مجری طرح بین‌المللی ترمینال ریلی آستارا:

عدم تامین مصالح، مهم‌ترین مانع برای پیشرفت ترمینال ریلی آستارا

مجری طرح بین المللی ترمینال ریلی آستارا گفت: تاکنون اقدام جدی برای تامین مصالح مورد نیاز این پروژه‌ی مهم از سوی دستگاه‌های متولی در شهرستان و مرکز استان صورت نگرفته و این امر بزرگترین چالش در مسیر پیشرفت پروژه محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجری طرح بین‌المللی ترمینال ریلی آستارا گفت: از خرداد سال ۱۴۰۲ که اجرای پروژه ترمینال ریلی را آغاز کردیم پیشرفت فیزیکی آن از ۴۱ درصد به ۷۱ درصد رسیده است و قصد داریم‌تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی پیشرفت این پروژه را به ۹۰ درصد برسانیم.

اسد رضوی‌زاده افزود: در قرارداد منعقده بین ایران و جمهوری آذربایجان خط ریلی ۱۴۰۰ متر، پل ریلی و ۳۵ هکتار زمین با قرارداد ۶۰ میلیون دلاری تعریف شده است.

مجری طرح بین‌المللی ترمینال ریلی آستارا اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل این پروژه بین المللی مصالح مربوط به آن است که در راستای تامین مصالح با تنگناهایی روبرو هستیم و این پروژه قریب به دو میلیون متر مکعب مصالح نیاز دارد.

وی ادامه داد: ساخت سکوهای باری با ظرفیت ۹۱هزار مترمربع، ترمینال غلات با ظرفیت ۳۰ هزار تن، هشت دستگاه پل و ریل‌گذاری ۱۶ کیلومتری از جمله بخش‌های این ترمینال ریلی است که بیش از ۷۰درصد این بخش‌ها انجام شده است.

رضوی‌زاده گفت: در این پروژه برای حدود ۴۰۰نفر اشتغال‌زایی شده است که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها بومی هستند و هم اکنون به ۱۰۰ نیروی کاری در بخش‌های مختلف پروژه نیاز است و حقوق و مزایای آن‌ها بر اساس قانون کار پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از ادارات صمت، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و محیط زیست درخواست داریم با هماهنگی و همکاری فرمانداری در راستای تامین مصالح رودخانه‌ای از رودخانه مرزی آستاراچای و مصالح کوهی با حذف پیچ‌های محور آستارا-اردبیل، این پروژه بین المللی را همراهی کنند و پیمانکار پروژه هم آماده هر نوع همکاری در جهت تعریض محور آستارا-اردبیل است.

مجری طرح بین‌المللی ترمینال ریلی آستارا خاطرنشان کرد: پل روگذر روبروی ترمینال ریلی هم به عنوان بزرگترین پل روگذربرون شهری گیلان با ۹۰۰ متر طول و ۳۰متر عرض و با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال ساخت است و در صورت تامین مصالح این پروژه ظرف هشت ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۰ درصد صادرات ریلی کشور از طریق راه آهن آستارا انجام شده است و با توجه به ظرفیت و موقعیت این طرح، افزایش صادرات تا سقف ۲ میلیون‌ تن در سال هدف‌گذاری شده است.

رضوی‌زاده ادامه داد: از خرداد ۱۴۰۲ تاکنون برابر با ۶سال قبل از آن، پروژه ترمینال ریلی پیشرفت فیزیکی چشمگیر داشته است و از دستگاه‌های متولی انتظار داریم با توجه به اهمیت بین المللی این طرح و نقش آن در رونق کریدور شمال-جنوب نهایت همکاری را با ما داشته باشند.

Share