تحریم حتماً کاغذپاره نیست | بنا نیست تصمیمات شوکآور در بنزین به مردم تحمیل شود
رئیس مجلس در نشست رسانهای خود به اقدامات تقنینی و نظارتی مجلس در حوزههای مختلف مسکن، خودرو، انرژی، گرانی، تورم، تحریمها، مذاکرات، حجاب و روابط ایران و کشورهای همسایه و بحرانهای منطقهای و بینالمللی اشاره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست رسانهای که عصر امروز (چهارشنبه، ۷ آذرماه ۱۴۰۳) و در آستانه روز مجلس در بهارستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه (س) به همه محبین اهلبیت (ع) و خیرمقدم به یکایک اصحاب رسانه که در این نشست حضور پیدا کردند، گفت: از همه اصحاب رسانه که افکار عمومی را نمایندگی کرده و خواستههای مردم را با انتقادات و پیشنهادها سازنده خود پیگیری کرده و به مسئولان کشور در سطوح مختلف کشور، کمک میکنند، تشکر میکنم.
دکتر قالیباف با بیان اینکه یکی از انتقاداتی که به من وارد بود، عدم برگزاری کنفرانس خبری در دوره یازدهم مجلس بود، گفت: روز خبرنگار به خبرنگاران قول دادم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی سالی دو نوبت و حتی اگر فرصتی دست داد بهصورت فصلی این حق شما را بهعنوان نمایندگان افکار عمومی ادا کنم؛ لذا این نخستین جلسه ما در ۶ماهه نخست این دوره است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از برقراری آتشبس در لبنان و استقبال از این رخداد، گفت: خداوند بزرگ را بابت اینکه مردم عزیز لبنان از زیر بمبارانهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی امشب را در آرامش به سر میبرند، شاکریم و از رزمندگان حزبالله که باعزت، افتخار، شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هرگز اجازه ندادند یک وجب از خاکشان علیرغم همه فشارهایی که به واسطه بمبارانها به آنها وارد میشد، در تصرف دشمن درآید، قدردانی میکنیم.
دولت باید زمین را به صورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد/ مسئولان مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند
دکتر قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات مجلس برای کوتاهتر شدن رؤیای خانهدارشدن مردم، گفت: اطمینان دارم و متوجه این موضوع هستم که مشکل مسکن در معیشت مردم نقش اساسی و جدی دارد و موضوع مسکن در کشور نباید رها شود.
وی ادامه داد: هرکاری برای مردم انجام دهیم و حتی اگر حقوق را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم. مسکن حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ و حتی تا ۷۵ درصد درآمد خانوادهها را به خود اختصاص میدهد، مشکل مسکن تبعات اجتماعی هم در پی دارد و مستأجران مشکلات زیادی را تحمل میکنند؛ بنابراین معتقدم اگر مسکن خانوادهها حل و آنها صاحب مسکن شوند، بزرگترین مسئله معیشتی مردم حل خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مسئولان باید مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند، افزود: به صاحبنظران و منتقدان باید اجازه صحبت بدهیم و مشکل را به رسمیت بشناسیم و از کنار آن عبور نکنیم؛ زیرا اگر یک نفر در طول عمرش یکسوم حقوقش را ذخیره کند و از دهک یک تا پنج باشد تا ۷۰ سال هم نمیتواند یکخانه زیر ۱۰۰ متر را برای خود فراهم کند و اگر تمام حقوقش را هم کنار بگذارد این مشکل قابلحل نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در مجلس یازدهم اشاره کردیم مسائل اقتصادی در اولویت است و مسکن هم در اولویت قرار خواهد گرفت و باید تولید مسکن را در اولویت و جلوی احتکار مسکن را میگرفتیم.
دکتر قالیباف با انتقاد از وجود بیش از یک میلیون مسکن خالی در پایتخت، گفت: موضوع کنترل نرخ اجارهبها و قوانین موجر و مستأجر و همچنین مالیات بر خانههای خالی را تصویب کردیم و وظیفه قانونگذاری را انجام دادیم؛ در مواد ۵۰ تا ۵۵ قانون برنامه هفتم توسعه به سیستم نظام تأمین و مسکن روستایی و بافت فرسوده توجه کردیم و معتقدم روشهای اجرایی در مسکن درست نیست و باید بدانیم چه کسی باید مسکن را تولید کند؛ دولت نباید مسئول تولید و ساخت مسکن باشد و مردم، شرکتها و بنگاهها میتوانند این کار را انجام دهند و سازوکار آن هم مشخص است و دولت هم مکلف است زمین را تأمین کند؛ زیرا زمین حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص میدهد و بنابراین دولت باید زمین را حتی بهصورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ۱۵ درصد از کل جغرافیا و سرزمین ما قابلسکونت است، یادآور شد: کمتر از یک میلیون هکتار تحت پوشش مسکن داریم و بر اساس آمارها سازمان ملی مسکن بیش از زمینهای ساخته شده، اراضی در اختیار و در تملک دارد که در محدوده و حریم هستند.
دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه در برنامه هفتم پیشرفت، دو دهم درصد از اینها را که حدود ۳۰۰ هزار هکتار است، پیشبینی و دولت را مکلف کردهایم تا این زمینها را در اختیار کسانی که نیازمند هستند قرار دهد دولت باید با پشتیبانی و با استفاده از نظام بانکی حمایت کند و اجازه دهد مردم خودشان بسازند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدانیم که جمعیت را کجا مستقر کنیم، گفت: امروز شاهدیم در یک درصد از سرزمین، قریب به ۲۳ درصد جمعیت را متمرکز کردهایم که نمونه آن دشت تهران است و الان که مسکن مهر میسازیم و قانون جهش مسکن را دنبال میکنیم، همه در ۱۰۰ کیلومتری اطراف تهران و اطراف کلانشهرهای بعدی است. طبیعتاً باید جاهایی مسکنسازی کنیم که توزیع فضایی مسکن نیز در نظر گرفته شود. چرا سمت شهرهایی که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر دارند نمیرویم؟
وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید مکلف شود زمین در اختیار کسانی بگذارد که زمین و پول ندارند، اظهار کرد: امروز هر کسی که در بافت فرسوده یک محدوده زمینی دارد، اگر حداقل تراکم را ۱۲۰ یا ۱۲۲ درصد بگیرد میتواند یک مسکن ۳ طبقهای بسازد. ما هم اکنون در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم درحالیکه در توکیو نصف آن است و در نیویورک کمتر است.
دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه در جریان قانون برنامه هفتم تعداد سکونت جمعیت در هر هکتار را ۶۰ نفر پیشبینی کردهایم، یادآور شد: اگر این کار را دنبال کنیم، صاحب زمین میتواند با کسی مشارکت کند که یکی امکان پول دارد و یکی امکان زمین دارد و کار انجام شود پس چرا کار پیچیده میکنیم. مگر دولت در مسکن مهر چند میلیون مسکن ساخته است شاید زیر ۲ میلیون مسکن باشد که بیش از ۱۲۰ هزار مسکن آن هم واگذار نشده است. پس اجازه دهیم مردم خودشان مسکنسازی کنند. در حساب ۱۰۰ که با دستور امام (ره) افتتاح شد، وظیفه دولت در حوزه تأمین مسکن، واگذاری زمین بود که اجرا نمیشود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: شیوه کار اینگونه است که یک شورای مردمی در محل باشد، حساب ۱۰۰ هم باشد و خیرین هم کمک کنند تا مشکلات مسکن مردم حل شود؛ ازاینرو معتقدم اگر میخواهیم مشکلات را حل کنیم باید در معیشت خود اولویت را به مسکن بدهیم که اگر مردم صاحب مسکن شوند دیگر نیازی به یارانه ندارند. من معتقدم باید این کار را دنبال کنیم که در مجلس قوانینی را برای این کار دنبال میکنیم. دولت روشهای خود را اصلاح کند و در مسیر درست پیش برویم تا مردم را نیز پایکار بیاوریم و از قدرتبخش خصوصی هم استفاده کنیم.
حزب الله زنده تر از همیشه است/ نتانیاهوی کثیف رجزخوانی نکند
وی در پاسخ به سؤالی درباره شرایط امروز منطقه بهویژه تحولات لبنان، گفت: ما از توافق آتشبس استقبال میکنیم و آرامش در لبنان برقرار شده که امیدواریم در غزه هم برقرار شود؛ اما اینکه نتانیاهوی جنایتکار متمرکز بر ایران است، حرف گزافی است.
دکتر قالیباف ادامه داد: وقتی جنگ لبنان شروع شد، سید حسن نصرالله به شهادت رسید و جنایت پیجرها و سایر جنایات صورت گرفت، همه تصور میکردند حزبالله تضعیف شده است. در سفری که به بیروت داشتم در میان دود و آتش و فشاری که بر مردم داغدار و عزادار بود که مردان آنها میجنگیدند و زنان و کودکان زیر آتش که خانه و کاشانه خود را نیز ازدستداده بودند، دیدم که هنوز صبر، شجاعت، درایت و خلاقیت دارند. من حزبالله را زنده دیدم و شاید آن روز کسی این را باور نمیکرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به سخنرانی خود در ژنو، گفت: آنجا هم گفتم که حزبالله زندهتر از همیشه است و شما دیدید و نتانیاهوی کثیف هم میداند علیرغم اینکه با ۷ لشکر به جنوب لبنان آمد، هرگز نتوانست آن را تصرف کند. پس رجزخوانی نکند. آنها شکستخوردهاند. حزبالله تا همین دیشب تلآویو را هدف قرار داده بود. این قدرت اسلام است و ما حتماً عملیات «وعده صادق ۳» را در پیش داریم و این تصمیم ما است؛ البته زمانبندی آن نیز جزئی از عملیات است که در زمان خودش صورت میگیرد.
باید پایه های رشد روابط ایران و چین را بسازیم
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره توسعه همکاریهای چین و ایران، گفت: بی شک چین یکی از کشورهای دوست، نزدیک و متحد ما بوده و روابط عمیق راهبردی با این کشور داریم که باید آن را توسعه دهیم و این موضوع اراده همه مسئولان در جمهوری اسلامی است. باید دید ارتباط عمیق راهبردی بر چه اساسی شکل میگیرد؛ کشورهایی که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند به این سمت پیش میروند.
دکتر قالیباف ادامه داد: امروز ما هر سه بعد دوست، دشمن و منافع مشترک را با چین داریم؛ لذا ارتباط ما بی شک یک ارتباط راهبردی، ماندگار و تأثیرگذار است که در قالب روابط دوجانبه، منطقهای و بینالمللی توصیف میشود و دارای ابعاد مختلف استراتژیهای بخشی اعم از مسائل محیطزیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین مسائل سیاسی، امنیتی و دفاعی است.
رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به فرصتهای بزرگی که در روابط میان ایران و چین وجود دارد، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران و چین در این موضوع بسیار مؤثر است که میتوان از فرصتهای اقتصادی و کریدورها دراینخصوص نام برد. فرصتهای سازمانهای مهم بینالمللی همچون بریکس و شانگهای و همچنین به صورت مستقیم و غیرمستقیم اوراسیا را نیز داریم.
وی افزود: از این رو این تصمیم قطعی دو کشور است که البته هنوز به این سطح از روابط نرسیده و معتقدیم باید پایههای این روابط را بسازیم یعنی در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسیم که هنوز جا دارد و بعد از آن نیز به سمت توسعه سطح روابط در همه موضوعات منطقهای و جهانی حرکت کنیم.
ریشه گرانی و تورم در میرداماد، پاستور و بهارستان
دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در حوزه گرانی و تورم، آن را موضوع مهمی دانست و افزود: گاهی از گرانی و تورم میگوییم؛ اما برای مبارزه با آن به فروشگاهها و مغازهها یعنی سراغ کاسبها میرویم اما این قشر، باعث و بانی تورم نیستند و راهکار حل گرانی و تورم نیز دنبال کردن و تنبیه کردن آنها نیست؛ البته منکر این نیستم که ممکن است بخشی از آنها گرانفروشی کنند اما این افراد ریشه گرانی و تورم نیستند.
رئیس مجلس در ادامه ریشه گرانی و تورم را میرداماد، پاستور و بهارستان که بانک مرکزی، دولت و مجلس هستند معرفی کرد و ریشه آن را بازار ندانست و گفت: طبیعتاً این موضوع دو علت اساسی دارد. یک علت آن بانکها هستند به این معنا که نقدینگی و پایه پولی را افزایشی میدهند که باعث میشود ارزش پول ملی را از دست بدهیم و تورم ایجاد شود. این ناشی از این است که هزینههای دولت را افزایش میدهیم و رشد اقتصادی نداریم؛ بعد برای آن اوراق صادر کرده و تکلیف مالایطاق میکنیم. در نهایت اینکه کیک اقتصاد را بزرگ نمیکنیم و تولید ناخالص داخلی (GDP) را بالا نمیبریم بلکه هزینههای جاری را افزایش میدهیم که منجر به تورم میشود.
برنامه هفتم میثاق دولت و مجلس برای حل مشکلات است
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم میثاق ما برای حل این مشکلات است که در فصل هفتم این قانون راهکارهایی برای این موضوع اندیشیده شده، گفت: برای رشد اقتصادی، حل مشکل صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از افزایش نقدینگی باید از این قانون استفاده کرد. امروز بانک ها در کفایت سرمایه خود در شرایط بدی هستند؛ برخی بانک های خصوصی به گونه ای رفتار می کنند که خلق پول می شود که به معنای دست در جیب مردم کردن است؛ از این رو باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنیم و توافق، همدلی و همکاری متمرکز بر این موضوع شود.
وفاقی که با رد یک فوریت لایحه ای بهم بخورد، نباشد بهتر است
دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی طرح اظهارات برخی از رسانههای دولتی پیرو رد لایحه اخیر دولت و اذعان به این نکته که مجلس به وفاق با دولت پشتپا زد، اظهار کرد: وفاقی که بخواهد با یک لایحهای که یک فوریتش، رای لازم را کسب نکند، به هم بخورد، همان بهتر که نباشد. ما وقتی حرف از وفاق، همکاری و تعامل میزنیم؛ اینها باید یک سری مبانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه هم مجلس و هم دولت همه یک حرف را تکرار کرده و میگویند برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و سیاستهای کلان مصوب هم مبانی است که باید دنبال کنیم، ادامه داد: بنابراین تعامل و وفاق و همه این حرفها حول محور این موضوع است.
