در نشست هیأت مدیره خانه مطبوعات با مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی عنوان شد؛

آغاز انتشار آگهی دولتی در پایگاه‌های خبری گیلان | مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون مطبوعات را مطالعه کنند

هوشمند گورابی به رسالت رسانه‌ها براساس قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی این قانون را مطالعه بفرمایند بخشی از ابهامات آن‌ها نسبت به کارکرد رسانه‌ها و وظایف آن‌ها برطرف خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز گذشته نشست مشترکی با حضور مدیر، نائب رئیس و اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های گیلان، به همراه جمعی از مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان، در دفتر خانه مطبوعات گیلان برگزار شد.

در آغاز این جلسه، میلاد ابراهیمی، مدیر خانه مطبوعات و رسانه های ضمن خوشامدگویی به مدیران و کارشناسان روابط عمومی، هدف از برگزاری این نشست را تقویت تعاملات خانه مطبوعات با روابط عمومی‌های ادارات و بررسی چالش‌های موجود در حوزه رسانه عنوان کرد.

او تأکید کرد که این جلسه فرصتی برای بیان معضلات و همکاری‌های دو سویه است.

در ادامه مدیران روابط عمومی حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود در حوزه رسانه پرداختند. از جمله این مشکلات می‌توان به محدودیت‌های مربوط به برگزاری جلسات و دعوت‌ها در مراسم تجلیل، کثرت خبرنگاران و رسانه‌ها در استان، عدم مطالبه‌گری صحیح، درج مطالب غیرتخصصی، و عدم توجه به تبعات آن‌ها اشاره کرد. همچنین، مشکلاتی از جمله توجیه نبودن مدیران نسبت به جایگاه روابط عمومی و وجود رسانه‌های فاقد مجوز و فیک نیز مورد بحث قرار گرفت.

ابراهیمی در پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده، گفت: استان گیلان یکی از استان‌هایی است که بیشترین تعداد رسانه را دارد و از این رو انتظار می‌رود که بحث مطالبه‌گری رسانه‌ها و پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی بیشتر باشد. » او همچنین رسالت خبرنگاران را حیاتی دانست و بیان کرد: «رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسؤولین هستند و نقدهای سازنده آن‌ها می‌تواند در جهت رشد و توسعه استان تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با اشاره به نقش این نهاد در بخش رسانه، یادآور شد: خانه مطبوعات گیلان یکی از نخستین خانه‌های مطبوعات کشور است و به عنوان یک نهاد معتبر و قانونی، می‌تواند مشاور خوبی برای فعالان رسانه در استان باشد.

ابراهیمی همچنین به دغدغه‌های اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: بیشتر رسانه‌های گیلان مستقل و دارای مجوز هستند و باید حمایت لازم از آن‌ها صورت گیرد. این رسانه‌ها معیشت خود را از این طریق تأمین می‌کنند و باید پرداخت‌های دولتی به آن‌ها به‌موقع انجام شود.

وی با اشاره به مرجع استعلام مجوز رسانه‌ها، تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سامانه جامع رسانه‌های کشور می‌توانند به عنوان مراجع معتبر برای استعلام مجوزهای رسانه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

ابراهیمی همچنین تأکید کرد: نقد سازنده حق رسانه‌هاست و اگر رسانه‌ای نقد صحیح و سازنده‌ای داشته باشد، هیچ دستگاهی حق ندارد علیه آن شکایت کند. خانه مطبوعات گیلان از حقوق رسانه‌ها دفاع خواهد کرد.

در پایان، ابراهیمی اعلام کرد که خانه مطبوعات گیلان آماده است تا دوره‌های آموزشی تخصصی را با همکاری نهادهای مختلف برگزار کند و همچنین نشست‌های فصلی با روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی برای تقویت تعاملات بیشتر برگزار نماید.

مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون مطبوعات را مطالعه کنند

سینا هوشمند گورابی نائب رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های گیلان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اگر به یک زبان مشترک برسیم، در پیشبرد امور به نتایج خوبی نیز خواهیم رسید؛ اظهار کرد: رسانه‌ها از هیات نظارت بر مطبوعات به موجب مواد ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات پروانه دریافت می‌کنند و در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در قانون مطبوعات را از دست بدهد، به تشخیص هیئت نظارت پروانه‌ نشریه لغو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آزادی رسانه‌ها و مطبوعات در اصول مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است، متذکر شد: طبیعی است در چنین وضعیتی هیچ دستگاهی نمی‌تواند به رسانه‌ها در راستای ایفای نقش قانونی آن‌ها فشار وارد کند.

هوشمند گورابی به رسالت رسانه‌ها براساس قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی این قانون را مطالعه بفرمایند بخشی از ابهامات آن‌ها نسبت به کارکرد رسانه‌ها و وظایف آن‌ها برطرف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه وارد عصر حکمرانی رسانه شده ایم، متذکر شد: دوره‌ای که رسانه‌ها نقش پل ارتباطی میان مردم و مسئولان را داشته‌اند به پایان رسیده و هم اکنون این وظیفه برعهده روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی است.

نائب رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های گیلان با اشاره به آغاز انتشار آگهی دولتی در پایگاه‌های خبری گفت: خوشبختانه این موضوع به تازگی آغاز شده و در گام اول ۵ پایگاه خبری دیارمیرزا، گیل خبر، کلانشهر، لنگر خبر و جلال شرق در استان گیلان از طریق سامانه جامع رسانه‌ها آگهی دولتی دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است که در این جلسه ونوشه خراط و اسماعیل بلالایی ۲ تن دیگر از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

Share