پزشکیان در مناظره دوم با جلیلی:

ادامه‌ دولت روحانی نیستم؛ این تهمت است | واردات خودرو را آزاد می کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سردار بزرگ کشورمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین مناظره مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

اینکه گفته شده ما قانون را قبول نداریم این درست نیست

مسعود پزشکیان در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: اولاً قبل از اینکه وارد این بحث بشوم لازم است این را عرض کنم که دیشب در بحث‌ها ظاهراً این تداعی شده که بنده خدمت سردار ملی و بزرگ ایران حرفی زده باشم ایشان را خار چشم دشمنان می‌دانم و ایشان را غرور ملی می‌دانم و ایشان الگویی برای جوانان کشور است.وی افزود: با نگاه ایشان بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود، در خارج با نگاه ظلم ستیزی با دشمنان برخورد کرد و در داخل یار و یاور همه مردم بود و روحش شاد و یادش گرامی باد.وی در ادامه گفت: اینکه گفته شده ما قانون را قبول نداریم این درست نیست ما از اول گفته‌ایم که چهارچوب قانون را اجرا می‌کنیم.پزشکیان تصریح کرد: از اول گفته‌ایم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و مسیری که داریم می‌رویم را طی خواهیم کرد در نتیجه امکان ندارد آن چیزی که قانون است ما بخواهیم بگوییم آن را اجرا نخواهیم کرد.وی افزود: یکی از بحث‌هایی که وجود دارد؛ باید آمریکا تمام تعهداتش را انجام بدهد تا ما دوباره برگردیم این یکی از مشکلاتی است که ما باید با مجلس شورای امنیت ‌ و سیاستگذاران مملکت بنشینیم و این موضوع را حل کنیم.وی افزود: طبیعتاً با کمیسیون امنیت ملی و شورای امنیت ملی صحبت خواهیم کرد و به یک زبان و نگاه مشترک باید در این مورد برسیم.

سیاستی می‌تواند موفق بشود که گزینه‌های مختلف برای حل مشکلات را در اختیار داشته باشد

پزشکیان در ادامه گفت: اینگونه نیست اینکه آنها به تعهداتشان عمل نکنند و ما عمل کنیم اصلاً اینگونه نیست بنده دیروز هم گفتم ما وقتی که وارد گفتگو می‌شویم اصولاً اگر با یک گزینه فقط وارد بشویم این گزینه اگر قبول نکنند خود به خود قطع می‌شود، آیا ما در کشور تصمیم بر این داریم که فقط با یک گزینه وارد مذاکره بشویم، یا گزینه‌های مختلفی در دست داشته باشیم تا بخواهیم حرفمان را آن عزت حکمت مصلحتی را که رهبر انقلاب گفته‌اند را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اجرا کنیم، همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست بشود.وی افزود: سیاستی می‌تواند موفق بشود که گزینه‌های مختلف برای حل مشکلات در اختیار داشته باشد، این برمی‌گردد به کارهای کارشناسی که باید انجام بگیرد اول این است که ما می‌خواهیم ارتباطمان را با دنیا حل بکنیم یا نه، اگر می‌خواهیم حل بکنیم باید بنشینیم و گزینه‌های مختلفی را که می‌توانیم با حفظ عزت و حکمت و مصلحت پیش ببریم ببینیم کدام گزینه‌ها را می‌توانیم در گفتگو داشته باشیم.وی در ادامه گفت: آیا به مصلحت کشور ما هست که تا آخر در تحریم‌ها بمانیم، و وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند آن هم نهایتاً تصمیمی است که باید گرفته شود.
پزشکیان تصریح کرد: هیچ حاکمیتی و هیچ قدرتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته است که رشد پیدا کند و پویا بشود و ما مجبوریم برای اینکه بتوانیم شکوفا بشویم اول با کشورهای منطقه و همسایه تبادل پیدا بکنیم، لازم این کار داشتن گزینه‌های مختلف در اختیار است با استفاده از کارشناسان و نخبگان و تعامل با چارچوب های قانونی است.وی افزود: هیچ وقت قرار نیست ما تمام تحریم‌ها رو لغو بکنیم این یه گفتگو است و باید ببینیم ابتدا نگاهمان چیست که آیا می‌خواهیم مشکلاتمان را و تحریم‌هایمان را حل کنیم یا نه و باید بتوانیم از کارشناسان داخلی موضوعات را در بیاوریم.