وقتی دم از همکاری و تعامل میزنیم نباید خلاف قوانین عمل کنیم
دکتر قالیباف با بیان اینکه سلایق سیاسی نظیر اینکه برخی طرفدار دولت باشند و برخی مخالف آن امریست که همه باید آن را بپذیریم، بیان کرد: به هر حال ما دو گرایش در کشور داشته و سلیقههایی داریم. حتی برخی اوقات در همین برنامه هفتم هم اساس کار را قبول داریم اما روشهایمان متفاوت است. لذا باید به این بخش به درستی دقت کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی دم از همکاری و تعامل میزنیم دیگر نباید خلاف قوانین عمل کنیم اظهار کرد: بنده زمانی که فوریت لایحه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در مجلس مطرح شد، شخصا به این لایحه رای ندادم و لایحه به صورت عادی به کمیسیون ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد. به نظر شما ما کار خلاف قوانین را باید مورد تمجید قرار دهیم؟
وی تصریح کرد: بر اساس قانونی که در حال حاضر جاریست، باید عنوان کنم حضور برادر عزیز ما آقای ظریف در دولت خلاف بوده و این مسئله کاملاً روشن است.
دکتر قالیباف تاکید کرد: بنده اگر جای آقای ظریف بودم خیلی با ظرافت به آقای پزشکیان میگفتم اجازه دهد که چند صباحی در دولت نباشم و در صورت تعیین تکلیف و قانونی شدن لایحه فوق، به دولت برگردم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید مباحث اینگونه مطرح شود که چون ما به این لایحه رای ندادیم پس وفاق را به هم زدهایم. اگر شرایط بدین نحو باشد باید بگویم که اصلاً نمیتوانیم کار کنیم.
حوزه نظارت مجلس سیستمی و جمعی است
وی با بیان اینکه ما باید در موضوعات مهمی همچون انرژی، مسکن و بسیاری از مسائل اقتصادی منسجمتر، با محبتتر و با گذشتتر کار را دنبال کنیم اظهار کرد: در حوزه نظارت مجلس باید بگویم که این نظارت، نظارت سیستمی و جمعی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در قالب نظارت سوال کتبی، سوال منطقهای، تذکر، استیضاح و تحقیق تفحص را پیش رو داریم بیان کرد: ما این موارد را به صورت فردی آغاز میکنیم، اما به صورت جمعی آنها را انجام میدهیم. بنابراین یک نفر میتواند تحقیق و تفحص را آغاز کند اما تا زمانی که کمیسیون آن تحقیق و تفحص را نپذیرد، قابل اجرا نیست. حتی اگر کمیسیون این موارد را تایید بکند، این مسئله به صحن مجلس ارجاع میشود و اگر صحن علنی به این تحقیق و تفحص رای ندهد، این موضوع دیگر رسیدگی نمیشود، بنابراین یک نماینده در این بخش تصمیم گیری نمیکند.
وی با بیان اینکه جنس نظارت مجلس با نظارتهای صورت گرفته در سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور اگر در جایی متوجه خلافی شود،آن موضوع را متوقف میکند. این در حالیست که مجلس کار را متوقف نمیکند. از این رو مجلس تذکر و پیگیری کرده و مسیر خود را انجام میدهد.
دکتر قالیباف با بیان اینکه ما در نظارت به دنبال مچگیری نیستیم با اشاره به مصوبه حق ماموریت دلاری به ریالی که اخیرا از سوی دولت مد نظر قرار گرفته، اظهار کرد: در بحث دلار باید بگویم که ما میگوییم کسری ارز داریم و می گوییم که باید در هزینهها دقت شود، بنابراین اگر در مدیریتها به این سیاستها توجه کنیم، مسائل برطرف خواهد شد. به هر حال این موارد بر مبنای سلیقه است.
هم جهتی دولت و مجلس در افزایش حقوق کارکنان و کارگران و بازنشستگان
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۴ و وضعیت ارز ترجیحی کالاهای اساسی گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون برنامه بودجه مهم است بحث معیشت مردم بوده و پس از آن رشد اقتصادی؛ البته باید توجه داشت که لایحه بودجه هنوز در مرحله اول قرار گرفته و درآمدها و مسائل کلان مطرح شده است و حتی جداول هم بررسی نشده است البته بخش قابل توجهی از بودجه تعیین تکلیف شده است.
وی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلیفق تا ۱۲ شب گذشته افزود: ممکن است گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس با تغییراتی همراه باشد و حتی ممکن است طبق ایرادات شورای نگهبان در خصوص سیاستهای کلان با تغییراتی همراه شود، لذا اگر آماری در این نشست ارائه میشود، بدانید که لایحه بودجه هنوز به قانون تبدیل نشده است.ما در بحث مرتبط با افزایش حقوق تلاشمان را کردیم که با افزایش حقوق و ارائه خدماتی، تورم را پوشش دهیم. البته هنگام ارسال لایحه بودجه به مجلس در هزینههای جاری شاهد افزایش بودیم و به این اشکال هم در صحن مجلس اشاره کرده ام و از آنها قول گرفته ام که این موضوع را در مجلس اصلاح کنیم.
رییس قوه مقننه اضافه کرد: در جلسهای که با حضور رئیس جمهور و روسای کمیسیونهای مجلس داشتیم رئیس جمهور باور به این موضوع داشتند و تاکید کردند که اگر قرار است هزینههای جاری بخشهای مختلف دولت بیش از سایر بخشها افزایش پیدا کند، بنده نیز آن را قبول ندارم و باید به افزایش حقوق کارکنان و کاگران و بازنشستگان توجه شود لذا این همجهتی میان مجلس و دولت وجود دارد.
وی افزود: ما افزایش حقوقها را بین ۲۰ الی ۳۰ درصد پیش بینی کردیم؛ از طرفی هزینههای مرتبط با قانون جوانی جمعیت را ۸ درصد بیشتر افزایش دادیم تا تورم برای افرادی که حقوق کمتری دارند جبران شود.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه از سوی دیگر حداقل حقوق را ۱۳ میلیون و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی حقوق صورت گرفته است، ادامه داد: ۲۸۸ میلیون در سال برای این افراد در نظر گرفتیم و سعی کردیم تا سقف ۲۴ میلیون تومان نیز از مالیات معاف شوند، اما اگر با اضافه کارها و حق ماموریتها حقوقشان افزایش پیدا کرد تا سقف ۱۰ درصد صرفا از مابهالتفاوت مالیات اخذ شود. سعی کردیم با این سیاستها تورم را پوشش دهیم. همچنین ۱۱ میلیارد یورو هم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو تجهیزات مصرفی پزشکی و شیر خشک خاص در نظر گرفتیم.
۲۳ آذر ماه؛ زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب، گفت: خدمت آقای آقاتهرانی هم عرض کردم که زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب ۱۶ آذر ماه نیست بلکه ۲۳ آذر ماه است، زیرا سه ماه فرصت برای ابلاغ قانون بوده است؛ لذا امیدوارم نگویید که ۱۶ آذر شد و این قانون را ابلاغ نشد. آقا تهرانی هم گفتند که این خبر را اصلاح خواهند کرد.
