دکتر ملک پور پارک علم و فناوری گیلان را با چه وضعیتی تحویل گرفت؟!

نگاهی به چرخ دانش بنیان در گیلان؛ رتبه ۱۸ کشوری در تعداد شرکت ها

استان گیلان رتبه ۱۸ کشوری در تعداد شرکت های دانش بنیان را داراست و فقط تعداد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان کشور در استان گیلان مستقر هستند.

پارک علم و فناوری گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه اقتصادی استان، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های متمرکز بر دانش است که در راستای توسعه اقتصاد دانش‌محور و تحقق اهداف کشور ایجاد می‌شوند. بنگاه‌هایی که می‌توانند با بهره‌گرفتن از دانش و فناوری در حوزه زیست بوم فناوری استان و تقویت قدرت اقتصادی و گسترش حوزه تجاری توسعه پایدار ایجاد کرده و مزیت رقابتی برای کشور ایجاد کنند
بر همین اساس عملکرد پارک علم و فناوری گیلان به عنوان یکی از مهمترین دستگاه های اجرایی که ماموریت گسترش و تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش را بر عهده دارد؛ برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بر اساس منویات مقام معظّم رهبری با رویکرد کیفی و کمّی مد نظر است.
اتخاذ سیاست های مناسب در نیل به اهداف کلانی همچون «توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان و پیشرفت تجاری سازی فناوری در منطقه » که در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه بر آن تأکید شده است, نیازمند شناخت فضای حاکم بر این زیست بوم به لحاظ عملکردی است.
با توجه به آماری که از سامانه جامع دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری استخراج شده(تاریخ گزارش ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳)، استان گیلان با ۱۰۰ شرکت دانش بنیان رتبه ۱۸ کشوری را در بین ۳۱ استان به خود اختصاص داده است؛ یعنی یک درصد از کل شرکت های دانش بنیان کشور؛ این درحالی است که ظرفیت های موجودی مانند حضور شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی؛ دبیرخانه اجرایی ۱۳ نمایشگاه ملی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار؛ حضور کارگزار فن بازار ملی؛ وجود ۱۳ مرکز رشد اقماری و مشترک در استان و حضور صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان، از یک سو، و تجربه ۲۰ ساله این سازمان در حمایت از شرکت های فناور از سوی دیگر این سوال مهم را مطرح می کند که نقشه راه پارک علم و فناوری گیلان و عملکرد آن در سال گذشته چه بوده است که فقط ۶ شرکت دانش بنیان با مجوز فناور، از بین ۹۳۳ شرکت فناور دانش بنیان کشور را در کارنامه خود دارد؟ و با توجه به حضور نسل زد در جامعه فناوری کشور نسل پارک علم و فناوری گیلان کدام است؟

گفتنی است امروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی امیر ملک‌پور را به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری گیلان منصوب کرد تا جایگزین حاتم زاده در این سمت شود.

Share