سید جلیل‌میرعظیمی اعلام کرد؛

افتتاح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خمام در هفته دولت

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان از گشایش سی‌ودومین مرکز فرهنگی هنری ثابت این مجموعه هم‌زمان با هفته دولت سال ۱۴۰۳ خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید جلیل‌ میرعظیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان روز چهارشنبه در آیین تجلیل‌از اصحاب‌رسانه اظهار کرد: راه‌اندازی سی‌ودومین مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در شهرستان خمام به‌منظور ارایه‌خدمات فرهنگی موثر به نسل کودک و نوجوان صورت‌ می‌گیرد.

مدیرکل کانون استان گیلان در ادامه، به تشریح روند ۱۵ ساله تکمیل این مرکز فرهنگی هنری و موانع پیش‌روی دست‌اندرکاران پرداخت و از حمایت‌های بی‌دریغ مسوولان و اصحاب رسانه برای پیش‌برد اهداف فرهنگی این مجموعه قدردانی‌کرد.

«مرکز»، «مخاطب» و «نوجوان»، محور برنامه‌های ۱۴۰۳ کانون

وی در همین‌حال به راه‌اندازی سالن گردهم‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تالش در هفته دولت سال ۱۴۰۳ اشاره و فراهم‌سازی این فرصت فرهنگی‌ با  امکانات به‌روز و مجهز را ثمره‌ پیگیری‌های متولیان کانون و حمایت‌های‌ مسوولان‌ شهرستان‌ دانست.

میرعظیمی با خاطرنشان‌ کردن این‌که برنامه‌های سال جاری کانون  با محوریت «مرکز»، «مخاطب» و «نوجوان» به‌پیش‌می‌رود، افزود: تعامل سازنده با خانواده‌ها نیز در دستورکار این نهادفرهنگی قرار دارد.

وی با تشریح فعالیت‌های کانون در جهت شاداب‌سازی مراکز فرهنگی هنری و انتخاب ۲ مرکز الگوی استانی، در همین‌ارتباط توضیح‌ داد: راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران نوجوان، بهره‌گیری از توان‌مندی‌های اعضای کانون‌یار و  تشکیل شورای خانواده و نوجوان، از برنامه‌هایی است که در جهت تحقق این مهم صورت‌می‌گیرد و در این مسیر برای تربیت نسلی مطالبه‌گر، دغدغه‌مند و نقش‌آفرین به‌عنوان کنش‌گر اجتماعی و فرهنگی تلاش‌می‌کنیم.

نهادینه‌سازی فرهنگ‌ایثار و شهادت، یک اولویت

میرعظیمی هم‌چنین، هم‌گرایی و هم‌افزایی با مجموعه‌های فرهنگی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای را از اولویت‌های کانون استان‌گیلان عنوان‌کرد و با اشاره به اجرای برنامه‌های مشارکتی و امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با اداره کل محیط‌زیست، شوای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان گیلان تصریح‌کرد: رشدهمه‌جانبه نسل کودک و نوجوان از اهدافی‌است که در این‌هم‌گرایی‌ها دنبال‌می‌شود.

این مدیر فرهنگی نقش‌آفرینی کانون به‌عنوان دبیر کمیته کودک و نوجوان کنگره امیران، سرداران و هشت‌هزار شهید استان گیلان و راه‌اندازی دبیرخانه این کمیته در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری رشت با تبیین اهداف این حرکت فرهنگی و ارزشی افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در میان کودکان و نوجوانان و آشنایی افزون‌تر آنان ایثار و رشادت‌های حافظان ایران اسلامی در دستورکار قراردارد.

کتاب، محور فعالیت‌های کانون

بهره‌گیری مربیان کانون از ظرفیت‌های ۶۲ عنوان‌ فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی کتاب‌محور برای کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان  از دیگر موضوع‌های محوری بود که در صحبت‌های میرعظیمی به‌آن اشاره‌ شد.

وی اظهارکرد: بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتابِ کتاب‌خانه‌های کانون گیلان امکانی مناسب برای رشد و بالندگی آینده‌سازان ایران اسلامی به‌شمارمی‌رود و این درحالی است که افزون‌بر ۱۳ هزار جلد کتاب طی سال ۱۴۰۲ به منابع مطالعاتی مراکز فرهنگی افزوده‌شده است.

گام‌های موثر کانون در برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، نمایش عروسکی و سرود، ایجاد قفسه‌ تازه‌های کتاب مراکز فرهنگی هنری، راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های مدارس در قالب طرح هرکلاس، یک کتاب‌خانه و فعالیت‌های فرآیندمحور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ازدیگر مواردی‌بود که در سخنان میرعظیمی موردتوجه قرارگرفت.

این مسوول با تاکید بر این مهم که کانون خانه امن برای کودکان و نوجوانان  است و اصحاب رسانه تاثیر به‌سزایی در معرفی این محیط فرهنگی به مخاطبان دارند، افزود: نقش اصحاب قلم و خبرنگاران در روشنگری و غیرقابل‌انکار است و نقش‌آفرینی آنان به‌عنوان دیده‌بان جامعه می‌تواند یاریگر دیگر مجموعه‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی در ادامه با خاطرنشان‌کردن حمایت‌های اصحاب رسانه از مجموعه‌های فرهنگی و کانون پرورش فکری گفت: این حمایت‌ها، نقش موثری در پیش‌برد اهداف فرهنگی کانون داشته و دارد.

Share