مجلس جای نگاههای متفاوت، نظرات مختلف و سلیقههای گوناگون است
دکتر قالیباف در پاسخ به سوال دیگری از این خبرنگار در رابطه با کنترل سوپرانقلابیها در مجلس گفت: این نگاه را قبول ندارم چرا که مجلس جای نگاههای متفاوت، نظرات مختلف و سلیقههای گوناگون بوده و تضارب آرا و افکار دارد و زیبایی مجلس به این است، اگر همه با هم یک حرف بزینم خودمان خسته خواهیم شد لذا هر چقدر مباحث مختلف، محکمتر و جدیتر مطرح شود کار پختهتر خواهد شد. هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد و امروز هم در مجلس شاهد بودید.
وی افزود: سلیقههای سیاسی مختلفی در مجلس وجود دارد و ما در این زمینه احساس نگرانی و مشکل نمیکنیم و این را زنده بودن و پویایی مجلس میدانیم.
دکتر قالیباف ادامه داد: شما در مجلس یازدهم نیز این موضوع را به صورت کامل مشاهده کردید و در این مجلس هم خواهید دید. معتقدم مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم عقلانیت انقلابی بالاتری دارد. چرا که نمایندگان فعال و موثر دوره قبل حدود ۱۰۰ نفر به مجلس دوازدهم آمدند همچنین نمایندگان با تجربه ادوار هم به این مجلس اضافه شدند لذا مجلس مسلطتر و با کیفیتتر و فعالتر است، لذا هیچ احساس نگرانی وجود ندارد.
مجلس حتماً در جایی که باید نظارت کند بدون هیچ تعارفی موضوعات را مطرح خواهد کرد
رییس مجلس در خصوص تصمیمات در سران قوا هم مطرح کرد: جلسه سران هم بر اساس قانون اساسی تشکیل شده است، هماهنگی میان قوا از وظایف رهبری انقلاب بوده و جلسات هم برخی اوقات در محل هر قوه و برخی اوقات هم در بیت رهبری معظم برگزار میشود و اگر سران در موضوعی به جمعبندی برسند و نیاز به اذن رهبری باشد حضرت آقا اعتماد دارند و این همراهی را دارند و بسیاری از کارها در آنجا سرعت گرفته و مشکلات حل میشود.
وی اضافه کرد: اما همه به این موضوع متعهدیم که در مسیر قانون باید عمل کنیم حتی اگر برای شرایط خاص و تحریم لازم باشد در جلسه سران تصمیمی جهت لغو قانونی بگیریم، باید در مجلس تبدیل به قانون شود. لذا تاکید میکنم چنین احساسی نداشته و این هماهنگی میان دولت و مجلس بوده و امیدواریم در سایر موضوعات هم به این صورت باشد.
دکتر قالیباف اضافه کرد: مجلس و دولت هر کدام وظایفی دارند و حتماً در جایی که باید از نظارت استفاده کنیم و مسائل و مشکلاتی را پیگیری کنیم بدون هیچ تعارفی مطرح خواهیم کرد و باید بدانیم که این رفت و برگشتها یک ذینفع نهایی دارد و آن مردم هستند ما باید در این رفت و برگشتها مشکل مردم را حل کنیم. همچنان که سه سال گذشته در جلسه معارفه رییس قوه قضاییه نیز مطرح کردم که اگر ذینفع نهایی هماهنگی و همراهی قوا و مردم نباشد آن همدلی و همکاری فایده ندارد.
مجلس و دولت قاچاق سوخت را انکار نمی کنند
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت ناترازی انرژی و تعبیر برخی رسانه ها از اظهارات رئیس مجلس که علت را تحریم های آمریکا عنوان کرده است، گفت: صحبت من جدید نبود و بارها در جلسات دولت و صحن اشاره کردم و انرژی دغدغه جدی رئیس جمهور هم است؛ روز گذشته از اظهارات اینجانب برداشت اشتباهی شد در حالی که صحبت های من روشن و شفاف بود.
وی ادامه داد: به نظر شما قاچاق سوختی که در حال حاضر انجام می شود به عنوان مثال با شوتی، دبه و وانت ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز قاچاق می شود و یا ما می خواهیم این مسئله را بپذیریم یا انکار کنیم و در حال حاضر مجلس و دولت این موضوع را انکار نمی کند و این مسئله هست و وجود دارد.
دکتر قالیباف افزود: وقتی از تورم و رشد اقتصادی صحبت می کنیم همه مسئول آن هستیم و وظیفه و نقش قانونگذار، دولت، قوه قضائیه و مردم مشخص است؛ معتقدیم انرژی به معنای فرآورده، گاز و نفت، کالاهای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آن ها را تولید و وارد نمی کند و بخش های دولتی یکی از بزرگ ترین مصرف کننده انرژی هستند و امروز نیروگاه ها در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنند و بیش از ۵ میلیارد لیتر تنها سوخت گازوئیل و این موارد در نیروگاه ها باید ذخیره کرد و اتفاقی که می افتد تولیدکننده ها و مصرف کننده های اصلی در این جابه جایی ها و حمل و نقل ها ممکن است خط بخورند.
رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: متاسفانه در حوزه انرژی به اندازه مصرف انرژی هدر می دهیم البته منظور از هدررفت انرژی کیفیت تولید خودروها و باز گذاشتن در اتاق ها در زمستان نیست بلکه رقم هدررفت انرژی بالا است.
وی ادامه داد: در حال حاضر درآمد ارزی ما در بخش دولتی و خصوصی ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است که به همین میزان انرژی هدر می دهیم بعد می خواهیم رشد اقتصادی ۸ درصد را هم دنبال کنیم و هر چقدر تلاش کنیم به ۴ تا ۴.۵ درصد خواهیم رسید و از این ۸ درصد ۲.۸ آن بهره وری است و تمام این میزان را می توان در انرژی دنبال کرد.
تحریم حتما کاغذ پاره نیست/ نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم/ قانون اقدام راهبردی علیه تحریم ها مانع برجام نیست
دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر رفع تحریم ها و تعامل با جامعه بین المللی و از سرگیری مذاکرات و جلوگیری از جریان تندروها، گفت: تحریم حتما کاغذ پاره نیست و در اقتصاد تاثیر دارد اما نکته ای را که در مورد انرژی متذکر شدم تاکید می کنم که هدررفت انرژی ارتباطی به تحریم و آمریکا ندارد و مشکل داخلی است و نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم. همچنین قانون اقدام راهبردی علیه تحریم ها مانع برجام نیست بلکه تصویب شد که تسهیل گری و به برجام کمک کند و توافقات باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و از این قانون دفاع می کنیم.
وی افزود: طرفدار حل موضوع هستیم و مانع نخواهیم شد؛ مگر با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره نکردیم و برجام تصویب نشد، صداقت آمریکا کجا رفت، برجام را پاره کردند و ما در بحث هسته ای هم همین اعتقاد را داریم و هرجا انتفاع اقتصادی برقرار باشد ورود می کنیم و معتقدم با رفع نقاط ضعف در چارچوب قانون مجلس اقدام خواهیم کرد و نگاه ما این است هر زمان انتفاع اقتصادی اتفاق بیفتد همراهی خواهیم کرد.
