پزشکیان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی

زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی را ما مشخص می‌کنیم | مشکلی با گفت‌وگو نداریم

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: آرامش و صلح منطقه با یکصدایی کشورهای اسلامی امکانپذیر است و نیازی نیست آمریکایی‌ها بیایند و در منطقه صلح ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود پزشکیان در سفر سه‌روزه خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی اظهار کرد: اسرائیل برای ماندنش قصد دارد جنگ را در غرب آسیا گسترش دهد چون نتوانست با کارهایی که در غزه انجام داد به اهدافش برسد. معتقد بود یک هفته‌ای حماس را نابود می‌کند و الان یک سال در حال اتمام است و هنوز نتوانسته به هیچ کدام از اهداف برسد.

وی افزود: اما به این هدف رسیده که به امید اینکه در مقابل دیدگان دنیا یک شهر را با تمام آدم‌هایش به نابودی کشانده و حتی آب و غذا و دارو را بر این مردم بسته و متاسفانه این حامیان حقوق‌بشر ساکتند و ما به‌عنوان مسلمان نسبت به این قضیه احساس تعهد می‌کنیم و باید کشورهای اسلامی در قبال این موضوع عکس‌العمل مشخصی نشان دهند وگرنه هیچ بعید نیست که در خود لبنان هم همین کاری را کند که در غزه انجام داده است.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم با اروپایی‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند و آمریکایی‌ که ادعا می‌کند زندگی انسان‌ها برایش مهم است، نشان داد این کارها همه‌اش دروغ بود.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: این‌ها وقتی در کشورهای اسلامی، فردی را به هر دلیلی که از نظر آنان نباید بازداشت کنند، بازداشت می‌کنند، در کل دنیا جاروجنجال راه می‌اندازند که حقوق بشر را فلان کشور اسلامی مراعات نکرده است.

ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم

پزشکیان تصریح کرد: فردی را اعدام می‌کنند و آن آدم ممکن است ۱۰۰ نفر را کشته باشد یا هرکاری کرده باشد، ولی آنان (اروپایی‌ها و آمریکا) می‌گویند چرا او را اعدام می‌کنی؟ من کاری ندارم این اعدام که انجام می‌شود باید انجام شود یا انجام نشود، اگر آنان دلشان برای یک آدم قاتل جانی سوخته که نباید اعدام شود، چرا برای زن و بچه و پیر و عده‌ای آدم‌های بی‌گناه که پیجر در دست دارند و یک شرکتی ساخته، دیگری ارائه داده را بدون اینکه بدانند این پیجر دست چه کسی است، منفجر و جمعیت زیادی نزدیک به سه تا چهار هزار نفر، دست‌شان، چشم‌شان یا جانشان از دست برود، هیچ صدایی از آنان شنیده نمی‌شود؟

رئیس‌جمهوری افزود: این نشان می‌دهد آنچه از حقوق بشر و انسانیت دارند ادعا می‌کنند کاملاً دروغ است.

وی گفت: ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم ولی گفت‌وگویی که آنان کردند، به آن پایبند نبودند. همیشه از زمانی که آنان در منطقه دخالت کردند، سعی کردند در کشور ما برای ما مشکل ایجاد کنند. یک اعتراض وقتی شکل می‌گیرد پشت آن می‌ایستند و تلاش می‌کنند حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی ما را از بین ببرند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: هروقت آنان بخواهند درست و باصداقت با ما صحبت کنند ما مشکلی با این صحبت‌ها نخواهیم داشت ولی الان و فعلاً این صداقت و درستی را ما در برجام ندیدیم و در جاهای دیگر هم عین همین است.

پزشکیان یادآور شد: ما برجام را امضا کردیم، آنان پاره کردند، ما به برجام عمل می‌کردیم و آنان هر روز می‌آمدند و ما را در شدیدترین حالت،  نظارت می‌کردند و ما مانع آنان نبودیم. اگر می‌خواستیم غیر آن عمل کنیم که ما جلوی آن نظارت‌ها را می‌گرفتیم.

وی با بیان این‌که «آمریکا بود که برجام را پاره کرد»، ادامه داد: فردا ما چگونه قول آنان را باور کنیم که اگر پیمانی بستند، نمی‌آیند پاره‌اش کنند. ما غیر از حقوق خود و برخورد در چارچوب قانون چیزی نمی‌خواهیم. آنان اگر بر این اساس عمل کنند، ما مشکلی با هیچ‌کس نداریم و چیزی خاصی نمی‌خواهیم. طلب خاصی نداریم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: آنان آمدند تحریم‌هایی طراحی کردند که ما را زمین بزنند و ساقط کنند، همه آن‌ها خلاف بوده‌است و از نظر قوانین بین‌الملل نمی‌توانست این کارها را بکند اما زور دارد و انجام داده است. کشورهای دیگر را هم با زور وادار می‌کند با ما معامله نکنند و کشورهای دیگر هم از او می‌ترسند و معامله نمی‌کنند.

پزشکیان گفت: در دنیایی که زندگی می‌کنیم با چنین چیزی مواجهیم ولی نهایتاً آنان تصور می‌کردند با اعمال تحریم‌ها می‌توانند ما را ساقط کنند. ولی اگر می‌شد و می‌توانستند تا به حال این کار را کرده بودند.

