چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

طبق اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مالیات مبلغی است که افراد و بنگاه‌ها بر اساس درآمد، دارایی یا فعالیت خود به دولت می‌پردازند. مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ است و نرخ آن سالانه تعیین می‌شود.

طبق اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مالیات مبلغی است که افراد و بنگاه‌ها بر اساس درآمد، دارایی یا فعالیت خود به دولت می‌پردازند. مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ است و نرخ آن سالانه تعیین می‌شود.

 

نقش مالیات در تعادل اقتصادی و تامین عدالت اجتماعی مهم است، زیرا دولت با نظارت بر مسائل اقتصادی از رکود و فساد جلوگیری می‌کند. برای کاهش مالیات، راهکارهای قانونی وجود دارد که می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا مبلغ کمتری به دولت بپردازند.

در این بخش، ۱۰ راهکار قانونی وجود دارد که بدانیم چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم.

تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی

هرساله دولت یک زمان‌بندی مشخص برای ارائه اظهارنامه مالیاتی تعیین می‌کند که در آن مدت باید اصناف و مشاغل، تمامی جزئیات هزینه و درآمد خود را ثبت کنند تا مالیات بر اساس آن محاسبه شود. ارائه به‌ موقع اظهارنامه مالیاتی می‌تواند در سال‌های بعدی مبلغ مالیات شما را کاهش دهد و شما را مشمول تخفیف‌ مالیاتی کند.

اشخاص حقیقی نیز در صورت عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر، جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلق خواهند داشت.. به همین دلیل، تسلیم به موقع ارائه اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم است. تنظیم و تحریر اظهارنامه عملکرد نیاز به دانش مالیاتی و حسابداری دارد. موسسات حسابداری زیادی هستند که انجام صفر تا صد اظهارنامه های مالیاتی را بر عهده میگیرند و در صورت لزوم در جلسات دفاعیه مالیاتی از ابرازی خود دفاع میکنند. اگر برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی نیاز به کمک دارید شرکت حسابداری ازتا accazta.com اظهارنامه مالیاتی شما را فارغ از ماهیت کسب و کارتان تهیه کرده و پیش از موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال میکند.

پرداخت به‌موقع مالیات

طبق ماده ۱۸۹ ق.م.م، اگر صورت‌های مالی، دفاتر شرکت‌ها و اشخاص حقیقی به مدت سه سال متوالی مورد تأیید اداره دارایی قرار گیرد و مالیات هر سال را در همان سال تسلیم اظهارنامه (بدون اعتراض) پرداخت کنید، ۵ درصد از اصل مالیات سه سال مذکور به عنوان جایزه خوش‌حسابی در نظر گرفته می‌شود. این جایزه، علاوه بر مزایای مقرر در ماده ۱۹۰ این قانون، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. همچنین، پرداخت زودتر از موعد مالیات نیز شامل تخفیف مالیاتی می‌شود.

محاسبه استهلاک مالیاتی

با گذشت زمان دارایی‌هایی مانند ابزار و ماشین‌آلات به دلیل استهلاک، کاهش ارزش پیدا می‌کنند. صاحبان کسب ‌وکارها می‌توانند با ارائه مدارک و اسناد دقیق درباره محاسبه ارزش و میزان استهلاک و فرسودگی این دارایی‌ها، از تخفیف‌های مالیاتی برای کاهش مالیات سازمان یا شرکت خود بهره ‌مند می‌شوند. برای روشن‌تر شدن موضوع، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید تجهیزات را به قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کرده‌اید. این تجهیزات قرار است به مدت ۲۰ سال برای شما کار کنند، بنابراین هزینه خرید به ۲۰ قسمت تقسیم می‌شود. به این ترتیب، در سال اول باید حدود ۱ میلیارد تومان به‌عنوان هزینه ثبت کنید. در سال‌های بعد، باید استهلاک تجهیزات را محاسبه کرده و از مبلغ هزینه‌های خود کم کنید. این امر باعث کاهش هزینه مالیاتی شما می‌شود، زیرا تجهیزات ۱۰ ساله ارزش کمتری نسبت به تجهیزات نو دارند.

ارائه اطلاعات مالی به صورت شفاف

برای کمک به ممیزان مالیاتی در انجام بررسی‌ها، باید اطلاعات مالی را با دقت ارائه دهید و صورت‌های مالی را درست تنظیم کنید. حتی فاکتورهای کم ‌قیمت را نیز ثبت کنید، زیرا این مبالغ کوچک می‌توانند جمع شده و تأثیر زیادی بر مالیات شما داشته باشند. ثبت دقیق جزئیات مالی نشان‌دهنده دقت و صداقت شماست و می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد.