شما هر جا مذاکره کردید پشت آن بن‌بست و قطعنامه شد

پزشکیان در ادامه گفت: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟ اینکه گفته می‌شود آمار من غلط است، آنچه من دیروز نشان دادم پولی چاپ شده دوره دولت رئیسی بوده است و اینکه پول مملکت چقدر استفاده شده است مشخص است. ای مردم شما در زندگی خود می‌توانید با پول خود می‌توانید گوشت و مرغ بخرید؟ چرا نمی‌توانید خانه اجرا کنید؟ مگر نمی‌گفتند اشتغال دو برابر می‌شود و سالی یک میلیون مسکن درست می‌شود؟ سه سال تورم بالای ۴۰ درصد بوده و حقوق فقط ۱۵ درصد افزایش داشته است.وی تصریح کرد: زندگی در زمان آقای خاتمی بهتر بود یا نبود، زندگی و شغل بهتری داشتید یا نه؟ ایا برنامه دولت شهید رییسی را اجرا می‌کنند یا بار دیگر برنامه می‌نویسند، لطف کنند بگویند برنامه‌شان چیست؟۱۵۰ اقتصاددان از برنامه اقتصادی دولت من حمایت کرده‌اند.مردم خود قضاوت کنند آیا گروهی را می‌خواهند که بنشینند و دنیا را درست کنند؟ای کسانی که کارخانه دارید و در اقتصاد هستید اگر از روند موضوع راضی هستید به ایشان رای دهید. وی خطاب به جلیلی گفت: می‌دانید آلترناتیو چیست؟ گفت‌وگو راه‌حل دارد و شما هر جا مذاکره کردید پشت آن بن‌بست و قطعنامه شد.

تعهد می کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد

وی خاطرنشان کرد: آقای جلیلی جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند و میگوید دولت سوم روحانی هستید و به کسانی که در اینجا حضور ندارند تهمت میزند، مردم عزیز کشورمان بدانند این روند و نگاه یعنی نتیجه اش این است.پزشکیان خطاب به مردم گفت: مردم عزیز شب گذشته شما دو مسیر و تفاوت های ان را دیدید.برنامه ریزی از بالا را قبول ندارم باید با مشارکت کارشناسان بخش خصوصی و اندیشکده ها باشد.تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم.قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را می دهیم به دیگران.مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم اما نتیجه آن این شود که پرونده ایران به شورای امنیت برود.نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: تعهد می کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد.مردم ایران گام اصلی برای بهبود وضعیت معیشت رفع تحریم و تغییر روابط با کشورهای جهان است.همه مشکلات کشور ناشی از تحریم امریکا نیست من معتقد به جهش تولید با مشارکت مردم هستم.من اقتصاد ایران را با شایسته گزینی و عدالت اصلاح خواهم کرد.

