آوای سلامت

اگر زانوهایتان صدا می‌دهد، بخوانید

محققان ممکن است علت صدا دادن و تق تق زانو را که مدت‌هاست مورد بحث بوده، و در هر سنی، با یا بدون آسیب زمینه‌ای شایع است شناسایی کرده و نگران‌کننده بودن آن را بررسی کرده باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نیواطلس، بسیاری از ما صدای مفاصل زانو یا کریپتاسیون را تجربه کرده‌ایم که یک اصطلاح پزشکی برای زمانی است که زانوهای شما به طور صداداری ساییده می‌شوند. این یک پدیده رایج است و می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما آیا نشان دهنده موضوع بدی است؟

علت اصلی صدای مفاصل زانو همچنان موضوع بحث است. کمیاب بودن تحقیقات در مورد علل آن به این معنی است که وقتی یک بیمار می‌پرسد، چه چیزی باعث این صدای تق تق در زانوهای من می‌شود و چه کاری می‌توانم در مورد آن انجام دهم؟ متخصصان پزشکی پاسخ درستی برای آن نداشته باشند. بنابراین، محققان دانشگاه لا تروب (La Trobe) در ملبورن مطالعات گذشته را در مورد صدای مفاصل بررسی کردند تا ببینند آیا می‌توانند علت آن را مشخص کنند یا خیر.

جامون کوچ (Jamon Couch)، از مرکز تحقیقات پزشکی لا تروب Trobe و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: متخصصان سلامت اغلب به دلیل فقدان وجود تحقیقات در مورد صدای مفاصل زانو، ارائه مشاوره در مورد این مشکل را دشوار می‌دانند.

محققان ۱۰۳ مطالعه از ۲۸ کشور را که شامل ۳۶۴۳۹ شرکت کننده بودند، بررسی کردند. هشتاد و شش مطالعه صدای مفاصل را از طریق یک معاینه فیزیکی ارزیابی کردند، ۱۰ مطالعه از خود گزارش دهی افراد استفاده کردند، چهار مطالعه هم از معاینه فیزیکی و هم از خود گزارش دهی استفاده کردند، و سه مطالعه روش ارزیابی را توصیف نکردند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، آن‌ها دریافتند که زانوهای صدا دار در ۴۱ درصد از جمعیت عمومی دیده می‌شود.

کوچ می‌گوید: صدای مفاصل زانو در افراد با و بدون آسیب زانو شایع بود. ما متوجه شدیم که ۳۶ درصد از افرادی که آسیب زانو نداشتند، زانوهایشان صدا می‌دهد، اگرچه این عارضه در افرادی که به غضروف زانویشان آسیب رسیده بود بسیار شایع‌تر بود. ما دریافتیم که در ۸۱ درصد از مبتلایان به آرتروز زانو این صدا وجود دارد.

ارتباط بین زانوهای صدادار و آرتروز، از جمله وجود تغییرات ساختاری در مفصل زانو، برای محققان نگران کننده بود.

یکی از اکتشافات نگران‌کننده‌ای که ما انجام دادیم این بود که افراد مبتلا به صدای مفاصل زانو بیش از سه برابر بیشتر با احتمال ابتلا به آرتروز مواجه می‌شوند و دو برابر بیشتر احتمال دارد تغییرات مفصل زانو مرتبط با آرتروز را در اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نشان دهند.

اگرچه افزایش خطر آرتروز چیزی است که باید مراقب آن بود، اما محققان بیان کردند که نتایج آن‌ها باید با احتیاط تفسیر شود. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کوچ می‌گوید: اگرچه عواقب بلندمدت صدای مفاصل زانو در حال بررسی است، مردم معمولا نباید نگران زانوهای صدا دار خود باشند و همچنین باید تشویق شوند که به ورزش ادامه دهند. اگر دردناک نیست، به احتمال زیاد هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

این مطالعه در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

Share