در همایش تجلیل از خیرین سلامت گیلان:

زیرساخت‌های بهداشت و درمان گیلان فرسوده است | زندگى اجتماعی بدون انفاق مفهومى ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان به فرسودگی زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان اشاره کرد و گفت: گیلان سرسبز محروم و فضای فیزیکی بهداشت و درمان آن بسیار فرسوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در همایش تجلیل از خیرین سلامت گیلان در رشت اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های دولت باید از ظرفیت‌های خیرین در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت استفاده شود.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در صحنه‌های مختلف اعم از توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی افزود: هر جا که مردم پای کار بودند موفق بوده‌ایم از اینرو استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌های مردمی و خیرین در حوزه مهمی همچون بهداشت و درمان ضرورت دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر تقویت امکانات و تجهیزات پزشکی در استان بیان کرد: گیلان از کادر پزشکی خوبی برخوردار است اما فضاها و امکانات پزشکی موجود حق مردم استان نبوده بنابراین باید تقویت شود.

وی ضمن قدردانی از خیرین سلامت برای رفع مشکلات و کمبودهای این حوزه اظهار کرد: مردان بزرگی همچون دکتر محمدصادق پیروز توانستند کارهای ماندگاری به یادگار بگذارند تا سالیان سال از آنها به نیکی یاد شود.

استاندار گیلان بیان کرد: خیرین با انجام امور خیرخواهانه و نوعدوستانه خود درس بزرگی به همگان می‌دهند و ما در پیشگاه آنان احساس کوچکی می‌کنیم.

عباسی بیان کرد: مجمع خیرین سلامت گیلان با هدف فراهم آمدن امکان، شناسایی و ساماندهی خیرین و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری صحیح از کمک ها، مشارکت های مردمی و هدایت کمک ها به اولویت های ملی در حوزه سلامت تشکیل شده و گام های خوبی در این حوزه برداشته شده است.

زندگى اجتماعی بدون انفاق مفهومى ندارد

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، امروز در همایش تجلیل از خیرین سلامت گیلان، اظهار کرد: انسان باید برای رسیدن به فراخنای نظام هستی تلاش کند.
وی دستگیری از مستمندان را از خصلت های زیبا و موردپسند نیکوکاران و مومنان عنوان کرد و گفت: در متون دینی ما انفاق کردن بسیار مورد توجه واقع شده است؛ به گونه ای که می توان آن را، از برجسته ترین عبادات مورد تأکید قرآن مجید دانست.
امام جمعه رشت، این همایش با قدردانی از اقدامات ماندگار دکتر پیروز، خیر لاهیجانی حوزه سلامت در استان تصریح کرد: هر کسی که در مسیر کار خیر و عام‌المنفعه قدم برمی دارد روز به روز برکت زندگی اش بیشتر می شود.
آیت‌الله رسول فلاحتی با بیان اینکه کار خیر ماندگار بوده و باید ترویج شود، اظهار کرد: زندگی اجتماعی بدون انفاق مفهومی ندارد و کمک‌های خیرین در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش سلامت ارزشمند بوده از اینرو باید در نشست‌های مختلف معرفی شده و کار خیر ترویج شود.
وی با اشاره به آیات قرآن در موضوع انفاق افزود: خیرین می توانند به خود ببالند که رابطه شان با مبدا هستی مستحکم است.
نماینده ولی فقیه در گیلان بیان کرد: خیرین نگاه پساعالم و فرا عالم دارند؛ اگر چه باید قدردان آنان باشیم اما این افتخارات و احترام دنیایی برای آنان مهم نیست.
وی ادامه داد: اگر انسان نگاه فراعالم داشته باشد و به عظمت خداوند و وجود جهان اخرت باور داشته باشد که بعد از این جهان به سرای دیگری خواهد رفت؛ خود را وقف مابقی انسانها خواهد کرد تا جاودانه شود.
به گفته ی امام جمعه رشت، به نقل از افلاطون، انسان می‌خورد؛ تا بماند، نه اینکه بماند تا بخورد.
وی با بیان اینکه انجام کار خیر چشم‌انداز جدیدی از زندگی به انسان می‌دهد، یادآور شد؛ امام خمینی (ره) در سه معادله ی سیاسی، فرهنگی، حکومت و مدیریت جوامع بشری، دنیا را متحول کرد و موجب اعجاب همه جهانیان شد.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه خیران می دانند دنیا جایی نیست که انسان به آن وابسته شود، خاطرنشان کرد: اولین آیات خدا در مورد انفاق بعد از سوره حمد، آیات ابتدایی سوره ی بقره هست؛ از اینرو انسان باید‌ نگاه توحیدی خود را تقویت کند و بکوشد تا استعداد های سرشار بالقوه خود را بالفعل تبدیل کنند.

قدرردان زحمات خیران حوزه سلامت گیلان هستیم

دکتر محمد تقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تقدیر از زحمات تمامی خیران حوزه سلامت، اظهار کرد: از دوره‌ای که در دانشگاه مستقر شدیم، تمام تلاش ما این بود که اعتماد خیرین سلامت را جلب نماییم.

دکتر آشوبی ادامه داد: با توجه به اینکه استان گیلان، استانی سرسبز است اما از لحاظ فضای فیزیکی بهداشت و درمان نسبت به استان‌های دیگر کشور، محروم و بسیار فرسوده است و این امر نشان دهنده این است که در دوره‌های مختلف از ظرفیت‌های ملی و خیرین سلامت استفاده‌ای نکردیم. در این خصوص، می‌بایست برای ارتقا بهداشت و درمان استان همگی تلاش نماییم و از ظرفیت‌های دولت، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و خیرین سلامت بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات با خیرین سلامت از جمله دکتر محمد صادق پیروز، پزشک حاذق و خیرسلامت گیلان، گفت: استاد پیروز علاوه بر اهدای بیمارستان پیروز لاهیجان، تمامی داشته‌های خود را نیز از جمله ۴۶۰ متر مربع ملک در بهترین نقطه تهران و همچنین زمینی دیگر در لاهیجان را به دانشگاه هبه کرد و ما بر اساس برنامه استراتژیک دانشگاه و نیاز این دانشگاه به مساعدت خیرین جلساتی زیادی را با خیران حوزه سلامت استان برگزار کردیم.

دکتر آشوبی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان قطب پیوند شمال کشور محسوب می‌شود، افزود: اما متاسفانه رشت از لحاظ فضاهای بهداشتی وضعیت مطلوبی ندارد.

وی در ادامه اسکان پزشکان متخصص در شهرهای محروم گیلان را از دیگر معضلات این استان عنوان کرد و از مادر شهید شاقلانی که ساختمانی را جهت استقرار پزشکان به دانشگاه هدیه کرد، قدردانی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بیش از ۱۱۰ تن خیر در استان گیلان و همچنین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان در حال احداث در گیلان، یادآور شد: در حال حاضر در استان گیلان پیوند کلیه و کبد، پوست و قرنیه انجام می‌گیرد و امیدواریم پس از اتمام ساختمان مذکور پیوند قلب و ریه نیز در این استان انجام گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که از زحمات تمامی خیرین سلامت استان تشکر کنیم و بگوییم که ما مدیون زحمات یکایک شما عزیزان هستیم.

Share