امام‌جمعه لاهیجان:

هیچ نظارتی بر بازار برنج وجود ندارد | قیمت دستوری در حوزه برنج به هیچ وجه، موثر نیست

امام‌جمعه لاهیجان با بیان اینکه بازار برنج همچون کلاف سردرگمی شده و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، گفت: عدم خریداری برنج با قیمتی مناسب سبب شد تا هر سال تعدادی از زمین‌های کشاورزی به حال خود رها شوند یا تغییر کاربری پیدا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام سید جواد سلیمانی، امام‌جمعه لاهیجان در گفتگو با فارس با بیان اینکه مشکلات کشاورزان در گیلان و لاهیجان، همچون بغضی در گلوی ما است، اظهار کرد: سال‌هاست کشاورزان به‌ویژه برنج‌کاران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و چون دخل‌وخرج برنج‌کاران با هم نمی‌خواند، تمام خستگی کاشت و مراقب و برداشت برنج بر تن کشاورز زحمتکش می‌ماند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اختصاص یارانه به محصول برنج توسط دولت، گفت: کشاورزان برای مصرف‌کنندگان، احترام بسیاری قائلند، لذا از مسئولان می‌خواهم برای اینکه مردم برای خرید برنج دچار مشکل نشوند به این محصول یارانه اختصاص دهند زیرا با اینکه فرآیند کاشت و مراقبت و برداشت برنج، بسیار طولانی و سخت‌تر از سایر محصولات کشاورزی است متأسفانه قیمت برنج، خیلی کم بوده و کشاورز متضرر می‌شود.

امام‌جمعه لاهیجان با بیان اینکه‌ عدم خریداری برنج با قیمتی مناسب سبب شد تا هر سال تعدادی از زمین‌های کشاورزی به حال خود رها شوند یا تغییر کاربری پیدا کنند، تصریح کرد: این وضعیت در مورد برنج که محصول راهبردی و اساسی است، اصلاً مناسب نیست زیرا هرساله ارز ترجیحی در اختیار دلالان قرار می‌گیرد تا با کسب درآمد بالا، برنج وارد کنند.

به گفته سلیمانی، نیازمندی مصرفی برنج در کشور سالیانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که ۲ و نیم‌میلیون تن در کشور تولید شده و تنها به ۸۰۰ الی یک میلیون تن واردات برنج نیاز داریم ولی متأسفانه هر سال چندین برابر نیاز واقعی، برنج وارد کشور می‌شود و این موضوع، موجب ضرر دایمی کشاورزان شده است.

وی با انتقاد از عدم وجود نظارت بر واردات برنج در کشور و به‌ویژه استان‌های شمالی بیان کرد: دلالان با استفاده از ارز ترجیحی، درست در زمان فروش برنج داخلی، برنج را وارد می‌کند و مشکل اساسی این است که در این زمینه، نظارت دقیق و درستی وجود ندارد.

امام‌جمعه لاهیجان با بیان اینکه موضوع قیمت دستوری در حوزه برنج به هیچ وجه، موثر نیست، گفت: تمامی این موارد موجب شده که هر سال برنج‌کار مجبور شود، برنج را به قیمت کمتر از ارزش واقعی آن بفروشد و کسی به فریاد آن نمی‌رسد، از این رو باید اجازه دهیم کشاورزان شخصاً وارد عرصه تجارت برنج شوند تا دست دلالان طمع‌کار قطع شود.

سلیمانی با بیان اینکه دولت باید همه‌ساله برنج را با قیمت مناسب از برنج‌کار خریداری کند و به دست کارمندان خود برساند، افزود: چندین و چند میلیون نیروی نظامی و کارمند در کشور اشتغال دارند که دولت با حذف واسطه‌گری می‌تواند موجب شود هم کشاورز ضرر نکند و هم مردم با قیمت مناسب‌تری، برنج را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه بازار برنج همچون کلاف سردرگمی شده و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، گفت: مسئولان باید درد دل برنج‌کاران را بشنوند وبه‌صورت کارشناسی و علمی و کاربردی، برای حل این معضل، برنامه‌ریزیی کنند.

*گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است،

Share