روستاهای جذاب لرستان: مکان‌هایی که باید در سفر به این استان دید

استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است که به خاطر طبیعت بکر، کوه‌های سرسبز و آبشارهای فراوانش شناخته شده است. این استان دارای روستاهای زیادی است که هر یک از آن‌ها جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی برخی از روستاهای جذاب استان لرستان و جاذبه‌های اطراف آن‌ها می‌پردازیم.

استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است که به خاطر طبیعت بکر، کوه‌های سرسبز و آبشارهای فراوانش شناخته شده است. این استان دارای روستاهای زیادی است که هر یک از آن‌ها جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی برخی از روستاهای جذاب استان لرستان و جاذبه‌های اطراف آن‌ها می‌پردازیم.

روستاهای لرستان

روستاهای دیدنی استان لرستان

استان لرستان، پر از روستاهای دیدنی است که به واسطه گردشگری این روزها بیشتر از قبل شناخته شده‌اند. روستاهای لرستان پر از مناظر طبیعی هستند و معماری سنتی این روستاها بسیار جذاب است. در ادامه به معرفی این روستاها خواهیم پرداخت.

روستای بیشه

  • موقعیت: نزدیک به شهرستان دورود
  • جاذبه‌ها:آبشار بیشه و رودخانه سزار

یکی از گردشگر پذیرترین روستاهای استان لرستان، روستای بیشه است. این روستا با داشتن جاذبه‌های معروفی مانند: آبشار بیشه و رودخانه سزار، محبوب است. مسیر ریلی جذابی که از دورود به این روستا و تا آبشار بیشه کشیده شده، بازدید از این روستا را راحت و دلپذیر کرده است. روستای بیشه در ۳۰ کیلومتری درود و ۶۵ کیلومتری خرم آباد قرار دارد.

روستاهای جذاب لرستان

روستای دره اسپر

  • موقعیت: نزدیک به شهرستان دورود
  • جاذبه‌ها: دشت لاله‌های واژگون، کوه‌های اشترانکوه، چشمه‌های آب معدنی، آبشار ازنادر

روستای دره اسپر یکی دیگر از روستاهای استان لرستان است که به زیبایی بی حد معروف شده است. این روستا که در ارتفاعات اشترانکوه قرار دارد، در فصل بهار میزبان لاله های واژگون است. همچنین دسترسی به چندین قله مرتفع اشترانکوه از این روستا، این منطقه را برای کوهنوردان محبوب کرده است. وجود چندین چشمه آب معدنی و آبشار ازنادر که به آبشار دره اسپر هم معروف است، در اطراف روستا و همچنین مردم مهمان نواز، روستای دره اسپر را به محلی برای گشت و گذار در فصل بهار و تابستان تبدیل کرده است.

روستای سنگ تراشان

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان خرم‌آباد
  • جاذبه‌ها: دریای ابر، غارهای کنجی

روستای سنگتراشان، در فاصله ۴۷ کیلومتری از خرم آباد قرار گرفته است. این روستا با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، چند سالی است که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. روستای سنگتراشان به علت آنکه مردمانش بیشتر در معادن مشغول کار هستند، به این نام معروف شده است. در این روستا به علت ارتفاع بالا می‌توانید دریای ابر را شاهد باشید، همچنین چندین غار معروف در این روستا وجود دارد که مفرغ‌هایی متعلق به دوران پیش از اسلام در آنها کشف شده است. دسترسی به این روستا، با خرید بلیط هواپیما خرم آباد آسان بوده و این روستا تا مرکز شهر خرم آباد تنها ۳۰ دقیقه فاصله دارد.

روستاهای دیدنی استان لرستان

روستای نوژیان

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان خرم‌آباد
  • جاذبه‌ها: آبشار نوژیان، دریاچه کیو، آبشار وارک

روستای نوژیان یکی دیگر از روستاهای نزدیک به خرم آباد است. این روستا در فاصله ۵۰ کیلومتری از خرم آباد قرار گرفته است. آبشار نوژیان، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این روستا محسوب می‌شود. آبشار وارک و دریاچه کیو هم از این روستا دسترسی آسانی دارند. در اطراف آبشار وارک وجود میوه‌های وحشی مانند: زالزالک، گلابی و بلوط، جذابیت خاصی به منطقه داده است.

