دست و دلبازی بانک‌ها برای کارکنان

بانک مرکزی: کارکنان بانکها سال گذشته، ۹۱.۶ هزار میلیارد تومان وام گرفتند!

بانک مرکزی گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها وموسسات اعتباری (اصل وام به همراه سود) به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت مدیره آنان در سال ۱۴۰۲ را طبق قانون منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز گذشته بانک مرکزی، گزارش مجموع مبالغ پرداخت‌شده (اصل وام به همراه سود) بانک‌ها و موسسات اعتباری به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره آنان در سال ۱۴۰۲ را بصورت تفکیکی منتشر کرد.

به نوشته اکوایران، هر چند بانک مرکزی اعلام کرده براساس اطلاعات منتشر شده در سایت و باتوجه به ابلاغ دستورالعمل و آیین‌نامه ها، تسهیلات مزبور روند کنترل شده‌ای داشته اماحجم وام دهی بانک ها به کارکنان شان با واکنش و انتقادهای گسترده ای همراه بوده است.

بررسی اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی بانک‌های کشور به کارمندان، مدیران و اعضای هیات مدیره خودشان نشان می‌دهد از مجموع ۲۹ بانک و موسسه اعتباری که اطلاعاتشان را به بانک مرکزی اعلام کرده اند، حجم کل تسهیلات به ۹۱ تریلیون و ۵۹۸ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد این در حالی است که سال گذشته، حجم کل تسهیلات بانکها و موسسات اعتباری به کارمندان ۱۶۴ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بوده است.

جزئیات تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک ها 
از آنجاییکه صف متقاضیان وام های بانکی هر روز طویل تر میشود و مقررات بسیار سخت گیرانه ای برای پرداخت تسهیلات حمایتی خانوار‌ها و تأمین اعتبارات مورد نیاز متقاضیان در بخش تولید، وجود دارد  اما مبلغ وام‌های پرداختی به بانکداران به طرز چشمگیری افزایش یافته است به نحوی که در برخی بانک‌ها نزدیک به یک‌میلیاردتومان به ازای هر نفر وام پرداخت شده که عمدتاً با بهره پایین و بازپرداخت طولانی‌مدت نیز هست. رسانه های دولتی در تایید این موضوع ضمن برشمردن برخی دشواری های کار در بانکها، این وام دهی ها را از حقوق عادی و طبیعی کارمندان بانکها برشمردند.

بانک مرکزی، این دو جدول را با عنوان تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره بانکها در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده که در یک جدول نام موسسه اعتباری نور نیز گنجانده شده است. از آنجا که این موسسه، بهمن سال گذشته منحل شد، بانک مرکزی، جمع بندی نهایی تسهیلات پرداختی را در جدولی بدون گنجاندن نام موسسه اعتباری نور ارائه کرده است.

در این گزارش، آمار مجموع تسهیلات پرداخت‌ شده، به معنای اصل وام به همراه سود، که به کارکنان، مدیران، اعضای هیات مدیره بانکها و موسسات اعتباری تعلق گرفته نیز بدین شرح اعلام شده است:

بررسی صورت‌های مالی ۱۱ بانک فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها در بانک‌های رسالت، کارآفرین و پارسیان به ثبت رسیده، و اگر مبلغ وام‌های پرداختی را به تعداد کارکنان بانک‌ها تقسیم کنیم، مشخص می‌شود بیشترین مبلغ وام به ازای هر نفر، در بانک‌های صادرات، رسالت، پست‌بانک ایران و ملت پرداخت شده است.

Share