بدون گفت‌وگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می داد

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: اینکه به من تهمت حزبی زده می‌شود دروغ است. من رئیس دانشگاه بودم و با دو پسر خودم در روستاهای کلیبر ۶۰۰ مرکز بهداشتی با همراهی مردم ساختم. کسی که ادعای ریاست جمهوری دارد، مثل آب خوردن تهمت می‌زند. راه من راه مولا علی است، شاخص مردم هستند و کل مردمی که در حال دعوا سر آن هستیم تنها ۴۰ درصد من و ایشان را قبول دارند و نه بیشتر. اینکه کسی که مخالف مسکن مهر است به من ربطی ندارد.وی ادامه داد:بیشتر اعضای ستاد آقای قالیباف در ستاد ما دارند کار می کنند.از دولت آقای رئیسی در ستاد ما مشغولند. مردم ببیند اینها کی هستند.پزشکیان خطاب به مردم گفت: الان دولت با نمام قوا فرمانداران، بخشداران و دهیاران در روستاها به نفع جلیلی فعالیت می‌کنند و عده‌ای هم تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چه می‌شود.ما پرت انرژی داریم و این پرت را ثروتمندان مصرف میکنند و هزینه را افرادی می‌دهند که کمتر مصرف میکنند. اگر قرار است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. به آن کسی که مصرف نمیکند هم باید بدهند.وی ادامه داد: بدون کارشناسی و گفت‌وگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می داد. اما نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند.باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم در دولت نبودم.نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص بورس گفت: روحانی و اقداماتش به من ربطی ندارد. اگر آقای جلیلی این طرح را داشتند چرا آن را در دولت شهید رئیسی اجرا نکردند، پس به این سادگی نیست و در تئوری حرف زدن آسان است.نگاه ما در بورس همان نگاه آقای عبده است. مجموعه‌ای اقتصاددانان بسته به تخصص، نسخه برخورد با مشکل را طراحی خواهند کرد. وی ادامه داد: دولت نباید در قیمت‌ها دخالت و در تولید دخالت کند و این مداخله بلای کنونی را بر سر واقتصاد آورده است.ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد این ثبات برخواهد گشت.حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و خود تحریم‌ها هم در این زمینه تاثیر گذار است.
پزشکیان در پاسخ به مجری در خصوص مصاحبه وی و بیان یارانه نقدی کمر اقتصاد را خم می کند گفت: من نگفتم یارانه ۴۵ هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده استحرفی که از رسانه ها می گویید درست نیست، دیروز گفتم که یک رسانه گفته به مولوی عبدالحمید را بی احترامی کردیم. بعد معلوم شد دروغ بوده و پول گرفتند و رجانیوز که مدعی اصولگرایی است این را پخش کرده اند.وی ادامه داد: معتقدم در این حاکمیت هیچ انسانی نباید گرسنه سر به بالش بگذارد. طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.جلیلی می گوید من مردم را قبول ندارم اما من تا به حال بابت یک عمل قلب هم پول نگرفته ام.پزشکیان گفت : تورم در سه سال گذشته بالای ۴۰ درصد و در بدترین وضعیت بوده است. مردم ببینید سفره‌هاتون با ۱۰ برابر شدن یارانه خوب شده که حرف این افراد درست است اما اگر نشده بدانید که دروغ می‌گویند.

در طرفداران من هم چپ است و هم راست

پزشکیان در ادامه عنوان کرد: در طرفداران من هم چپ است و هم راست و حتی کسی که نماز نمی‌خواند. ولی من قانون را اجرا خواهم کرد.وی افزود: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن درست می کنم؛ قانون بود ولی منابعش را ندیده بودند. ولی این کل مسکنی است که در دولت شهید رئیسی داده شده است (نشان دادن یک نمودار)؛ شبیه همان قبلش است.وی تصریح کرد: می‌گفتند یک میلیون مسکن درست می‌کنیم و یک میلیون شغل می‌دهیم و تورم هم تک رقمی می‌کنیم. بنده معتقدم نمی‌شود سالانه یک‌میلیون مسکن ساخت.

