رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان در نشست خبری:

به استقرار دولت و حقوقدانان جدید در مجلس امیدواریم | گسترش فرهنگ استفاده از وکیل با کمپین‌های تبلیغاتی

همزمان با گرامیداشت هفته خبرنگار، نشست خبری رییس کانون وکلای دادگستری گیلان با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علیرضا امانی رییس کانون وکلای دادگستری گیلان ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار گفت: امیدوارم شما خبرنگاران در جهت ایفای وظیفه‌ی خطیر خود کماکان ثابت قدم باشید و تمام تلاش‌تان در این جهت باشد که کلیه زوایای پنهان موضوعات و آنچه که همگان باید بدانند را با شفافیت بیان کنید.

وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری گیلان نیز بمانند همیشه افتخار دارد به عنوان نهاد صنفی مستقل دوشادوش هم میهنان و هم استانی‌های عزیز بتواند قدمی در راستای حل مشکلات آنان بردارد.

گسترش فرهنگ استفاده از وکیل با کمپین‌های تبلیغاتی

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها در ایران و مشخصاً در گیلان وجود دارد فقدان فرهنگ وکالت یا اساسا فرهنگ حقوقی است، افزود: متاسفانه زمانی که مردم باید به وکیل دادگستری رجوع کنند بنا به دلایل مختلف از جمله‌عدم دانش کافی، تصور می‌کنند وکیل دادگستری آنطور که باید نمی‌تواند کار انجام دهد، یا به جهت‌عدم بضاعت مالی و یا ذهنیت‌های منفی به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند.

امانی ادامه داد: سال گذشته روابط عمومی کانون وکلای گیلان که رتبه نخست روابط عمومی‌های اتحادیه کانون‌های وکلای ایران را کسب کرد، در دو مرحله مختلف اقدام به راه اندازی کمپین‌هایی برای گسترش فرهنگ مراجعه به وکیل نمود. در کمپین اول با شعار «بهتره با وکیل تماس بگیری» و بعد از بازخورد مناسب آن کمپین دوم نیز با شعار «وکیل خود نباشیم» راه‌اندازی شد که بازخوردهای مثبتی کسب کرد که نمود آن را در افزایش مراجعات به دفاتر وکلای دادگستری و اداره معاضدت قضایی کانون مشاهده کردیم.

کمیسیون‌ها و بازوان کانون

وی با اشاره به خدمات‌رسانی اداره معاضدت تاکید کرد: اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری گیلان بعنوان یکی از ارکان مهم این نهاد با نگاهی خیرخواهانه در راستای ارائه مشاوره حقوقی رایگان به شهروندانی که بضاعت مالی مناسب ندارند، فعالیت می‌کند. در حال حاضر ساختمان شماره ۲ کانون وکلای گیلان در ابتدای بلوار آیت‌الله رودباری انحصاراً به اداره معاضدت تبدیل شده و هر روز در ساعت اداری از ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر و میانگین هر روزه ۷ وکیل خدمات مشاوره رایگان به مراجعان ارائه می‌دهند.

امانی با بیان گزارش عملکرد ارکان و کمیسیون‌های کانون وکلای دادگستری گیلان از ابتدای سال ۱۴۰۳ لغایت ۱۴ مرداد سالجاری، اذعان داشت: دادسرای انتظامی کانون ۴۵ پرونده ورودی داشت، دادگاه انتظامی کانون ۳۵ پرونده ورودی، کمیسیون ارزیابی شکایات انتظامی و سازش که از جمله ابداعات کانون گیلان است و در کمتر کانونی در کشور وجود دارد ۲۵ پرونده ورودی داشته است.

امانی با اشاره به فعالیت اتاق داوری که مرجعی است برای حل اختلاف دعاوی مردم قبل از ارجاع به دادگستری، تصریح کرد: سال جاری ۱۲ پرونده تشکیل شده در اتاق داوری داشتیم، ۷۲ فقره وکیل معاضدتی به شهروندان فاقد بضاعت مالی معرفی کردیم، ۱۹۵ فقره مشاوره حقوقی و معاضدتی رایگان، ۱۸۱ پرونده وکالت تسخیری و معرفی وکیل تسخیری همچنین ۴۱ فقره وکالت اتفاقی داشتیم.

