لاهوتی: قیمت تولید هر لیتر بنزین برای ما زیر ۲ هزار تومان است

حرف‌های رئیس‌جمهور درباره ۸ هزار تومان بودن قیمت بنزین را قبول ندارم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان واردات بنزین در مجلس و کمیسیون تلفیق اضافه نشود یا باید قیمت بنزین را افزایش دهیم یا این ۶۵ هزار میلیارد تومان نشدنی است مگر معجزه‌ رخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین مدت‌هاست که با ایجاد ناترازی‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، از ابتدای تصاحب صندلی ریاست‌جمهوری چند بار درباره قیمت تمام‌شده بنزین در کشور و ارزان ارائه شدن آن به مردم سخن گفته است. آخرین بار هم سه‌شنبه هفته گذشته در جریان ارائه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس به این موضوع اشاره کرد. او بدون ارائه جزئیات و دلیل طرح صحبت‌های خود حین سخنرانی درباره بودجه به قیمت بنزین اشاره کرد و گفت تولید هر لیتر بنزین داخلی هشت هزار تومان و وارداتی ۴۰ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود.

این صحبت‌های پزشکیان هنگام ارائه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس اذهان را بار دیگر به سمت افزایش قیمت بنزین کشاند و این بار موضوع را جدی‌تر کرد. اگرچه بعد از آن سخنگوی دولت تاکید کرد تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است و بدون اطلاع‌رسانی به مردم این کار انجام نمی‌شود.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در خصوص قیمت تمام‌شده بنزین در کشور و احتمال افزایش آن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: من حرف آقای رئیس‌جمهور را که تولید بنزین لیتری ۸ هزار تومان برای ما تمام می‌شود قبول ندارم. ایشان به قیمت صادرات نفت محاسبات را مطرح می‌کنند.

قیمت تولید هر لیتر بنزین برای ما زیر ۲ هزار تومان است

او ادامه داد: ما تولیدکننده نفت هستیم واردکننده که نیستیم، در حالی که این آمار را بر اساس واردات نفت محاسبه می‌‌کنند. نرخ نفتی که ما تولید می‌کنیم هزار و ۲۰۰ و خرده‌ای تا هزار و ۴۰۰ تومان است پس هر لیتر بنزین برای ما زیر دو هزار تومان تمام می‌شود.

این حرف که بنزین داخلی لیتری ۸ هزار تومان برای ما تمام می‌شود غیرمنطقی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این حرف که بنزین داخلی لیتری هشت هزار تومان برای ما تمام می‌شود غیرمنطقی است، تاکید کرد: آنها این‌گونه محاسبه می‌کنند که اگر ما این بنزین را صادر می‌کردم لیتری هشت هزار تومان می‌توانستیم آن را بفروشیم.

لاهوتی با تاکید بر این موضوع که امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد کرده‌ایم توضیح داد: در بودجه سال آینده بر اساس قاعده کلی باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین در نظر گرفته می‌شد اما ۶۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. این یعنی دولت تصمیم دارد روی کاهش واردات بنزین کار کند، طبیعتاً دولت نمی‌تواند مصرف را کاهش دهد، پس مجبور می‌شود قیمت را افزایش دهد.

 این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر واردات کاهش پیدا کند دولت ناترازی بنزین را چگونه جبران خواهد کرد گفت: یا باید تولید داخل را بالا ببرد یا اینکه بنزین وارد کند، راه دیگری نیست.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تاکید کرد: اگر عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان در مجلس و کمیسیون تلفیق اضافه نشود یا باید قیمت بنزین را افزایش دهیم یا این ۶۵ هزار میلیارد تومان نشدنی است مگر معجزه رخ دهد.

Share