مهدی لطفی چهارده

آغاز دوره جدید در گیلان با مردمی که حق شناس خدمت واقعی خواهند بود

به نظرم استاندار حق شناس زمانی در میان استانداران گیلان متمایز و سرآمد خواهد شد که جلوتر از زمانه مسئولیت داری خود باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، “مهدی لطفی چهارده” فعال حوزه رسانه در یادداشتی نوشت:

مدت هاست که کمتر می نویسم مگر اینکه چه بشود و حالا آن بشودی که عرض کردم اتفاق افتاده است و گیلانیان پس از تماشای دوره ای از ژست های مدیریتی و تلاش هایی که باید نتایجش منصفانه و کارشناسانه در حوزه های مختلف بررسی گردد تا معلوم شود که تا چه اندازه مفید فایده برای استانمان بوده است با انتصاب هادی حق شناس بعنوان پنجاه و چهارمین استاندار گیلان، امیدوارِ آغازِ عصری جدید با چشیدن طعم مدیریتی هستند که می توان آن را به معنای برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و انجام عملیات مختلف توسط نماینده عالی دولت و عالی ترین نهاد مدیریت اجرایی استان دانست.
مدیریتی که می تواند شامل مدیریت سرمایه های انسانی، مالی، فنی و عملیاتی با هدف نهایی بهبود عملکرد و ارتقاء عملیات درونی سازمان دولت در گیلان برای رسیدن به اهداف و تحقق چشم انداز تعیین شده با رویکرد کلی تامین آسایش و رفاه برای مردم استانمان با انجام و ارائه کلیه کارویژه های دولت مستقر باشد.
از یاد نبریم، شیوه مدیریت مبتنی بر گفتار درمانی، عکس و ژست گرفتن، نطق کردن و از باید بشودها سخن راندن مدتهاست که دیگر کهنه شده است و بعبارتی آنچه جواب نمی دهد، “نمایش” کارآمدیست، در عین اینکه گیلان مدتهاست، نیازمند کارآمدی واقعی است.
دردهای گیلان هم کم نیست، اما آنچه گیلانیان می خواهند مدیرانی هستند که بر اساس سلسله اقدامات پلکان فهم و حل مسئله در رشته سیاستگذاری عمومی تنها در مرحله بیان مسئله نمانند که این از آحاد مردم با هر سطحی از سواد نیز چون مستقیم با آن مسئله دست به گریبان اند، ساخته است!
بلکه مدیرانی خلاق و توانمند می خواهد که سناریوها و راه کارهایی برای حل مسئله در چنته داشته باشند ولو اینکه نتوانند به دلیل پر شماری مسائل به یکباره تمامی آنها را حل نمایند، که اگر حتی شماری از مسائل اولویت دار گیلانمان به واقع حل و توسط عموم به عینه لمس و باور شود، گیلان را مردم قهرمانی است که حق شناس و قدردان خدمت و خدمتگزاران واقعی خواهند بود.
هادی حق شناس استاندار گیلان در آئین معارفه اش در ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ خورشیدی با یادآوری به خود و خطاب به گیلانیان به مهر گفت : ” این فرصت (استانداری گیلان) را ، فرصتی تاریخی برای خودم می دانم …” طبیعتا از این جهت که فرصتی است برای خدمت به زادگاهش وگرنه مردم گلستان نیز چنانچه وزیر کشور هم بدان اشاره نمود به جد بدنبال بهره گیری مجدد از حضورش در قامت استانداری آن استان بودند.
طبیعتا ایشان بهتر از نگارنده می داند که رهیافت توسعه در گیلان برای تاریخ سازی ای که خوشایند ایشان و ما گیلانیان است به نتیجه نخواهد رسید مگر با رفع عیوب مدیریتی گذشته و برنامه ریزی برای آینده، بعبارتی استمرار شیوه حکمرانی فاقد آینده نگری در گیلان، نتیجه ای جز عدم دستاورد و ره پیمایی در مسیر بن بستِ توسعه نیافتگی نخواهد داشت.
آنچه که حال ناخوشایند گیلان و وضع عقب مانده از توسعه اش را در قیاس با شماری از استانهای ایران به بهانه های همواره ذکر شده محدودیت یا فقدان منابع دولتی توسط عموم مدیران که مبتلابه همه استان ها بود و هست! سبب شده است، نخست فقدان افق و چشم انداز آینده بود که خوشبختانه استاندار جدید گیلان دارد و دیگر کم شماری مدیران کارآمدی که بتوانند در رقابت با همترازان خود در سایر استانها گوی سبقت را بربایند، که اگر گیلان شمار بیشتری از چنین مدیرانی داشت، حداقل در حوزه هایی که استاندار اقتصاد خوانده گیلان در معارفه اش روی آنها انگشت گذاشت، می بایست حال و روز بهتری می داشتیم.
به نظرم استاندار حق شناس زمانی در میان استانداران گیلان متمایز و سرآمد خواهد شد که جلوتر از زمانه مسئولیت داری خود باشد و بتواند مردم و بویژه نخبگان فکری و ابزاری جامعه متکثر گیلان را به وحدت فکری و استسقاء خواستن دستیابی به توسعه، آنهم با تکیه بر توانایی اقناعی که دارد، برساند و گیلان را در مسیر توسعه قرار دهد و رهبری کند.
معتقدم او در حوزه اندیشه ورزی، تبیین و توسعه اندیشه توسعه خواه و تبلیغ و مشتری پسند نمودن ضرورت گام نهادن گیلان در مسیر توسعه کار بیشتری برای انجام دادن خواهد داشت تا سر و کله زدن با سنگ و ساروچ و امور عمرانی که آن نیز در جای خویش نیکوست.
اینگونه او خواهد توانست در فرصت تاریخی ای که بدان اشاره کرد تاریخ سازی نماید تا گیلانیان در آینده همانگونه که وی با فروتنی و با احترام در آئین معارفه اش از مرحوم روح الله قهرمانی چابک، استاندار محبوبی که نماد خدمت در میان گیلانیان شد، یاد کرد، از هادی حق شناس نیز به نیکی و قدرشناسی یاد کنند.

Share