مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

اهدا اعضای نوجوان مرگ مغزی در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نوجوان ۱۴ ساله گیلانی با اهدای عضو به سه بیمار نیازمند به پیوند، زندگی دوباره بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیامک ریماز، مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سیزدهمین اهدای عضو سال جاری در گیلان به نام «امیرمهدی کریمی» ۱۴ ساله اهل شهرستان رضوانشهر ثبت و اعضای این نوجوان مرگ مغزی با رضایت خانواده به بیماران نیازمند پیوند عضو اهدا شد.

وی بیان کرد: این نوجوان چهارم شهریور جاری به دنبال خونریزی دچار آسیب حاد مغزی شده بود که با وجود تلاش پزشکان معالج در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ۱۷ شهریور رشت مرگ مغزی شد.

مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: به دنبال مرگ مغزی این نوجوان با تلاش همکاران واحد فراهم آوری اعضای پیوندی این دانشگاه و با رضایت خانواده وی ۲ کلیه و کبد امیرمهدی به سه بیمار نیازمند پیوند اهدا شد.

واحد فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال ٩٣ پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد؛ این واحد مستقر در بیمارستان رازی رشت با حضور کارشناسان آماده پاسخگویی به سوالات علاقه مندان در مورد فرآیند اهدای عضو و دریافت کارت اهدا به صورت حضوری است.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهدا عضو صورت می‌گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود؛ «باربد چمن‌زیبای» کودک چهار ساله نخستین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهد، می‌تواند جان دست‌کم هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت نیز یک نفر به سبب نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

Share