به بهانه اظهارات معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور؛

تغییر ریل در پارک علم و فناوری گیلان اولین گام برای افزایش شرکت‌های دانش بنیان

اینکه دکتر افشین وعده رشد ۳ برابری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان گیلان را داده و بر افزایش فضای پارک علم و فناوری گیلان تاکید کرده به نوبه خود خوب است اما به نظر می رسد اولین گام جهت تحقق این وعده ها تغییر در سطوح مدیریتی پارک علم و فناوری استان گیلان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون علمی رئیس جمهور در سفر به گیلان با بیان اینکه چرخه نخبگانی در گیلان فعال می‌شود، گفت: اتصال زنجیره نخبگان دانشگاهی، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری و صنایع در راستای رونق تولید و اشتغال ضرورت دارد.

دکتر حسین افشین گفت: در حال حاضر فضای پارک علم و فناوری گیلان ۲ و ۴ دهم هکتار است که قرار است این میزان به ۳۰ هکتار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در گیلان فعال است، عنوان کرد: افزایش شرکت‌های دانش بنیان گیلان به ۳۰۰ شرکت در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری قرار دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به ظرفیت خوب گیلان در پرورش نخبگان، افزود: هم اکنون ۵۰۰ نخبه گیلانی عضو بنیاد ملی نخبگان هستند که قابل تحسین است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، در ادامه گیلان را استانی با سابقه علمی و فرهنگی بالا عنوان کرد و گفت: استان‌های شمالی خاستگاه افراد نخبه و توانمند علمی در بخش‌های مختلف است، لذا این حجم از مشکلات در استان‌های شمالی با این میزان از استعداد پذیرفتی نیست.

وی با اشاره به ظرفیت های گیلان در حوزه های مختلف از جمله منابع انسانی افزود: افراد باهوش‌ و با استعداد بسیاری در استان های شمالی هستند و گیلان در بین نخبگان کشور سهم زیادی دارد اما از ‌پنانسیل نخبگان کمتر استفاده شده است.

 استفاده از ظرفیت نخبگان؛ چرا و چگونه؟!

استفاده از ظرفیت نخبگان یکی از راهکارهای کلیدی برای پیشرفت و توسعه در جوامع مختلف است. نخبگان به عنوان افرادی با توانمندی‌ها و استعدادهای بالای علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، می‌توانند نقش مؤثری در حل چالش‌ها و ارتقاء سطح زندگی در جامعه ایفا کنند.

مشارکت نخبگان در تصمیم‌سازی و ایجاد هیئت‌های علمی برای مشاوره به دولت و نهادهای تصمیم‌گیری در زمینه سیاست‌گذاری‌ها، سپردن کرسیهای مدیریتی و ایجاد ارتباط میان نخبگان و سرمایه‌گذاران در نهایت منجر به توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه خواهد شد.

همانگونه که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور تاکید کرده گیلان پر از انسانهای نخبه و هوشمند است اما حجم مشکلات استان خود گویای این این است که از ظرفیت نخبگان در عرصه های مدیریتی استفاده نشده است و مدیرانی در راس کار قرار گرفته اند که توجه کافی به جامعه نخبگانی نداشته اند و سهم کمتر از یک درصدی گیلان در شرکت‌های دانش‌بنیان خود گویای این امر است.

اینکه دکتر افشین وعده رشد ۳ برابری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان گیلان را داده و بر افزایش فضای پارک علم و فناوری گیلان تاکید کرده به نوبه خود خوب است اما به نظر می رسد اولین گام جهت تحقق این وعده ها تغییر در سطوح مدیریتی پارک علم و فناوری استان گیلان باشد.

ضمن احترام به پیشکسوتان؛ بدون شک در جامعه نخبگانی گیلان آنقدر جوانان شایسته ای وجود دارند که دیگر نیاز به حضور مدیران ۷۰ ساله نداشته باشیم.

مدیریت حوزه نخبگان را به خود آنها بسپاریم.

Share