ادعای معاون جهاد کشاورزی گیلان:

نرخ مرغ در گیلان افزایشی ندارد و با گرانفروش‌ها برخورد جدی میشود!

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هیچ افزایش و نرخ جدیدی در قیمت گوشت مرغ در استان اعلام نشده و عرضه مرغ بر اساس قیمت قبلی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بررسی‌های میدانی نشانگر افزایش قیمت گوشت مرغ در برخی از مرغ فروشی‌های گیلان است؛ بر اساس اعلام شهروندان در رشت و برخی شهرهای استان و سرکشی به تعدادی از واحدها، عرضه هر کیلو مرغ برای مصرف کننده بین ۸۸ تا ۹۵ هزار تومان است؛ در حالی که آخرین قیمت مصوب مرغ در استان کیلویی ۸۰۰ هزار ریال می‌باشد.

قاسم جوادزاده مقتدر معاون جهاد کشاورزی استان در گفتگو با ایرنا با تاکید بر اینکه فروش مرغ به قیمت هر کیلو بالاتر از ۸۰۰ هزار ریال گرانفروشی است و با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: هرگونه افزایش قیمت از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود اما تا کنون افزایشی نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه در تامین و توزیع مرغ در گیلان مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: شهریور امسال حدود ۱۳ میلیون و ۶۳۳ هزار تن جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد و بیش از ۱۶ هزار تن لاشه مرغ نیز در کشتارگاه‌ها تولید شده‌است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: از مجموع تولید مرغ در شهریور امسال علاوه بر توزیع در گیلان، تعهد ارسال به تهران و البرز نیز داشتیم که انجام شد و بر این اساس به لحاظ تولید مرغ و جوجه‌ریزی مشکلی در استان وجود ندارد.

جوادزاده مقتدر اظهار کرد: با توجه به گردشگرپذیری استان طی شهریور امسال قیمت مرغ حبابی شد ضمن اینکه افزایش بخش‌هایی از هزینه‌های مربوط به تولید آن بر این موضوع دامن زد، اما همه باید بدانندمرغ باید به قیمت تعیین شده به فروش برسد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد تولید مرغ در گیلان توسط زنجیره‌ها انجام می‌شود این موضوع در عرضه و تثبیت قیمت گوشت مرغ در استان نقش موثری دارد اما تولید مرغ استان‌های دیگر بیشتر به صورت خارج از زنجیره است که همین موضوع باعث تغییر قیمت مرغ در سایر استان‌ها می‌شود و این افزایش قیمت، گیلان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: عدم یکسان‌سازی و همترازی قیمت گوشت مرغ در استان‌های دیگر موجب عرضه بیشتر از نرخ تعیین شده در تعداد محدودی از مرغ فروشی‌های شده‌است.

وی اظهار کرد: منتظر هستیم تا در نشست ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلو مرغ به صورت کشوری تعیین شود تا ناترازی قیمت را در گیلان نداشته باشیم.

وی گفت: در هر حال قیمت جدید مرغ در استان اعلام نشده و منتظر قیمت‌گذاری تهران هستیم.

جوادزاده مقتدر تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده فروش مرغ بالاتر از نرخ تعیین شده (۸۰۰ هزار ریال) شکایت خود را از طریق سامانه ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا با گران فروشان برخورد شود.

گزارش‌های گرانفروشی رسیدگی می‌شود

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این باره گفت: گزارش‌های مربوط به گرانفروشی‌ها با جدیت رسیدگی می‌شود و شهروندان می‌توانند هرگونه گرانفروشی را با ۱۲۴ تماس بگیرند.

علی‌رضا حسینیان  اظهار کرد: تیم‌های بازرسی صنعت، معدن و تجارت روزانه در سطح گیلان فعال هستند و با هرگونه گرانفروشی در حوزه‌های مختلف از جمله در عرضه گوشت مرغ برخورد می‌کنند.

وی بیان کرد: تیم‌ها در قالب گزارش‌های مردمی و برنامه‌ریزی شده در شهرستان‌های مختلف گیلان با همکاری بسیج اصناف بر تمام واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی نظارت کرده ضمن اینکه کشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی در سطح استان فعال است.

بر اساس آخرین آمار، ۹۱۷ واحد تولید کننده مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۳ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۶۵۶ قطعه، ۹۵ واحد تولید کننده مرغ مادر با ظرفیت سه میلیون و ۶۶۳ هزار و ۶۱۴ قطعه مولد و ۱۲ واحد مرغ اجدادی با ظرفیت تولید ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ مولد در گیلان فعال است.

همچنین ۲۱ کارخانه جوجه‌کشی با ظرفیت ۳۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۰ قطعه در هر دوره در گیلان فعالیت می‌کند؛ گیلان با ۱۱ واحد پرورش مرغ اجداد گوشتی فعال رتبه نخست، ۹۹ واحد مرغ مادر جایگاه دوم و ۹۰۷ واحد مرغ گوشتی رتبه سوم تولید گوشت مرغ در کشور را دارد.

Share