روستای گریت

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان خرم‌آباد
  • جاذبه‌ها: آبشار گریت، مناظر کوهستانی

روستای گریت، یکی دیگر از روستاهای کمتر شناخته شده در نزدیکی خرم آباد است. این روستا با آبشار سرکانه(گریت) شناخته می‌شود. این آبشار در مسیر رود سزار به سمت دز تشکیل شده و ۱۵ متر ارتفاع دارد. معماری روستا و مردم خونگرم روستای گریت، می‌تواند تعطیلات خوبی را برایتان رقم بزند. مسیر کوهستانی روستا، مناظر دیدنی زیادی دارد و در اطراف روستا و آبشار، اقامتگاه وجود ندارد و بیشتر برای کمپینگ مناسب است.

روستای درب گنبد

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان کوهدشت
  • جاذبه‌ها: چشمه‌های آب معدنی، کوه‌های اطراف، تنگه شیرز

روستای درب گنبد، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت و در مسیر کرمانشاه به خوزستان قرار دارد. این روستا با داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان یکی از روستاهای دیدنی کشور است. وجود تنگه شیرز در نزدیکی روستا و کوه‌های شگفت انگیز که به واسطه فرسایش خاک نمایی زیبا دارند، اصلی‌ترین جاذبه این روستا محسوب می‌شود. همچنین در اطراف روستا، چشمه‌های آب معدنی فراوانی وجود دارد.

روستای چم سنگر

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان دورود
  • جاذبه‌ها: دریاچه گهر، پریز کوه

دریاچه گهر دورود را می‌توان اصلی‌ترین جاذبه گردشگری استان لرستان دانست. این جاذبه طبیعی که به دریاچه کریستالی و نگین اشترانکوه معروف است، در فاصله ۲ کیلومتری روستای چم سنگر قرار گرفته است. مسیر دریاچه نیاز به پیاده روی طولانی مدت دارد و باید برای رسیدن به دریاچه آمادگی جسمانی مطلوبی داشت. همچنین پریز کوه در اطراف دورود و روستای چم سنگر قرار دارد که طبیعتی زیبا و بکر را در خود جای داده است.

روستای زز و ماهرو

  • موقعیت: در شهرستان الیگودرز
  • جاذبه‌ها: آبشار چکان، رودخانه زز

وجود جاذبه‌های طبیعی گردشگری چون آبشار چکان ، رودخانه زز ،آبشار فصلی برنجه و روستاهای زیبایی مختلفی چون کیگوران ، درخت چمن ،پیرامام و.. روستاهای زز و ماهرو را در سالهای گذشته معروف و محبوب کرده است. این مجموعه روستا با داشتن کوه‌های مرتفع و طبیعت چشم نواز، در فاصله کمی از شهرستان الیگودرز، سالانه گردشگران مختلفی از داخل و خارج کشور را به خود جذب می‌کنند.

روستای آب سفید

  • موقعیت: در نزدیکی شهرستان الیگودرز
  • جاذبه‌ها: آبشار آب سفید، امامزاده مومدحسن، سد خان آباد

در نزدیکی الیگودرز و در فاصله ۴۰ کیلومتری از این شهرستان، روستای آب سفید قرار دارد. این روستا یکی از خروشان‌ترین آبشارهای ایران را دارد که به عروس آبشارهای ایران معروف گشته است. در مسیر دسترسی به آبشار، می‌توان از امامزاده مومدحسن و همچنین سد خان آباد که در حوالی روستای حسین آباد است نیز دیدن کرد.

روستای دره خزینه

  • موقعیت: در نزدیکی پل دختر
  • جاذبه ها: دره خزینه، پل معلق، رودخانه سیمره

روستای دره خزینه در فاصله ۴۰ کیلومتری از پل دختر قرار گرفته است. این روستا با داشتن دره خزینه، یکی از جاذبه‌های اصلی توریستی لرستان محسوب می‌شود. پیچ نعل اسبی دره و همچنین پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی این روستا محسوب می‌شود. همچنین رودخانه سیمره در کنار روستا قرار دارد که دیگر جاذبه روستا محسوب می‌شود.

روستای تیان

  • موقعیت: در نزدیکی دورود
  • جاذبه ها: تنگه لی لی، دره نی‌گاه، اشترانکوه

روستای تیان در فاصله ۱۲ کیلومتری دورود قرار دارد. این روستا به علت وجود تنگه لی لی و نی‌گاه معروف شده است. فضای تنگه لی لی به علت فرسایش آب، فرمی مانند دره ستارگان قشم دارد و آب‌تنی و قایق سواری در این تنگه از تفریحات گردشگرانی است که به روستای تیان می‌روند. وجود اشترانکوه در اطراف روستا، این روستا را برای کوهنوردی هم مناسب کرده است.

کلام پایانی

روستاهای جذاب لرستان و همچنین مناظر دیدنی این استان آنقدر زیاد است که همچنان بسیاری از آنها ناشناس باقی مانده است. تجربه شما از گردش در این استان چه بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Share