با قدردانی از نشست تخصصی بازرس کل استان

چالش اجرای قانون جوانی جمعیت در گیلان؛ تخصیص زمین آری اما تحویل خیر!

چند تن از مخاطبان دیارمیرزا با ابراز خرسندی از ورود سازمان بازرسی برای نحوه اجرای صحیح قانون جوانی جمعیت می گویند ” آنچه که به عنوان تخصیص زمین به ۶۴۴ خانوار گفته شده هنوز در موراد بسیاری رنگ واقعیت به خود نگرفته و در برخی مناطق خصوصا شهرستان رشت تحقق نیفتاده است”.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از طرح های تشویقی در راستای افزایش جمعیت در دولت سیزدهم اختصاص زمین به خانواده های دارای سه فرزند در قالب طرح جوانی جمعیت بود. البته این طرح در گیلان، پیرترین استان کشور بر خلاف سایر نقاط کشور تا به امروز با چالش های مواجه بوده است.

یکی از چالشهای اجرای قانون جوانی جمعیت در این حوزه این بوده که در گیلان برخلاف سایر نقاط کشور به بهانه کمبود زمین و ارزش بالای آن به جای اینکه به هر خانواده ۲۰۰ متر زمین اعطا شود به ۱۰۰ مترمربع کاهش یافت.

این در حالی است که در گیلان به عنوان پیرترین استان کشور اگر مشوقی نسبت به سایر استانها نیست حداقل باید شرایط برابر با سایر مناطق کشور داشته باشد.

به دلیل همین شایبه و عقب ماندگی ها، احمد آقایی، بازرس کل جدید گیلان در اقدامی قابل تحسین در روزهای نخست حضورش، نشست نظارتی مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را برگزار و بر لزوم تعامل و تشریک مساعی مجموع دستگاه‌های مرتبط با این قانون تاکید کرده و گفته بود: “جانمایی اراضی مورد نیاز به تفکیک ۱۷ شهرستان و ارزش‌گذاری و توزیع عادلانه‌ی آن از الزاماتی است که باید مورد توجه دستگاه‌های دست اندرکار قرار گیرد و برای تمامی خانوارهای واجد شرایط که اکنون هزار و ۲۶۵ مورد شناسایی شده‌اند، اعمال شود”.

در راستای اجرای این قانون، مردادماه سال جاری محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه های نهضت ملی مسکن گفته بود “در استان ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در قالب طرح جوانی جمعیت ثبت نام کردند که از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ نفر تائید شده اند و به ۶۶۴ خانوار هم تاکنون زمین تخصیص داده شده است”.

در همین زمینه چند تن از مخاطبان دیارمیرزا با ابراز خرسندی از ورود سازمان بازرسی برای نحوه اجرای صحیح قانون جوانی جمعیت می گویند ” آنچه که به عنوان تخصیص زمین به ۶۴۴ خانوار گفته شده هنوز در موراد بسیاری رنگ واقعیت به خود نگرفته و در برخی مناطق خصوصا شهرستان رشت تحقق نیفتاده است”.

با قدردانی از پیگیریهای بازرس کل گیلان اگر به سخنان فلاحتگر هم استناد کنیم باید گفت که براساس اظهارات خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر برای تعداد زیادی ار خانوارهای اشاره شده این زمینها صرفا روی کاغذ تخصیص پیدا کرده و خبری از واگذاری اسناد و تحویل زمین به خانوارها نیست!”

همچنین اظهارات موسی فکور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در گفتگوی ویژه خبری نیز موید آن است کمتر از ۳۰۰ خانوار در گیلان زمینهای خود را دریافت کرده اند و بقیه در انتظار واگذاری هستند!

بررسی‌های دیارمیرزا حاکی از این است که تاکنون به ۲۷۴ خانوار ۱۴۷ قطعه زمین تحویل داده شده است.

Share