مختلف یک فضای اداری بیشتر آشنا بشویم. به طور کلی هر فضای اداری دارای بخش‌های مختلفی است مانند:

فضای خصوصی کار

در اغلب ادارات هر کارمند یا هر دو الی ۳ کارمند یک فضای مخصوص برای کار دارند که به آنها حریم شخصی می‌بخشد و فضای هر کارمند را از بقیه بخش‌های اداره جدا می‌کند. این فضاها معمولا به صورت سلول‌های بسته طراحی می‌شوند.

فضای عمومی کار

در هر اداره بخش‌هایی وجود دارد که کارمندان در آن بخشی از کار خود را به صورت تجمیعی پیش می‌برند. سالن‌های کنفرانس و اتاق‌های مخصوص برگزاری جلسات را می‌توانیم از جمله فضاهای عمومی کار بدانیم.

اتاق‌های انتظار

برای آن که مراجعان اداره بتوانند در غیاب فردی که به دنبال او هستند منتظر بمانند، فضاهایی طراحی می‌شود که افراد بتوانند در آن فضا استراحت کنند و زمان انتظار را برای خود کوتاه‌تر کنند.

راهروها و فضای عبور و مرور

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فضای اداری، راهروها و فضاهای رفت و آمد است. طراحی مناسب این فضاها می‌تواند روی ظاهر کلی محل کار و زیبایی آن بسیار موثر خواهد بود.

فضای استراحت کارمندان

برای افزایش بهره‌وری، فضاهای مشخصی برای استراحت کارمندان در نظر گرفته می‌شود تا در تایم‌های خالی، کارمندان بتوانند با آرامش بیشتری در این فضاها وقت بگذرانند و سریع‌تر برای بازگشت به کار آماده شوند.

انواع فضای اداری

با توجه به فضاهایی که معرفی کردیم، فضاهای اداری می‌توانند بسته به نوع کاری که قرار است انجام شود، دولتی یا خصوصی بودن و سلیقه کارفرما به چند صورت طراحی شوند از جمله:

فضای اداری بسته

اغلب فضاهای اداری سنتی و فضاهای دولتی امروز از نوع فضاهای بسته هستند. این فضاها شامل تعداد زیادی اتاق بسته (فضای خصوصی کار) و سالن اجتماعات هستند. انواع نسبتا مدرن‌تر فضای اداری بسته از سلول‌های نیمه محصول ساخته می‌شود که مانند اتاق‌های کاملا محصور از بقیه اداره ایزوله نیست و به وسیله پارتیشن اداری دو جداره یا تک جداره اتاق‌بندی می‌شود.

فضای اداری باز

فضاهای اداری باز از دیوارها و پارتیشن‌های کمتری برخوردار هستند و فضای کار اغلب کارمندان در یک فضا قرار دارد. با این وجود، فضای اداری باز محدوده مشخصی برای کار هر کارمند تعریف می‌کند که شامل میز کار اوست. فضاهای اداری باز قابلیت تعامل میان کارمندان را افزایش می‌دهد و در عین حال، نظم قابل قبولی را برقرار می‌نماید.

فضای اداری گروهی

فضاهای اداری گروهی، در عمل مشابه فضاهای اداری باز هستند با این تفاوت که در این نوع فضا فاصله بین فضاهای کاری شخصی (میزهای کار) بسیار کم شده و گاهی میزها به همدیگر متصل می‌شوند. این فضاها بیشترین تعامل را بین کارمندان می‌سازند و مناسب کارهای گروهی و محیط‌های پویای اداری می‌باشند.

فضای اداری فعالیت‌محور

جدیدترین نوع فضای اداری، فضاهای فعالیت‌محور هستند که در آن کارمندان می‌توانند به صورت مرتب جابجا شوند. به بیان بهتر این نوع فضای اداری، محیط کار مشخصی برای هر کارمند در نظر نمی‌گیرد و امکان تحرک کارمند را بیشتر از سایر فضاهای اداری می‌نماید.