در خصوص حجاب قانون داریم که به درستی اجرا نمی شد
دکتر قالیباف با اشاره به موضوع عفاف و حجاب، گفت: زمانی که در حال پیگیری این موضوع در مجلس بودیم برخی معتقد بودند در این خصوص قانون نداریم در حالی که در این خصوص قانون داشتیم که به درستی اجرا نمی شد اما آن زمان مرتب می گفتند سریع تر قانون بنویسیم.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه قانون حجابی که اکنون مد نظر است، در زمان خود ابلاغ می شود، لایحه بود یعنی قوه قضائیه آن را تنظیم کرده، به دولت داده و دولت نیز آن را به مجلس داده است، اظهار داشت: این لایحه در ابتدای کار ۹ ماده داشت اما چون این قوه صرفا به بخش قضایی و جرم انگاری موضوع توجه کرده بود، دولت آن را به ۱۴ ماده رساند و به موضوعاتی دیگری نیز توجه کرد.
مجلس به بعد ایجابی حجاب توجه کرد
وی ادامه داد: در نهایت وقتی این لایحه به مجلس آمد به این جمع بندی رسیدیم که باید ابعاد مختلف حجاب دیده شود که شامل ابعاد شرعی، دینی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، فلسفی و هویتی و یک موضوع پیچیده اجتماعی است که باید به همه آنها به صورت جامع توجه کرد و نباید به آن نگاه صرفا سلبی داشت لذا مجلس به بعد ایجابی آن نیز توجه کرد.
دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به گزارشی که در مجلس تهیه و در صحن علنی در خصوص حادثه ای که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، یادآور شد: در جریان این گزارش، از ۳۲ دستگاه به عنوان مسئول توجه به ابعاد مختلف حجاب نام برده شد تا آن را پوشش دهند. بخشی از آن نیز اقدامات سلبی بوده که جزء وظایف نیروی انتظامی و تنها این نیرو به مأموریت خود عمل کرده که گاهی هم اشکالاتی داشت و از آنجایی که زمانی فرمانده نیروی انتظامی بودم می گویم وقوع چنین اشکالاتی در همه دنیا طبیعی است.
گشت ارشاد دیگر در قانون حجاب وجود ندارد
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اهداف قانونگذاری مجدد در این خصوص عنوان کرد: ما مقرر کردیم تا دستگاه های مربوطه مکلف به انجام تکالیف خود شوند و در جرم انگاری این لایحه را نیز سطح بندی کردیم. یکی از ویژگی های این قانون این است که تلاش کردیم جلوی هرگونه درگیری گرفته شود و گشت ارشاد دیگر در این قانون وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی دارد و به سطوح مختلف کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی تقسیم شده که کاملا مشخص است، گفت: در حال حاضر باید دستورالعمل های لازم بر اساس آن نوشته شود و حتما باید امکانات و تجهیزات آن را فراهم کنیم که تا جایی که مطلع هستم بخشی از آن فراهم شده و بقیه آن نیز آماده می شود.
دکتر قالیباف ادامه داد: در حوزه جرم انگاری هم بر اساس نکاتی که اشاره شد اگر کشف حجابی بود حتما به صورت پیامک تذکر داده شده و جریمه مرحله اول ثبت می شود اما اقدام نمی شود؛ اگر مجددا تکرار شد باز تذکر داده می شود و جریمه به آن تعلق می گیرد اما موضوع زندان رفتن در این قانون وجود ندارد البته نوع کار فضای مجازی متفاوت بوده و موضوعات شفاف و روشن تنظیم شده است و تجهیزات لازم هم پیش بینی خواهد شد.
در مذاکره انتفاع اقتصادی خود را باید دنبال کنیم
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی با بیان اینکه گره زدن اقتصاد به مذاکره را درست نمی دانم، گفت: پیش از این نیز گفته ام که حتما در حوزه مذاکره باید انتفاع اقتصادی خود را دنبال کنیم و هدف غایی و نهایی ما همین باشد و مجلس حتما به این مسیر کمک می کند از سوی دیگر باید شرایط کشور را به گونه ای فراهم کنیم که امنیت در سرمایه گذاری ایجاد شود.
وی بر همین اساس تصریح کرد: در جلسه سران در این خصوص صحبت شد و در آینده نزدیک، سران قوا درباره آن با مردم صحبت خواهند کرد. ما قصد داریم سندی تهیه کنیم تا سرمایه گذاران امنیت سرمایه خود را تضمین شده ببینند. صرف اینکه بگوییم با مذاکره موضوعات حل می شود، اینگونه نبوده و تجربه گذشته که برجام است این را نشان داده که یکی مذاکره کرده اما بعد یکی آن را لغو کرده است.
تلاش دولت و پارلمان عراق و ایران، حل مشکلات امنیتی و اقتصادی است
به گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف در ادامه این نشست خبری در پاسخ به یکی از خبرنگاران عربزبان حاضر در جلسه درباره روابط عراق و ایران و رویکرد جمهوری اسلامی در این خصوص، تأکید کرد: بر اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ما روابط خود به ویژه روابط پارلمانی خود را با اولویت همسایگان دنبال می کنیم که در این حوزه عراق به صورت ویژه تر نگریسته می شود.
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات تجاری به ویژه در حوزه کشاورزی را با عراق داریم و سفرهای گردشگری میان دو کشور زیاد است، گفت: به طور کلی روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میان عراق و ایران در اوج خود است که قطعا این موضوع خوشایند آمریکایی ها نبوده و در این مسیر مانع تراشی می کنند که البته با این موانع روبرو هستیم اما تلاش دو دولت و دو پارلمان، حل مشکلات امنیتی در مرزهای شمال غرب، جنوب غرب و بخش های اقتصادی است.
عراقی ها همچنان مصمم به تخلیه کامل آمریکاییها از کشور خود هستند
وی در ادامه در خصوص جنایتی که در فرودگاه بغداد رخ داد و با اشاره به همکاری های قضایی مستمر میان دو کشور، بیان کرد: ما این موضوع را در سطح بین المللی پیگیری می کنیم که در این خصوص درخواست ها انجام شده و در حال هماهنگی های بعدی هستیم. البته پارلمان عراق بعد از حادثه بغداد تصمیم مهمی گرفت و آن اخراج آمریکایی ها از این کشور بود که بخش هایی از این کار انجام شده و هم اکنون در قسمت های محدودی حضور دارند؛ عراقی ها نیز همچنان مصمم به تخلیه کامل آمریکاییها از کشور خود هستند.
دکتر قالیباف در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر دو کشور همکاری های نزدیک در حوزه فلسطین در قالب اتحادیه بین المجالس جهانی، اتحادیه بین المجالس آسیایی و اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی داریم و اخیرا بعد از انتخاب رئیس پارلمان عراق، مکالمه تلفنی در این خصوص با وی داشتم و به زودی بازدیدی از عراق خواهیم داشت.
