وزیر علوم در مراسم اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور؛

میل به مهاجرت نخبگان افزایش نگران کننده‌ای پیدا کرده | برای کم کردن میل مهاجرت چند برنامه در دستور کار قرار دادیم

وزیر علوم گفت: دانشگاهیان طبق برخی نظرسنجی ها امیدوارتر و بانشاط تر شدند تا سال تحصیلی جدید را شروع کنند و جامعه و مردم به خوبی از شعار وفاق ملی استقبال کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در در مراسم اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور گفت: امسال در یک فضای روانی و روحی بهتری سال و این اجلاس را برگزار می‌کنیم زیرا دانشگاهیان امیدوارتر و با نشاط‌تر شدند.

وی با اشاره به نظرسنجی‌ها افزود: یک امید و نشاط و شوری در جامعه به چشم می‌خورد و دانشگاهیان طبق برخی نظرسنجی‌ها امیدوارتر و بانشاط‌تر شدند تا سال تحصیلی جدید را شروع کنند و جامعه و مردم به خوبی از شعار وفاق ملی استقبال کردند.
سیمایی صراف بالا بردن سواد گفتگو در دانشگاه را یکی از ارکان مهم دانست و ادامه داد: مفهوم توافق و تفاهم این نیست که سلایق و افکار ما یکی شود بلکه وفاق ملی یعنی دوقطبی‌های تصنعی و خودساخته را به خاطر منافع ملی کنار بگذاریم و به جای تنازع تعامل کنیم و به جای رویارویی گفتگو کنیم. سواد گفتگو باید در جامعه بالا رود و دانشگاه بهترین رکن برای این است که نشان دهد سواد گفتگو داریم و آن را به جامعه منتقل دهد.

تحقق شعار وفاق ملی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم با ذکر این نکته که دانشگاه باشگاه احزاب نیست که گروه‌های مختلف روبروی هم قرار بگیرند و با هم رقابت کنند؛ تصریح کرد: شرط ما برای تداوم خدمت مدیران یا برای انتخاب مدیران جدید این است که قدرت اجماع‌سازی و قدرت گفتگو با سلایق مختلف و متکاثر را داشته باشند و تقاضا داریم مدیران تکثر و تنوع فرهنگی، فکری و سیاسی را در دانشگاه بپذیرند تا به یک تفاهم برسیم.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت حکمرانی علمی در کشور افزود: دانشگاه نباید نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد بلکه باید احساس مسئولیت اجتماعی کند.

وی با یادآوری لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت گفت: دانشگاه باید نیازهای کشور را بشناسد و تامین کند و نسبت به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی احساس مسئولیت کند.

وضع نامطلوب اقتصاد آموزش عالی

سیمایی صراف با اشاره سهم آموزش عالی از تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه هفتم توسعه گفت: سهم آموزش عالی از تولید ناخالص ملی کمتر از نیم درصد است طبق برنامه باید به ۴ درصد برسیم. اقتصاد آموزش عالی در شرایط بهینه‌ای به سر نمی‌برد. ما با ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی درصدد هستیم که اقتصاد آموزش عالی را ارتقا بدهیم.

میل به مهاجرت افزایشی است

|وزیر علوم وضع مهاجرت نخبگان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: میل به مهاجرت نخبگان افزایش نگران کننده‌ای پیدا کرده و به عکس میل به بازگشت کاهشی شده است و در حوزه جذب و نگهداشت نخبگان مشکلات زیادی داریم. بیکاری، معیشت و برخی مواجهه‌های سیاسی از عوامل این وضعیت اسفناک هستند ما برای کم کردن میل مهاجرت چند برنامه در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: ما در تعامل با جامعه علمی جهانی ضعف‌ها و کاستی‌های فراوانی داریم؛ برخی سختگیری‌های قانونی باید کاهش یابد.

Share