با حضور نمایندگان مجلس؛

برگزاری کارگروه تخصصی بانوان شاغل شهرداری‌ رشت | بازدید از نمایشگاه و فروشگاه تولیدات بانوان خلاق شهر رشت

با‌ حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورا و شهردار رشت کارگروه تخصصی بانوان شاغل شهرداری‌ رشت در گیل بانو برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صبح روز پنج شنبه پنجم مهر،کارگروه تخصصی بانوان شاغل شهرداری رشت با حضور جبار کوچکی نژاد، محمد احمدی سنگری و مهدی فلاح نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس، مهرداد چگینی رئیس مجمع نمایندگان گیلان، محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت، رحیم شوقی شهردار رشت و طیبه بینا مشاور امور بانوان در شهرداری رشت و جمعی از بانوان شاغل و فعال این حوزه در راستای شناسایی مسائل و مشکلات این قشر در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در نمایشگاه و فروشگاه تولیدات بانوان خلاق شهر رشت”گیل بانو” برگزار شد.

نقش زنان در پویایی جامعه غیر قابل انکار است

رحیم شوقی امروز پنجشنبه در نشست تخصصی زنان شاغل در شهردار رشت ضمن تشکر از زحمات همکاران برای برپایی این نشست با تأکید بر اهمیت توجه به مشکلات بانوان در مجموعه شهرداری اظهار کرد: بخش عمده ای از پیشرفت های امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف در گرو هم افزایی و استفاده از پتانسیل های این قشر از جامعه بوده است.

شهردار رشت با اشاره به حضور موثر بانوان در عرصه های مختلف جامعه گفت: نقش زنان در توسعه و پویایی جامعه غیر قابل انکار است.

وی به چالش‌های مادران شاغل اشاره کرد و گفت: بسیاری از بانوان برای زایمان و نگهداری از فرزندانشان مجبور به مرخصی می‌شوند و این موضوع نیازمند حمایت قانونی است.

شهردار رشت ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مادران بتوانند بدون نگرانی از دست دادن حقوق خود، به وظایف مادریشان بپردازند.

شوقی با انتقاد از کمبود حمایت‌های اجتماعی برای مادران شاغل،افزود: در کشورهای دیگر، مادران بلافاصله پس از زایمان حقوق دریافت می‌کنند؛ ما نیز باید برنامه‌ریزی‌های مشابهی داشته باشیم تا زنان بتوانند در کنار کار و خانواده، به زندگی خود ادامه دهند.

وی در پایان تأکید کرد که برای دستیابی به جمعیت جوان و فعال، نیازمند تغییرات جدی در قوانین و حمایت‌های اجتماعی هستیم و خواستار همکاری نمایندگان محترم برای تحقق این اهداف شد.

اهمیت حمایت از مادران سرپرست خانوار و ضرورت توجه به جوانی جمعیت

در جلسه‌ کارگروه تخصصی بانوان شاغل شهرداری رشت،که به بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار اختصاص داشت؛ مهدی فلاح، نماینده مردم رشت و خمام، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیده واقعه طبس، به مشکلات مادران در این زمینه اشاره کرد.

فلاح گفت: مسئولیت کار سخت طبس بر عهده مردم است، اما بار اصلی این داغ بر دوش مادران و زنان است که باید فکر کنند چگونه فرزندان خود را بزرگ کنند.

فلاح با انتقاد از قوانین فعلی، تأکید کرد: تنها نگاه اقتصادی به موضوع زنان کافی نیست و باید احساسات و نیازهای روانی آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اجرای صحیح قوانین در راستای طرح جوانی جمعیت بسیار حیاتی است؛ در برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری شده که نرخ باروری از ۱.۶ به ۲.۱ برسد، اما بدون شناخت مشکلات نمی‌توان به این هدف دست یافت.

فلاح همچنین به آمار نگران‌کننده زنان شاغل در شهرداری اشاره کرد و گفت: از ۳۲۰ زن شاغل در شهرداری، ۶۲ نفر دارای فرزند زیر ۶ سال هستند. این واقعاً فاجعه است و هیچ سازمانی به اندازه شهرداری به این موضوع توجه نکرده است.

فلاح با انتقاد از نبود مهدکودک‌های کافی برای فرزند مادران شاغل، خواستار ایجاد تسهیلات برای آن‌ها شد و گفت: شهرداری باید الگویی برای دیگر سازمان‌ها باشد و محدودیت‌های موجود را کاهش دهد؛ مادران باید بتوانند به فرزندانشان برسند و این امر بر روحیه آن‌ها تأثیر مثبت خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: شهرداری رشت باید با حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان محلی، زمینه‌ساز جهش اقتصادی در شهر شود و تنها با همکاری همه ارگان‌ها می‌توان به اهداف بلندمدت دست یافت.

توجه به توانمندی‌های زنان رمز موفقیت جامعه است

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در کارگروه تخصصی بانوان شاغل در شهرداری رشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت بابت حادثه معدن طبس اظهار کرد: توجه به توانمندی‌های حوزه زنان بسیار با اهمیت و مورد تاکید است.

وی با نگاهی به تغییرات اجتماعی پس از انقلاب اسلامی، بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که بانوان در سمت‌های کلیدی قرار دارند که نشان‌دهنده تغییر نگاه جامعه به زنان است؛ اما هنوز نیاز به توجه بیشتری داریم تا توانمندی‌های بانوان به‌ خوبی دیده شود.

وی با بیان اینکه باید از بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست حمایت کنیم و در این راه تمام تلاش خود را به کار می بندیم، افزود: این جلسه‌ها باید ادامه‌دار باشد تا بتوانیم به رضایتمندی بیشتر بانوان در استان و شهر دست یابیم.

احمدی همچنین به مشکلات موجود در قوانین اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا این قوانین اصلاح شوند و بانوان بتوانند بهتر دیده شوند.

جایگاه ساختاری بانوان در برنامه هفتم توسعه ارتقا می یابد

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با حضور در کارگروه تخصصی بانوان شاغل در شهرداری رشت به توانمندی های زنان در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت:جایگاه ساختاری بانوان در برنامه هفتم توسعه ارتقا می یابد.

وی همچنین به برنامه توسعه اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور در حال حاضر هیچ برنامه‌ای جز اجرای قانون برنامه ندارد؛ در این راستا، باید به بازنگری مشاوران زنان در دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

کوچکی‌نژاد با تأکید بر تجمیع خدمات حمایتی به زنان و سرپرستان خانوار، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که دولت چگونه از این قشر حمایت می‌کند و تمامی دستگاه‌ها باید در این زمینه هماهنگ عمل کنند.

وی ضمن قدردانی از تلاش های شهردار و رئیس شورای شهر گفت: ما نیز در کنار آن‌ها برای حل مشکلات اساسی شهر و ارتقای جایگاه زنان تلاش خواهیم کرد.

کوچکی نژاد با اشاره به حضور ۴۰۰ خانم در شهرداری، تأکید کرد که زنان در مشاغل مختلف، به ویژه در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، نقش بسزایی دارند و باید از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده شود.

در پایان، وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه نهادها، بتوانند به موفقیت‌های بیشتری دست یابند و خواستار توجه بیشتری به مسائل زنان شد.

Share