روسیه از کشورهای هم مرز و دارای منافع مشترک با ایران است
رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به خبرنگاری از یک شبکه روسزبان درباره رویکرد ایران در ارتباط با کشور روسیه، عنوان کرد: روسیه از کشورهای هم مرز بوده و دارای منافع مشترک با آنها هستیم همچنین در حوزه های انرژی، تجهیزات و فناوری همکاری های جدی داریم ضمن اینکه در حوزه ترانزیت نیز فرصت های بسیار جدی و اساسی داریم که معتقدم هنوز نتوانسته ایم از تمام ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: البته در سال های اخیر روند افزایش همکاری ها شتاب بیشتری گرفته و سفری که رئیس جمهور کشورمان در آینده نزدیک به مسکو خواهد داشت، باعث گسترش رابطه دوجانبه خواهد شد. توافقاتی که در حوزه راهبردی در همه زمینه ها میان دو کشور نهایی شده در جریان این سفر به امضای دو طرف خواهد رسید که می تواند شتاب همکاری ها در عرصه های مختلف را گسترش دهد.
رییس جمهور آمریکا با رقیبش برای ما فرق میکند/ رئیس دولت جدید آمریکا در باتلاق نتایاهو نیفتد
دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس شورای اسلامی قصد دارد قانونی را در زمینه روابط ایران و آمریکا تصویب کند، گفت: قطعا رییس جمهور آمریکا با رقیبش برای ما فرق میکند چرا که رییس این دولت شهید سلیمانی را به قتل رسانده است وحتما با رقیب آن فرق دارد. اگر یک دهه گذشته ترکیبی که برای همکاران خود انتخاب کرده است را نگاه کنید، میبینید که در صحبتها و تصمیماتشان همواره خلاف ملت ایران حرکت کردهاند لذا تفاوت دارد. البته که ما هم اکنون هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم ببینم در عمل چه کاری انجام میدهند. اقدامات آنها مسیر تصمیمات ما را روشن میکند نه حرفهایی که میزنند.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نکته مهم این است که، امروز نتانیاهو در یک باتلاق فرو رفته است. هفتم اکتبر سال قبل تلاش و اعلام کرد که غزه را نابود میکنیم اما یک سال بعد و در سالگرد غزه، حماس در همان شب تلاویو را مورد حمله موشکی خود قرار داد و گفت اسرای را خود را آزاد میکنم. لذا نباید رئیس دولت جدید آمریکا در باتلاقی که نتایاهو در منطقه ایجاد کرده بیافتد، اما در نهایت عمل او است که نوع تصمیم ما را مشخص میکند.
صادرات یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت با وجود تحریم
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص افزایش شدت تحریم و تاثیر آن بر فروش نفت و احتمال ایجاد کسری بودجه تصریح کرد: این امر تنها وظیفه دولت نبوده و مجلس و دولت با هم باید شرایط را پیش بینی کنند. البته این شرایط مثبت را داریم که صادرات نفت ما به ۳۰۰ هزار بشکه رسید اما امروز با وجود تحریم یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر میکنیم و این نشان میدهد که «میتوانیم»، البته سختی ها و هزینه هایی هم داشته است.
دکتر قالیباف یادآور شد: حتما شرایط دنیا و نوع رفتار ما در حوزه مسائل سیاسی با همسایگان و مجموعه هایی مانند بریکس و شانگهای و ارتباط با کشورهای دوست و پر قدرت مهم است و حتما میتوانیم از برخی مشکلات پیشگیری کنیم. اما باید برای احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن بودجه پیش بینی لازم را داشته باشیم که البته این کار انجام شده و ما متوجه این امر هستیم.
در سیاست گذاریهای خودرویی اشتباه کردیم
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص مافیای خودرو گفت: نمیخواهم بگویم خودرو مافیا دارد یا ندارد. اما در نوع سیاست گذاریهایمان در خصوص خودرو اشتباه کردیم، در این میان دلالها منفعت کسب میکنند. ما امروز با فروش خودرو به نوعی لاتاری برگزار میکنیم که این از اشکالات ماست و زمانی که رقابت نباشد نتیجه این موارد میشود. اگر به تولید هم بیش از حد رانت دهیم، خودمان تولید را با دست خودمان از بین میبریم. تولید باید دورن زا باشد، از مدیریت تولید تا سرمایه گذاری و شیوه عرضه در بازار در موفقیت تولید کالا موثر است اما ما رقابت را در کشور از بین بردیم.
وی ادامه داد: زمانی که فرمانده نیرو انتظامی بودم، پژو ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما بنز که وارد کردم با نرخ ارز آن زمان که حدود ۷۰۰ هزار تومان بود، تحویل در بندر عباس بدون تعرفه برایمان ۱۵ میلیون تومان تمام میشد، به عنوان پلیس باید بنز یا پژو ۱۳ میلیون تومانی را انتخاب میکردم، در حالی که ماموریت انجام میدادیم و با خودرو پژو نو هم امکان تعقیب مجرمان نبود. حال که میخواهیم از تولید خودرو حمایت کنیم و آن هم رقابت کند باید چه کاری انجام دهیم؛ ما تعرفه بر خودروهای وارداتی وضع می کنیم که هنگام ورود به کشور به صنعت آسیب نرساند و آن هم رشد کند. اما وقتی تعرفه موقت، مشروط و کاهنده نیست نتیجه این می شود که پس از گذشت ۴۰ سال از تولید پیکان وضعیت خودروسازی اینگونه می شود.
وی افزود: به جهت تخصصی می گویم که ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه سازیم. امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرایی شود نزدیک به ۱.۵ الی ۲ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته باشد تا آن پلتفرم با آن هزینه سودآور باشد.
دکتر قالیباف با بیان اینکه ما نباید تنها بگوییم مافیا در خودروسازی وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین ما ابتدا باید بگوییم که در سیاست گذاری های خودمان به درستی عمل نکرده ایم.
قالیباف با بیان اینکه اصرار کردم که واردات خودرو حتماً باید انجام پذیرد، اظهار کرد: همه دیدیم که در این زمینه مخالفتهای زیادی صورت گرفت بنابراین این مشکلات کمکی به رشد کشور نخواهد کرد و کشور را در صنعت خودرو عقب میاندازد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرکت خودروسازان خارجی در کشورهای مختلف تاکید کرد: برخی از خودروسازان خارجی فعالیت مشترکی با هم داشته تا فعالیت محدودتری داشته باشند، اما هرجا را که نگاه میکنیم، میبینیم خودروسازیهای مختلفی شکل گرفته است.
وی تاکید کرد: در این شرایط وقتی ما میخواهیم خودرو به کشور وارد کنیم – با آن اتفاقاتی که در زمینه تصویب به قانون حادث شد – برخی میگویند که ارز به این مسئله تعلق نمیگیرد.
مصر هستیم که موضوع واردات خودرو در کشور انجام شود
دکتر قالیباف با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا در سال ۱۴۰۲ قریب ۸ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو اختصاص یافته است، اظهار کرد: چطور است که در این شرایط، ما دلار لازم برای واردات قطعات را در اختیار داریم اما برای خرید خودرو دلار وجود ندارد!
