دکتر وحید شمس نصرتی متخصص و پژوهشگر:

تب دنگی پس از بیماری مالاریا، مقام دوم را در جهان دارد

پشه کشف‌شده آئدس مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه به باور کارشناسان از سال های بسیار دور در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است. در کشور ما نیز برای اولین‌بار نیست که این پشه مشاهده شده، اما این دفعه شاید به دلیل همزمانی حضورش با کرونا، بازتاب بیشتری در افکار عمومی داشته است.

پشه آئدس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چند وقتی است که نام پشه آئدس یا همان ببر آسیا را از رسانه ها می شنویم و هراس برخی از شهروندان را از این موجود ریز اما کشنده فراگرفته است.

موجودی که در برخی از استان های شمالی و هرمزگان مشاهده شده و نگرانی ها را از ابتلا به تب دنگی دوچندان کرده است.

اما این پشه چیست که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان را درگیر خود کرده و به سرتیتر بسیاری از رسانه های داخلی تبدیل شده است، آیا پیدایش این پشه، جدید و مربوط به چند ماه گذشته است و یا از قبل وجود داشته است.

پشه کشف‌شده آئدس مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه به باور کارشناسان از سال های بسیار دور در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است.

در کشور ما نیز برای اولین‌بار نیست که این پشه مشاهده شده، اما این دفعه شاید به دلیل همزمانی حضورش با کرونا، بازتاب بیشتری در افکار عمومی داشته است

برای تنویر افکار عمومی و آگاهی مردم از پشه آئدس گفت و گو ی کوتاهی با دکتر وحید شمس متخصص و پژوهشگر حوزه دامپزشکی داشتیم که ماحصل این گفت و گو را می خوانیم.

آقای دکتر ممنونم که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید لطفاً بفرمایید شما از چه زاویه ای به بیماری تب دنگی نگاه می کنید؟
دکتر وحید شمس نصرتی در پاسخ به این سوال گفت: من ترجیح می دهم از پنجره زیست محیطی به این بیماری نگاه کنم چرا که بیماری تب دنگی یا استخوان شکن که یک بیماری ویروسی است توسط پشه آئدس که از گونه آئدس اجیپتی که در تقسیم بندی حشرات از بند پایان محسوب می شود منتقل می شود که در واقع یک مشکل زیست محیطی است.

ممکنه درباره پشه آئدس بیشتر توضیح بفرمایید؟

– پشه آئدس یک پشه روزگرد است و بیشتر در ساعات اولیه صبح و عصر فعالیت دارد. محل تخم گذاری این پشه آب های راکد است از برکه های بزرگ گرفته تا آب جا مانده در پایه گلدان یا زباله های شهری مثل کنسرو خالی و لاستیک مستعمل؛ ویروس در محوطه شکمی پشه به مدت ۱۰تا۸ روز تکثیر می شود و از طریق بزاق پشه، انسان را مبتلا می کند مشکل از اینجا شروع می شود که ویروس تب دنگی به هیچ وجه روی پشه اثر نمی گذارد و پشه فقط ناقل و حمل کننده این ویروس هست و چنانچه پشه فاقد ویروس یک انسان آلوده روهم نیش بزنه با انتقال ویروس به پشه میتونه این بیماری رو به انسان دیگه منتقل کند.

آقای دکتر با این حساب می توانیم انتشار این بیماری رو به بهداشت عمومی ربط بدهیم؟

– دقیقا می خواستم به همین نکته دست پیدا کنم بیماری تب دنگی یک بیماری قدیمی است و پس از بیماری مالاریا، مقام دوم رو در جهان دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت(CHO) این بیماری رو از جمله ۱۶بیماری نادیده گرفته شده در مناطق گرمسیری نام برد.
در نتیجه هرچه بهداشت عمومی بیشتر رعایت بشود و جمعیت پشه ها کنترل بشوند انتشار این بیماری کمتر خواهد بود.

نکته دیگری رو مد نظر دارید که بخواهید بیان کنید؟

– علاوه بربهداشت عمومی استفاده از حشره کش ها، قرص های پشه و محافظت فیزیکی مثل پشه بند و توری می تواند در کنترل این بیماری موثر باشد و همینطور استفاده ازیک نوع ماهی از رده پاروپایان به نام ماهی گوپی که می توند لارو پشه آئدس رو بخورد به نوعی می تواند در کنترل این بیماری نقش داشته باشد.

در اینجا مواردی که باید در مورد پشه آئدس و راه کار مقابله با آن باید بدانیم به صورت اینفو گرافی نشان داده شده است.

Share