ثمره اَبَر کمپین تبلیغاتی «با انرژی»؛ تقریبا هیچ!

خاموشی های متعدد خانگی و صنعتی با وجود هزینه های میلیاردی!

در ایام پیک مصرف برق امسال، توانیر در حالی پای کار اَبَر کمپین تبلیغاتی «با انرژی» آمد که خاموشی‌های غیراعلامی، اما گسترده، موجب نارضایتی شدید بخش خانگی و البته صنعتی و تولیدی شده است. اینکه چنین هزینه سرسام آوری چه میزان دستاورد دارد را باید مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گشتی در سطح شهر یا اندکی گذران وقت در شبکه‌های مختلف تلویزیون و حتی نیم نگاهی به فهرست پیامک‌های خودکار دریافت شده روی تلفن همراه، کافی است تا چشم شهروندان با کمپین «با انرژی» آشنا شده باشد.

به نوشته تابناک، البته اقدامات و فعالیت این کمپین به حوزه تبلیغات تمام نمی‌شود و در بسته تبلیغی خود قرعه کشی‌های رنگارنگی از جمله خودرو را جای داده است. یک بررسی اجمالی و یک حساب سرانگشتی حوزه تبلیغات در هر یک از بخش‌های شهری، مخابرات، فضای مجازی و … خبر از خرج‌های چند صد میلیارد تومانی می‌دهد.

همراه اول دست به جیب می شود

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر در گفتگو با خبرنگار تابناک در پاسخ به اینکه محل تامین این ابر کمپین تبلیغاتی از کجاست، گفت: فعالیت این کمپین از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا نیمه مهر سال جاری ادامه دارد و هزینه‌های کمپین از محل صرفه جویی در مصرف برق در نتیجه این بسته تبلیغاتی تامین می‌شود.

به گفته وی، متولی این اقدام شرکت توانیر است، اما پیمانکار اجرایی آن شرکت همراه اول است و هزینه‌های این کمپین از محل صرفه جویی برق در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.

این اظهارات مدیرعامل توانیر در حالی مطرح می‌شود که امسال در بخش‌های مختلف صنایع، خانگی، تجاری و … یکی از سخت‌ترین روز‌ها را در فصول گرم تجربه کردیم. به نحوی که منهای خاموشی‌های پراکنده و البته مکرر در بخش خانگی که در بسیاری از موارد خسارات سنگینی نیز به لوازم خانگی نیز وارد کرد، در بخش صنایع نیز به گفته فعالان حوزه صنعت و تولید به ویژه در صنایع بزرگ کشور و البته شهرک‌های صنعتی، خاموشی‌های متعدد و گسترده‌ای را شاهد بودیم.

آسیب های گسترده و مردم ناراضی

هرچند خاموشی‌های از پیش تعیین شده را در سال‌های قبل تجربه کردیم، اما آنچه امسال به سبد عجایت صنعت برق اضافه شد، گزارشات مردمی پیروی تغییر ولتاژ در ساعاتی وصل برق بود! اقدامی که عملا موجب خرابی بسیاری از لوازم خانگی می‌شد.

به گفته متخصصان، ریشه ناترازی برق را در وهله نخست می‌توان در ضعف اقتصاد این صنعت و از طرفی فقدان سرمایه گذاری در بخش تولید آن، دانست. بر اساس برنامه توسعه باید سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، این در شرایطی است که ناترازی برق امسال رقمی بین ۱۲ تا ۱۶ هزار مگاوات را تجربه کرد.

از آنجایی که در ایام پیک مصرف برق امسال، شاهد خاموشی‌های الزامی به صنایع، پتروشیمی ها، تولیدی‌ها و حتی واحد‌های مسکونی به شکل مکرر در روز بودیم، به نظر می‌رسد این کمپین برای صرفه جویی موفقیت چندانی کسب نکرده و اگر هم تاثیرگذار بوده با توجه به خاموشی‌های کلافه کننده که نارضایتی عمومی را در پی داشت، میزان آن ناچیز بوده است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بهتر نبود این ارقام مالی صرف بخش تولید و توزیع برق در کشور می‌شد؟

Share