وی با بیان اینکه محتوای اظهاراتم بدین معنا نیست که ما افراد لایق و کارشناسی در راستای تحول در بخش تولید خودرو نداریم، گفت: اطلاع دارم که این قابلیت در کشور وجود دارد منتها نحوه مدیریت ما کار را به اینجا رسانده است، بنابراین ما در این بخش مصمم هستیم و به همین دلیل هم واردات خودرو را به کشور آزاد کردیم.
دکتر قالیباف تصریح کرد: با این حال مصر هستیم که موضوع واردات خودرو در کشور انجام شود. در این راستا تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آن را به ۸۰ درصد تغییر داد، با این حال کمیسیون تلفیق تعرفه ۸۰ درصدی را به ۶۰ درصد رساند.
با فیلترینگ با این شکل فعلی مخالف هستم
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص فیلترینگ، تصریح کرد: در زمان انتخابات شفاف و روشن به این موضوع اشاره کردم که با فیلترینگ با این شکل فعلی مخالف هستم. اساس فیلترینگ به دلیل حوادثی بود که سال ۱۴۰۱ رخ داد، که لازم به ایجاد چنین امری بود اما ادامه آن به این شکل صحیح نبوده و ما باید زودتر در این خصوص تصمیمگیری میکردیم.
وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک ۲ سال از فیلترینگ میگذرد، با وجود این فیلترها باید ببینیم به امنیت اخلاقی و روانی مدنظر دست یافتیم؟ ما این تصمیم را بر اساس شرایط اضطراری گرفتیم. اعداد و ارقام و گزارشها و اخبار، تحقق اهداف را تایید نمیکند. از طرف دیگر آیا قبول داریم که باید از آسیب های اخلاقی و امنیت روانی جلوگیری کنیم و آیا قبول داریم که باید حکمرانی در فضای مجازی داشته باشیم، که شرط عقل بوده و تجربه دنیا هم اینگونه است و باید این کار را انجام دهیم اما بحث در چگونگی اجرای آن است.
وی افزود: همان موقع هم اشاره کردم، یکی از کارهایی که باید انجام دهیم اینکه وجود فیلتر شکنها هزینه هایی را به خانواده ها اضافه کرده، آسیب اخلاقی بیشتر شده و آسیبهای حوزه امنیت شبکه و هکرها نیز افزایش یافته است و حتی استفاده از پهنای باند هم رشد داشته است. بنابراین معتقدیم این کار را باید با درایت، پختگی و برنامه دقیق پیش ببریم. این امر در نشست سران هم مطرح و جمع بندی شده و کارشناسان هم در حال انجام کارها هستند که به چند مورد آن اشاره میکنم.
وی افزود: ابتدا باید پلتفرم های داخلی تقویت شوند؛ اینجا دقیقا همان جایی است که در خصوص خودرو هم مطرح کردم که باید به آنها کمک کنیم اما نباید به نحوی باشد که امکان رقابت از بین برود. در اثر این اتفاق، پلتفرمهای داخلی جایگاه خودشان را پیدا کردند اما اگر رقابت نباشد به سرنوشت خودروها منتهی خواهند شد.
دکتر قالیباف تاکید کرد: حتما در بخش مربوط به فیلترینگ باید امنیت شبکه، خانواده و کسب و کارها را برقرار کنیم، در این پلتفرمها اقتصاد شکل میگیرد اما یکباره تصمیم میگیریم اما به این فکر نمیکنیم که چند صد هزار نفر و میلیون ها نفر کسب و کار دارند لذا به این موارد باید توجه کنیم.
حتما رخوت در مجلس دوازدهم را نمیپذیرم
وی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران پیرامون اینکه مجلس دوازدهم دچار روزمرگی شده و عملکرد منفعلانهای داشته و طرح و لایحه خاصی در مجلس مطرح نشده است عنوان کرد: حتما نمیپذیریم چرا که رخوتی نیست، وقتی مجلس در ۷ خرداد کار خود را آغار کرد، با حادثه تلخ اردیبشهت و شهادت شهید ریسی، به سمت انتخاباتی رفتیم که باید طی ۵۰ روز انجام میدادیم لذا چند قانون را تصویب کرده و مقدماتی را فراهم کردیم که کار بسیار مهمی بود و در همین ایام کمیسیونهای تخصصی مجلس باید شکل میگرفتند که این خود فرآیند مفصلی دارد. میدانید که وقتی پایان مجلس میرسد دیگر طرح و لواحی وجود نداشته و همه از دستور خارج میشوند واگر به قانون تبدیل نشده باشد، در دوره جدید فرآیند بررسی قوانین باید از ابتدا آغاز شود و مجداا باید طرحها نوشته شده، مسیر اعلام وصول طی و پس از تشکیل کمیسیونها، مورد بررسی قرار گرفته و این زمان می برد.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ممکن است در صحن مجلس طرحهای مهم و کلیدی مدنظر مواجه نباشید اما طبیعی است که ظرف این مدت کوتاه که کمیسیونها در حال تشکیل بودند، بررسی و پیشنهادات آنها به صحن نیامده است. البته اصلاحات قانونی که باید انجام میشد، مطرح شده است.
نمایندگان گزارش وزارتخانههای زیرساختی را در کمیسیونها بررسی کنند
وی افزود: بررسی اصلاح قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مهمترین آن است البته معتقدم این موضوع حتما برای امروز و آینده مجلس و هم برای مردم مهم است. قانون آیین نامه داخلی مجلس در ارتباط با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در سه دوره مجلس قرار بود اصلاح شود که نشده بود، ما در مجلس مکلف هستیم که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را در ۹۰ روز اول مجلس انتخاب کنیم و اگر اعضای این هیات قبل از اصلاح قانون انتخاب میشدند، ما تا پایان مجلس نمیتوانستیم ترکیب هیات را بر اساس قانون جدید تغییر دهیم لذا حتما باید به آن رسیدگی میکردیم البته موضوع مرتبط با انرژی و یا نظارتها هم در اولویت بودند.
دکتر قالیباف یادآور شد: معتقدم بررسی رای اعتماد وزرای دولت کار مهمی بود، ضمن اینکه اقدامات نظارتی هم با قوت اداره کردیم. لازم میدانم نمایندگان مجلس گزارش وزرا را به ویژه وزرای وزارتخانههای زیرساختی را در کمیسیونها بررسی کنند. هم اکنون کمیسیون ها فعال بوده و طرح ها و لوایح اعلام وصول میشوند و مطمئن باشید که با همراهی شما و مردم، عملکرد مجلس دوازدهم موفق تر از مجلس یازدهم خواهد بود.
حمایت از جبهه مقاومت در اولویت ماست
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از پیروزیهای رخ داده در لبنان و در مواجهه با رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی چه برنامههایی برای حمایت از مردم لبنان خواهد داشت، اظهار کرد: طبیعتاً پیوند ما با مردم لبنان یک پیوند بسیار قدیمی و تاریخی است.
وی با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با نقش علما و بزرگان دینی ایران و لبنان، گفت: بنابراین پیوندهای ما پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی است. همینطور که این ارتباطات تا به امروز وجود داشته حتماً در آینده هم با همین قدرت ادامه خواهد داشت.