واردات خودرو را آزاد می کنم

پزشکیان در خصوص قیمت ارز گفت: وقتی تحریم وجود دارد، دولت دست در جیب مردم می کند. دلار را تک نرخی می کنیم؛ بازار خودش کشف قیمت کند.حقوق کارمند اگر به اندازه باشد می‌تواند مقداری از آن را ذخیره کرده و برای خود مسکن تهیه کند. با این حقوقی که به کارمندان می دهید، صدسال دیگر هم نمی توانند خانه بخرند.وی ادامه داد: اگر بتوانیم صادرات کنیم و ارز وارد کشور کنیم می‌توانیم تورم را کنترل کنیم.اصلاح ناترازی‌های در انرژی، گاز و ‌… است و اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم.به هرکسی ارز ترجیحی داده شود رانت است، ارز جز در دارو و غذا باید تک نرخی شود.پزشکیان در خصوص واردات خودرو گفت:چرا نمی گذارید مردم خودشان خودرو به صورت ازاد وارد کنند؛ مردم خودشان دلار دارند.ما واردات خودرو را آزاد میکنیم و بازار باید قیمت ها را تنظیم کند.بازار خودش را تنظیم می کند، لازم نیست من دخالت کنم.وی ادامه داد: مملکت را به کجا رسانده ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست‌ دوم هم راضی شده اند ولی همین را هم به مردم اجازه نمی دهیم.بازار را نباید به روی خودروی خارجی ببندیم.واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد میکنم.

من جزو هیچ حزبی نبودم

پزشکیان در خصوص وضعیت بازنشستگان و ناترازی صندوق های بازنشستگی گفت: برای ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، قدم اول تامین هزینه‌های سلامت بازنشستگان است. موضوع دیگر افزایش حقوق ان‌ها و قدرت خرید بازنشستگان است.در سنین بازنشستگی تسهیلاتی به آنها در زمینه سفرها و حمل و نقل اختصاص داده شود.سومدیریت‌ها ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کند. طوری باید مدیریت شود که به بهره‌وری برسد و باید سرمایه موجود را از ضرر رها و بهره‌ور کنیم. وی ادامه داد: یکی از عوامل ایجاد تورم دولت‌ها هستند، در ادارات ما کسانی هستند که نیم ساعت هم کار نمی‌کنند پس ایجاد یک سازمان جدید درست نیست و اگر از نیروهای موجود درست استفاده کنیم نیازی به سازمان جدید نیست. اگر پرداخت بر اساس عملکرد باشد دولت می‌تواند تورم را کنترل کند. این توهم است که برنامه را با چند هیات علمی نوشت. چه کسی به شما این ماموریت و پول داده که برنامه بنویسید و براساس چه روشی برنامه نوشتید؟ پزشکیان در ادامه گفت: این برنامه از جنس همان ایجاد شغل با یک میلیون تومان است. مردم اگر این تورم را احساس نمی‌کنید که به این افراد رای دهید تا ادامه دهند. چرا نخبگان دارند از کشور می روند؟ به‌خاطر این است که فقط از آدم های اطراف خودشان استفاده می کنند.وی ادامه داد: من جزو هیچ حزبی نبودم و وزیر شدم، کارهایی که در استانمان انجام دادم براساس علم و کارشناسی بود. در دولت خاتمی معاون سلامت شدم چون کار کارشناسی کرده بودم. نه بیسوادم نه وابسته به حزبم و نه خودم را از مردم جدا کردم. از درون مردم بودم و برای مردم بودم. تهمت می زنند که دولت چندم فلانی هستم.خیلی از اعضای ستادهای شهید رئیسی و قالیباف برای ما دارند کار می‌کنند!

گردنم را در مقابل حرف هایم گرو می‌گذارم

پزشکیان در بخش پایانی صحبت های خود گفت: مردم عزیز لحظه انتخاب نزدیک میشود برای ایران فرصتی در راه است، من برای کوتاه کردن دامنه های تبعیض و تحریم و تحقیر به میدان امدم، من نیامده‌ام تا خطری باشم امده ام تا با تفاهم و وفاق ملی صدای همه را بشنوم.باید باهم نگذاریم تا ایران روز به روز ناتوان تر و فقیر تر شود.وی افزود: گردنم را در مقابل حرف هایم گرو می‌گذارم، اینکه ۶۰ درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند پیام دارد برای حکومت. من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را شنیده بودم و باز هم می شنوم.پزشکیان در پایان گفت: از شما میخواهم که برای ایران جمعه ۱۵ تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترمند. مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویش می دارم

Share