کشورهای‌اسلامی باید با گفت‌وگو به یک زبان و نگاه مشترک برسند

وی تأکید کرد: ما کشورهای‌اسلامی باید با گفت‌وگو به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. به این برسیم که هرکسی به جامعه اسلامی تجاوز کرد، متجاوز است و باید از نظر بین‌المللی تکلیفش روشن شود و اجازه ندهیم راحت بیایند و کشورهای اسلامی و مسلمانان را قتل عام کنند و بنشینیم و نگاه کنیم و بعد بگوییم ایران می‌خواهد چه کار کند؟

پزشکیان ادامه داد: ما مسلمانیم و زمانی که مسلمانی را بی‌گناه می‌کشند و زن و بچه و پیر و جوان و بیمارستان را اینگونه تخریب می‌کنند، علاوه‌بر مسلمانی، هر انسان آزاده‌ای این روند را ببیند، تحملش بسیار سخت است تا چه رسد به ما که مسلمان هستیم و آنان برادران ما هستند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در نتیجه ما در قدم اول باید همه کشورهای اسلامی باهم به روندی که آنان در خاورمیانه و در غزه و لبنان ایجاد کردند، اعتراض کنیم. اگر [قبول] نکردند همه باهم در برابرشان بایستیم. اگر همه باهم اعتراض کنیم آنان جرئت نمی‌کنند به راحتی این کار را بکنند.

وی افزود: ولی اگر تصور کنند ایران باید عکس‌العمل نشان دهد، بقیه نگاه کنند، اسرائیل بدش نمی‌آید که این اتفاق رخ دهد و بعد ما با یکدیگر درگیر شویم.

زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی را ما مشخص می‌کنیم

پزشکیان در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت: زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی و ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم و اینطور نیست که آنان هرکجا، هروقت که دلشان خواست این کار را انجام دهند.

رئیس‌جمهوری افزود: آنچه که ما انجام خواهیم داد، هم نوع کارمان و هم زمانش را قرار نیست اعلام کنیم. اسرائیل بدش نمی‌آید منطقه را به آشوب گرفتار کند تا خودش از این دامی که در آن افتاده، راحت بیرون بیاید. اسرائیل به تنهایی این کار را نمی‌کند، پشتوانه محکمی مثل آمریکا دارد.

وی یادآور شد: آنانی که ادعای حقوق بشر و دموکراسی و کرامت انسانی می‌کنند در برابر کارهای بسیاری که نتانیاهو انجام می‌دهد تا در منطقه جنگ و آشوب درست کند تا از فاجعه‌ای که برایش رخ داده بتواند سالم بیرون آید، ساکتند.

دلشان می‌خواهد جمهوری اسلامی را با اختلاف و دعوا بهم بریزند

پزشکیان تصریح کرد: نگاه من بر این بود که باید با کشورهای اسلامی به وحدت برسیم. در داخل کشور باید با همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند در اداره کردن آن، مشارکت کنیم. نباید کسی را در کشورمان بیگانه حساب کنیم.

وی ادامه داد: آنان از اینکه ما چنین کاری را در کشور انجام دهیم ناراحتند؛ برای اینکه دلشان می‌خواهد حکومت ما و جمهوری اسلامی را با اختلاف و دعوا بهم بریزند و این نگاه ما، توطئه آنان را خود به خود به هم می‌زد.

کشورهای‌ اسلامی یکصدا می‌شدند آمریکا نمی‌توانست به این سادگی اسرائیل را پشتیبانی کند

رئیس‌جمهوری گفت: [اگر] کشورهای‌ اسلامی یکصدا می‌شدند و نسبت به زندگی انسان‌هایی که در این منطقه هستند، مسلمانند و فرهنگ و آداب یکسان دارند، اعتراض می‌کردند و اجازه نمی‌دادند پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی به این راحتی این حملات را انجام دهند، تصورم این است که آمریکا نمی‌توانست به این سادگی اسرائیل را پشتیبانی کند و به او اسلحه بدهد.

وی با بیان این‌که «ما کشورهای‌اسلامی مقصریم چون وحدت و انسجام نداریم»، یادآور شد: به جای همصدا شدن و از حقوق مسلمانان دفاع کردن باهم دعوا می‌کنیم، این مشکل بزرگی است که ما داریم.

پزشکیان با تاکید بر این‌که «ما باید اختلافات خود را حل کنیم»، تصریح کرد: آرامش و صلح منطقه با ما امکانپذیر است و نیازی وجود ندارد آمریکایی‌ها بیایند و در منطقه صلح ایجاد کنند.

رئیس‌جمهوری گفت: ما مسلمانان چرا نمی‌توانیم راحت از کشوری به کشور دیگر برویم بدون آنکه دغدغه‌ای باشد؟ باهم همکاری کنیم و اینگونه شویم که یک پاکستانی، افغانستانی، تاجیکستانی راحت بتواند به ایران بیاید، به عراق برود، به عربستان سعودی و به ترکیه برود و بلعکس.

پزشکیان تأکید کرد: یک منطقه واحد اسلامی بسازیم و با حفظ حریم‌ها و تمامیت خاکی که وجود دارد؛ این چیزی است که ما می‌توانیم در منطقه ایجاد کنیم.

Share