وزیر کشور تاکید کرد؛

کشور ما تحمل این میزان مهاجر را ندارد | مصمم هستیم که طرد اتباع را ادامه دهیم

وزیر کشور گفت: در هر حال مسئله اتباع در اولویت اصلی قرار دارد و اولویت اول هم طرد آن دسته از اتباع است که غیر مجاز و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. توصیه ما به دولت حاکم بر افغانستان و افغانستانی‌هایی که در ایران هستند این است که خودشان تسهیلات را فراهم کنند و دولت مستقر و کشورشان را بسازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  اسکندر مومنی در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به جماران یکی از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت کشور مسئله اتباع بیگانه است. تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده علی رغم اینکه ما و مردم ما اشتراکات زیادی با کشور افغانستان دارد و مسئله اصلاً موضوع مهاجر ستیزی نیست اما کشور ما واقعاً تحمل این میزان مهاجر و مهمان را ندارد بسیاری از فرصت‌های شغلی گرفته شد بسیاری از منابع و یارانه‌ها صرف آن‌ها می‌شود ما در حال بازنگری و بررسی آمارها در این رابطه هستیم تا تصویری دقیق‌تر نسبت به واقعیت داشته باشیم.

وی افزود: در هر حال مسئله اتباع در اولویت اصلی قرار دارد و اولویت اول هم طرد آن دسته از اتباع است که غیر مجاز و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. توصیه ما به دولت حاکم بر افغانستان و افغانستانی‌هایی که در ایران هستند این است که خودشان تسهیلات را فراهم کنند و دولت مستقر و کشورشان را بسازند. اینگونه نیست که ما نخواهیم بلکه توان کشور بیش از این نیست برنامه آغاز شده و انشاءالله با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

در پاسخ به این پرسش که این اتباع پس از خروج از کشور دوباره وارد ایران می‌شوند نیز گفت بله ما با این مسئله مواجه هستیم و نباید تنها طرد فیزیکی صورت بگیرد. مجموعه قوانین و مقررات کشور و قوانین کار باید مدنظر قرار گیرد و به عبارتی طرد صرفاً طرد فیزیکی نیست.

وی با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص اینکه گفته می‌شود ایرانی‌ها کارهای سخت انجام نمی‌دهند و این کارها را فقط اتباع انجام می‌دهند حادثه تلخ طبس را این دانست که ایرانی‌ها نیز کارهای سخت انجام می‌دهند افزود در خصوص اتباع مصمم هستیم که طرد را ادامه دهیم.

وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با حادثه تروریستی در جنوب شرق کشور نیز اقدام صورت گرفته را کورترین روش عنوان کرد و گفت هیئت‌هایی سیستان و بلوچستان اعزام شدند و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است افزایش ضریب ایمنی در منطقه سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است.

مومنی همچنین در رابطه با انتصاب استانداران گفت گام اول استانداران موجود ارزیابی شدند. آن تعدادی که می‌توانند بر اساس شاخص‌ها ابقا شوند مشخص شده‌اند، خوشبختانه برای انتصاب استانداران اکثر کارها انجام شده و هفته آینده هم ۱۰ نفر از استانداران در هیئت دولت می‌شوند. کسی که خودش بیش از حد پیگیری می‌کند و دیگران را وادار به پیگیری می‌کند از اولویت ما خارج می‌شوند. به نظر می‌رسد تا ۲ تا ۳ هفته آینده اکثر قریب به اتفاق استانداران مشخص و معرفی می‌شوند.

Share