دکتر قالیباف تاکید کرد: این نگاه، چه برای لبنان و چه برای کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان ما از اولویتهای سیاستهای ما بوده، به ویژه در جبهه مقاومت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از جبهه مقاومت در اولویت ماست، گفت: البته ما به زیرساختها و فرصتهایی که در این بخش وجود دارد توجه داریم.
وی با اشاره به سوال خبرنگار چینی بیان کرد این خبرنگار در سوال خود اذعان کرد که چین دوست مشترک ایران بوده و با ایران منافع و دشمن مشترک دارد، بیان کرد: ما حتماً میتوانیم در کشورهای اسلامی و در جبهه مقاومت از این اشتراکات ، فرصت ها برای توسعه و زیرساختها و پیشرفت ها استفاده کنیم
.
در بودجه سال گذشته نیز به فرهنگ توجه کردیم
دکترقالیباف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در زمینه سهم ناکافی فرهنگ در بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: ما در بودجه سال گذشته نیز به فرهنگ توجه کردیم. البته باید این را بگویم که موضوعات اقتصادی در اولویت ماست و این بدین معنا نیست که فرهنگ در اولویت ما نیست. حتماً در یک نگاه میان مدت و نه دراز مدت، موضوعات فرهنگ در اقتصاد اثرگذار است.
وی با اشاره به اثرگذاری مبحث فرهنگ بر موضوعات مربوط به مصرف انرژی اظهار کرد: به واقع اقدامات فرهنگی و اثر کار فرهنگی در مصرف انرژی، یکی از بخش هایی که بیش از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف موثر خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین در سال قبل این فرصت وجود داشت و شما دیدید که ما از بخش های جاریها و از بخش سود شرکتها درصدی را برای حوزه فرهنگ در نظر گرفتیم و توانستیم رقم قابل توجهی برای فضای فرهنگی داشته باشیم. حتماً بودجه فرهنگی با توجه به فرصتهایی که فراهم کردیم، نسبت به سال قبل رشد بیشتری خواهد داشت و کمتر نخواهد بود.
بنا نیست تصمیمات شوک آور در بنزین به مردم تحمیل شود
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم در جریان افزایش احتمالی قیمت بنزین قرار گیرند، گفت: در این بخش بنا نیست تصمیمات شوک آور به مردم و جامعه تحمیل شود و این بنای دولت و مجلس است.
وی ادامه داد: تنها راهکار هدررفت انرژی افزایش قیمت بنزین نیست و شاید بنزین اولین فرآورده ای نیست که مد نظر است و سهم بنزین در کل انرژی حدود ۹ درصد است؛ اما سهم گاز ۷۰ درصد است و اگر دنبال چاره اندیشی هستیم باید بدانیم از کجا کارمان را شروع کنیم و به چه روشی انجام دهیم.
رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: همه قبول داریم این نوع مصرف و قیمت گذاری درست نیست و باید این موضوع را به عنوان یک مساله به رسمیت بشناسیم و اگر قرار است بر اساس هر روشی دولت منتفع شود مردم هم باید منتفع شوند. ۵۲ درصد خانوارها از بنزین استفاده می کنند اما ۴۸ درصد خانوارها خودرو ندارند که به آن ها بنزین تعلق بگیرد.
دکتر قالیباف با بیان اینکه نابرابری دردناک تر از ناترازی بوده و ظلمی مضاعف است، تصریح کرد: باید مساله بودن این موضوع را بپذیریم و نخبگان به میدان بیایند و تصمیماتی بگیریم که به مردم شوک وارد نشود و افزایش یک باره قیمت ها درست نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مجلس برای مقابله با گرانی افسار گسیخته، یادآور شد: زمانی که طرح تعدیل قیمت کالا انجام می شد تاکید کردم اگر دولت می خواهد نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد مجاز است و نیازهای ضروری را مانند ۲۰۰۰ کالری در روز و مواد و اقلام خوراکی همچنین مساله بهداشت و درمان قرار گیرند حتی کالاهای اصلی جهیزیه تحت پوشش قرار گیرد و جزء اولویت باشد و دولت به ویژه دولت پزشکیان در این رابطه با ما همراه است و وفاق در اینجا صورت می گیرد یعنی هماهنگی و باور برای مبارزه با گرانی وجود دارد و دهک های پایین را با سبد کالا به گونه ای تحت پوشش قرار می دهیم که به روایتی در فاز اول ۱۲ قلم کالا و در فاز دوم ۲۵ کالا را تحت پوشش قرار دهیم که رشد قیمتها از افزایش حقوق کارمندان و کارگران بیشتر نشود و این موضوع هم در برنامه هفتم پیش بینی شده و اجرای آن را دنبال می کنیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر به ۷۰ تا ۸۰ میلیون نفر یارانه پرداخت می کنیم و باید به این موضوع هم توجه کرد مستمری مددجویان را از ۶۰۰ هزار تومان به حدود یک میلیون افزایش دادیم بنابراین افراد نیازمند و دهک های پایین جامعه را مد نظر قرار دادیم و جامعه هدف را باید به درستی بشناسیم تا یارانه های ارزی و ریالی به آنها اصابت کند و این مهم یکی از اقدامات قطعی در بودجه ۱۴۰۴ است.
تصویب قانون مسیر خود را طی می کند
دکتر قالیباف در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاری که این گمانه زنی را مطرح کرده بود که برخی افراد از جریان های سیاسی خاص برای تصویب یا عدم تصویب قوانین به مجلس فشار می آورند، گفت: به هر حال تصویب قانون مسیر خود را طی می کند و ما نمی توانیم روال قانونی را زیر پا بگذاریم، در این میان نیز برخی برای قانون شدن و برخی برای قانون نشدن یک قانون عجله دارند اما تلاش ما این است که در مسیر قانونگذاری و اجرای قانون، نظارت دقیق داشته باشیم.
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعا سلایق مختلف در حوزه عفاف و حجاب نظرات مختلفی دارند اما اینچنین نیست معاونت حقوقی گفته این قانون تعلیق شود، عنوان کرد: ۲۳ آذر ماه این قانون حتما ابلاغ می شود و این سه ماه هم که ابلاغ نشده به دلیل فرصت سه ماه ای بود که برای تهیه آیین نامه اجرایی آن داده شده بود که طی این مدت، آیین نامه های اجرایی که بیشتر در حوزه ایجابی است انجام می شود.
مجلس به طور جدی موضوع مشاغل حساس را دنبال می کند
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برنامه مجلس برای مشاغل حساس چیست، عنوان کرد: رفتن افراد از پست های سازمانی خود یک امر طبیعی است اما منکر این نیستم که افراد، قوی و ضعیف هستند اما مجلس حتما موضوع مشاغل را به طور جدی دنبال خواهد کرد و جلسات نظارتی دنبال خواهد شد. یکی از تصمیمات خوب مجلس یازدهم همین بود و مجلس دوازدهم نیز با قدرت موضوع را دنبال می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مصمم بودن دولت و مجلس و آمادگی آنها برای اصلاح اشکالات قانون با محوریت برنامه هفتم پیشرفت، خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق همدلی و وفاق برای مردم همین است که روی این موضوعات متمرکز شده و آن را حل کنیم و قطعا تسهیل گیری در اقتصاد را از اولویت های کاری دولت و مجلس می دانیم.
دیدگاه