کمک به موسسات خیریه و عام‌المنفعه

یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش مالیات، کمک به موسسات خیریه و عام‌المنفعه است. مشارکت در فعالیت‌های خیریه نه تنها حس رضایت را ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند به کاهش قابل توجهی در مبلغ مالیات شما منجر شود. هزینه‌های انجام شده در این زمینه از مالیات معاف هستند و از مبلغ نهایی مالیات شما کاسته می‌شوند.

مالیات با نرخ صفر

مالیات با نرخ صفر به وضعیتی اطلاق می‌شود که اداره مالیات نرخ مالیات برخی اصناف را به صفر می‌رساند، اما این به معنای معافیت مالیاتی نیست و ممکن است تحت شرایط خاص دوباره دریافت شود. طبق بند الف ماده ۱۳۲ ق.م.م، این نرخ برای مودیانی است که اظهارنامه، دفاتر قانونی و مدارک حسابداری خود را به موقع ارائه دهند. اداره مالیات پس از بررسی این مستندات، درآمد مشمول مالیات را تعیین کرده و مالیات را با نرخ صفر محاسبه می‌کند.

مشاغل خانگی

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ ارائه دهیم، استفاده از منزل خود به‌عنوان محل کار است. این اقدام نه تنها هزینه‌هایی مانند آب، برق و گاز را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند مالیات شما را نیز به‌طور قابل توجهی کم کند. همچنین، می‌توانید از امتیازاتی که برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بهره‌مند شوید.

ثبت رقم دقیق مالیات سال قبل

برای کاهش مالیات و مشکلات مالیاتی، بهتر است درآمد سال گذشته را به‌عنوان درآمد سال جاری در اظهارنامه ثبت کنید. این کار به جلوگیری از بررسی‌های دقیق‌تر و احتمالی افزایش مالیات کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که رقم مالیات سال گذشته را به‌درستی و بدون تغییر اعلام کنید تا از بروز مشکلات و حساسیت‌های بیشتر جلوگیری شود.

معافیت‌های مالیاتی

بر اساس ۱۴ ماده ق.م.م، برخی کسب‌وکارها مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. با توجه به تغییرات سالانه در نرخ مالیات بر درآمد و احتمال وجود معافیت‌های مالیاتی برای مشاغل و کسب‌وکارها، مؤدیان باید قبل از تکمیل اظهارنامه مالیاتی، جدیدترین قوانین مربوط به معافیت‌ها را بررسی کنند.

استفاده از معافیت‌های مالیاتی می‌تواند به کاهش مالیات کمک کند، بنابراین ضروری است که از قوانین به‌روز آگاه باشید و شرایط و درخواست‌های معافیت را به‌درستی ارزیابی کنید. طبق قوانین جدید، مشاغل زیر معاف از مالیات هستند.

  • مشاغل علمی-فرهنگی مانند انتشارات، فعالان فرهنگی، مطبوعات، مشاغل هنری و اصناف وابسته
  • فعالیت‌های خیریه، موقوفات و نهادهای اسلامی
  • مشاغل در مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری مرتبط با فعالیت‌های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی
  • درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز، به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ده سال

اشتراک دارایی‌ها و درآمدها با سایر افراد

برای کاهش میزان مالیات، می‌توان دارایی‌ها و درآمدها را با اعضای خانواده یا افراد معتبر به اشتراک بگذارید. با توجه به اینکه مالیات بر اساس میزان درآمد و دارایی محاسبه می‌شود، تقسیم آن‌ها با اعضای خانواده می‌تواند به کاهش مالیات کمک کند. معرفی اعضای خانواده به عنوان کارکنان کسب‌وکار و اشتراک‌گذاری دارایی‌ها و درآمدها با آن‌ها می‌تواند موجب کاهش قابل توجهی در مبلغ مالیات پرداختی شود.

مزایای پرداخت مالیات چیست؟

معمولا مودیان در حال تلاش هستند تا بدانند چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم، ولی باید بدانیم که پرداخت مالیات به چرخه اقتصادی کمک شایانی می‌کند. زیرا پرداخت مالیات به دولت این امکان را می‌دهد که تعادل اقتصادی را برقرار کند و وظایف خود را بتواند به درستی انجام دهد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• کنترل بازارهای اقتصادی

• تعیین و نظارت بر قیمت‌ها

• توزیع مزدها و سایر درآمدها

• جلوگیری از رکود، فساد و کساد اقتصادی

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم به صورت قانونی چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم. برای کاهش مالیات روش‌هایی مانند تسلیم به‌موقع اظهارنامه، پرداخت به‌ موقع مالیات، محاسبه دقیق استهلاک، کمک به موسسات خیریه و استفاده از معافیت‌های مالیاتی مانند مالیات با نرخ صفر وجود دارد.

Share