امانی در زمینه وکالت اتفاقی نیز گفت: به موجب مقرارت و نظام‌نامه وکالت اتفاقی، هرکس که دارای دانش حقوقی باشد می‌تواند با مراجعه به کانون وکلا، هر سال در سه مرحله و برای سه پرونده نسبت به اخذ وکالت اتفاقی جهت طرح دعوا یا دفاع از اقربای نسبی و سببی تا درجه سوم از طبقه سوم، وکالت اتفاقی بگیرند. به همین واسطه آن‌هایی که دارای دانشنامه یا لیسانس حقوق هستند می‌توانند برای دفاع بستگان خود تا درجه سوم، از کانون وکلا، پروانه وکالت اتفاقی بگیرند و کانون وکلا در راستای مقررات قانونی، پروانه وکالت اتفاقی صادر می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان در ادامه به فعالیت کمیسیون فرهنگ و هنر این کانون نیز اشاره و تاکید کرد: سال گذشته ۹ برنامه و مراسم فرهنگی و هنری اعم از نمایش فیلم و دعوت از چهره‌های بنام و فرهنگی و هنری داشتیم.

بهره‌برداری از «کافه وکیل» و «کتاب وکیل»

امانی به فعالیت‌های دیگر کانون وکلای گیلان اشاره کرد و گفت: در سالجاری هم «کافه وکیل» و هم «کافه کتاب» را تحت عنوان کتاب وکیل دایر کردیم. «کافه وکیل» اکنون در حال انجام فعالیت آزمایشی است و «کتاب وکیل» نیز پیش بینی می‌شود با توجه به قراردادهایی که منعقد شده، بزودی به بهره برداری می‌رسد.

امیدواری به استقرار دولت و حقوقدانان جدید در مجلس

وی در خصوص آزمون وکالت تصریح کرد: آزمون کارآموزی وکالت ۲ سال اخیر را بر اساس مقررات قانون جدید تسهیل صدور مجوز کسب و کار برگزار کردیم که این مقرره جدید سبب افزایش تعداد کارآموزان پذیرفته شده، گردید.
امانی با بیان اینکه در سنوات گذشته به طور میانگین هرساله حدود ۱۰۰ کارآموز وکالت می‌پذیرفتیم، تاکید کرد: امسال و در آخرین آزمون ۴۳۳ نفر پذیرفتیم.
رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان گفت: بر اساس مقررات ماده ۵۴ آیین نامه اجرائی، کارآموزان وکالت باید در۳ مرحله ایفای وظیفه می‌کردند؛ ۲ ماهه اول، ۶ ماهه دوم نزد دادگستری و ۷ ماهه سوم نزد وکیل سرپرست بود.

امانی تصریح کرد: اخیراً ماده ۵۴ نزد رئیس قوه قضاییه اصلاحیه خورده و مجموعاً دوره کارآموزی وکالت به ۲ مرحله تبدیل شد. مرحله ۳ ماهه اول شامل کلاس‌های تئوریک و مرحله ۱۲ ماهه دوم که کارآموز وکالت به طور همزمان نزد وکیل سرپرست و دادگستری طی دوره می‌کند.
امانی گفت: کارآموزان پذیرفته شده در آزمون اخیر با طی دوره کارآموزی ۳ ماهه اول، یک ماه پیش به وکلای سرپرست معرفی شدند و دوره دوم کارآموزی این عزیزان آغاز شده و یک سال طول می‌کشد.

امانی ابراز امیدواری کرد با استقرار دولت جدید و همچنین حقوقدانان جدید در مجلس شورای اسلامی زین پس قوانین بهتری برای نهاد وکالت تصویب شود.

راه‌اندازی کمیسیون بین الملل در کانون وکلای دادگستری گیلان

رئیس کانون وکلای دادگستری استان گیلان در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت‌های برون مرزی کانون گفت: اخیرا مراکز کانون وکلای دادگستری خوزستان و آذربایجان شرقی به واسطه وحدت زبانی یا قرابتی که با کانون وکلای کشورهای کویت و ازمیر ترکیه داشتند، قراردادهای خواهر خواندگی با آن‌ها امضا کردند.

وی افزود: اگرچه این نوع توافق نامه‌ها بخاطر قوانین حقوقی خاص هر کشور بیشتر جنبه سمبولیک خواهد داشت اما ما نیز قصد داریم با فراخوان همکارانی که در زمینه حقوق بین الملل فعال هستند و به زبان‌های انگلیسی یا فرانسه تسلط دارند، به زودی کمیسیون بین الملل را راه‌اندازی نماییم.
به گفته امانی؛ در همین راستا، کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای کاسپین مقصد اولین مکاتبات ما خواهند بود.

در پایان از خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در جلسه از سوی رییس کانون وکلای دادگستری گیلان تقدیر شد.

Share