ابعاد استاندارد طراحی فضای اداری

با توجه به آنچه گفتیم، استاندارد طراحی فضای اداری برای هر نوع فضا متفاوت است. عوامل دیگری نظیر میزان مراجعه ارباب رجوع و حجم مراجعه محیط نیز می‌تواند روی استاندارد فضا تاثیرگذار باشد اما به طور کلی، ابعاد استاندارد فضای اداری شامل قوانین زیر است:

  1. در فضاهای اداری بسته، هر کارمند باید حداقل ۲ متر و در فضای اداری باز حداقل ۱.۵ متر فضای کار داشته باشد. این اعداد، حداقل فضایی هستند که هر کارمند برای احساس راحتی، گنجاندن وسایل خود و امکان عبور و مرور به آن نیاز دارد.
  2. فضاهایی که دارای ارباب رجوع هستند و ملاقات‌های متعددی در آن رخ می‌دهد، نیاز به مبلمان اداری دارند. در فضایی که قرار باشد مبلمان در آن قرار بگیرد، باید به ازای هر نفر تا ۳ متر مربع فضا در نظر گرفته شود.
  3. ارتفاع فضای اداری به صورت استاندارد ۲.۵ متر است.
  4. برای اتاق‌های یک فضای اداری با مبلمان، متراژ استاندارد طراحی فضای اداری ۹ متر می‌باشد.

انواع استاندارد فضای اداری

به طور کلی دو سیستم استاندارد طراحی فضای اداری وجود دارد که هر کدام از زاویه‌ای خاص به طراحی این فضاها می‌پردازد. اولین سیستم، استاندارد HSE است که تمرکز خود را روی کاهش اختلالات و خسارات (به شخص، کارفرما و محیط زیست) در محیط‌های کار می‌پردازد. بر اساس استانداردهای HSE، مساحت و ارتفاع فضای اختصاص داده شده به هر کارمند بسته به نوع فعالیت و میزان مراجعات وی باید حداقل ۱۱ متر مربع باشد.

نکات مهم در طراحی فضای اداری

حال که با ابعاد و اندازه استاندارد فضاهای اداری آشنا شدیم، برخی نکات مهم در طراحی بهتر فضای اداری را نیز بیان می‌کنیم تا اگر در آستانه انجام یک تغییر روی فضای کار خود هستید، بتوانید این کار را بهتر انجام بدهید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  1. دکوراسیون: اگر قصد دارید طراحی فضای اداری شما به چشم بیاید و تغییراتی که اعمال کرده‌اید روی زیبایی آن نیز تاثیرگذار باشد، باید روی چیدمان محیط و دکوراسیون آن تمرکز داشته باشید. امروزه به کمک مبلمان اداری و درب شیشه ای، هم ظاهر محیط بهبود می‌یابد و هم کارآمدتر می‌شود. مبلمان اداری به صورت استاندارد باید طولی بین ۲ تا ۲.۲ متر داشته باشند و عرض آنها نیز باید حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر باشد.
    علاوه بر مبلمان، امروزه محیط‌های اداری به کمک پارتیشن به سلول‌های بسته با فضای شخصی متعدد تقسیم می‌شوند. استفاده از پارتیشن می‌تواند محیط زیبا و کارآمدی برای شما بسازد. در بین انواع پارتیشن، پارتیشن شیشه‌ای از زیبایی و ظاهر بسیار مدرن‌تری برخوردار هستند؛ اگر چه قیمت پارتیشن اداری شیشه‌ای بیشتر از سایر انواع پارتیشن می‌باشد.
  2. تهویه: هرچقدر هم فضای زیبایی بسازید، باز هم بدون سیستم تهویه مناسب، کارآمدی لازم را به وجود نیاورده‌اید. تهویه محیط هوای تازه فراهم می‌کند و دما را برای راحتی کارمندان تنظیم می‌کند.
  3. نورپردازی: نور محیط تاثیر زیادی روی خلق و خوی کارمندان و جو کلی فضای اداره دارد. توصیه می‌شود حتی‌الامکان از نور طبیعی برای محیط اداری استفاده کنید اما در صورتی که نور طبیعی در دسترس نبود، می‌توانید روی لامپ‌هایی با نور سفید استفاده کنید. استفاده از نورهای زرد نمی‌تواند راندمان اداره را افزایش دهد.

جمع بندی

بطور کلی امروزه در ادارات تقسیم بندی و چیدمان فضا به امری حیاتی تبدیل شده است. بهترین استراتژی برای تقسیم بندی فضا در محیط های اداری استفاده پارتیشن اداری است. از انواع پارتیشن اداری می توان به پارتیشن شیشه ای تک جداره ، پارتیشن اداری دو جداره، پارتیشن اداری فریم دار و پارتیشن اداری فریم لس نام برد. پارتیشن اداری دوجداره از مقاوم ترین نوع پارتیشن های شیشه ای به حساب می آیند که با بهترین کیفیت در تترافرم عرضه می شوند.

Share