صادق پنجه‌ای وکیل پایه یک دادگستری؛

سخنی با نقدعلی نماینده‌ مجلس پیرامون ایجاد نهاد وکالت اداری در ایران؛ چرخ را دو بار اختراع نمی‌کنند

باور کنید، چاره‌ی کمبود نیروی متخصص در پرونده‌های شبه قضایی، فقط وکالت تخصصی است نه ایجاد نهاد وکالت اداری.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صادق پنجه‌ای وکیل پایه یک دادگستری نوشت:

آقای نقدعلی نماینده‌ محترم مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهارنظر خود بیان کرده‌اند که در فکر آن هستند تا برای پرونده‌هایی که در شعبات شبه قضایی چون اداره دارایی، شهرداری و… مطرح هست و وکیل ندارد، با ایجاد نهاد وکالت اداری به رفع این آسیب بپردازند.
اما در پاسخ به استدلال ایشان باید گفت: باور کنید، چاره‌ی کمبود نیروی متخصص در پرونده‌های شبه قضایی، فقط وکالت تخصصی است نه ایجاد نهاد وکالت اداری. وکیل اداری چه‌طور علمش سنجیده می‌شود. نکند شبیه همین آزمون‌های داوری است که به‌طرف می‌گویند بروید چند درس را بخوانید بعد از او سوالاتی می‌کنید که هیچ ارتباطی به آیین دادرسی داوری و… ندارد. یک میلیون و اندی هم برای آزمون پول می‌گیرید. نکنید! چرا مدام چرخ را اختراع می‌کنید. چرخ اختراع شده است! بیایید چرخ را مدرن و نو کنید و بر ویژگی‌هایش بیفزایید.
از طرفی در قانون وکالت، وکالت اتفاقی دیده دیده شده است. وکالت مدنی هم که رایج است و قانونی است. فلسفه‌ی ایجاد چنین نهادی چیست؟
آن‌طور که تجربه نشان داده و برداشت می‌شود، آقای نقدعلی به‌دنبال ایجاد نهادهای موازی است. در نهایت هم این نهادها مردم را بیش از پیش دچار هزینه و  بورکراسی اداری خواهند کرد و مدام بر این چرخه و کاغذبازی‌اش افزوده خواهد شد. در هیچ کجای دنیا چنین نهادی وجود ندارد. این دخالت در امور تخصصی است. همین حالا هم با وکالت مدنی خیلی‌ها در محاکم شبه قضایی اداره کار، مالیات، کمیسون‌های شهرداری و… حضور می‌یابند و اساساً نیازی به ایجاد چنین نهادی نبوده و نیست. مگر اینکه پشت آن سودای درآمدزایی و آمارسازی باشد. با این نهادها و آمارسازی‌ها می‌توان مدعی شد که سالانه فلان قدر آدم را شاغل کرده‌ایم. نکنید این کار را… کانون وکلا و مرکز وکلا باید سخت در مقابل این‌گونه نهادهای غیرموجه به‌ایستند.
امیدوارم این بار کمیسیون حقوقی مجلس موثر عمل کند و نیز با ارایه‌ی بیانیه‌ای تمامی نهادهای وکالت در استان‌ها  اعتراض خود را با توجه به مخاطراتی که دارد، اعلام کنند. امیدوارم اعضای کمیسیون حقوقی مجلس بعدها نگویند که ما اطلاع نداشتیم و بعد کاسه و کوزه را سر قوه‌قضاییه و جامعه‌ی وکلا بشکنند که شما باید واکنش نشان می‌دادید. می‌ترسم این چاقو روزی دسته‌ی خود را بِبُرد، آقای نقدعلی! اوضاع خراب‌تر از آن است که فکر می‌کنید. با این چیزها فقط و فقط آدم‌هایی غیر متخصص را معتبر می‌کنید. حالِ وکالت اصلآ خوب نیست. اگر مرهم نمی‌گذارید، لطفاً زخم هم نزنید.

Share