هشدار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

پشه آئدس علاقه به لباس تیره دارد و در روز خونخواری می‌کند

رضوانی اظهار کرد: پشه آئدس عادت به خونخواری دارد و در روز خون آشامی می‌کند؛ باید با پوشیدن لباس روشن و بلند این پشه را از خود دور کرد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع پشه آئدس و تب دانگی اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۱ ماه از شناخت این پشه در استان سوالات بسیار سطحی و دم دستی گاهی پرسیده میشود که نشان از آموزش و اطلاع رسانی همگانی ضعیف ماست، انتظار از اینکه نسل این پشه منقرض بشود غیرممکن است و این وظیقه ماست که یاد بگیریم چگونه در این زمینه از خودمان مراقبت کنیم و با این پشه زندگی کنیم.

رضوانی با بیان اینکه براساس گزارش نطام مراقبت جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۷ تیرماه کلا ۱۴۶ مورد مثبت تب دانگی در کشور شناسایی شد که اکثریت این موارد سفر به کشور امارات و یا برگشت از آنجا داشتند، افزود: از کل بیماران مبتلا تنها یک مورد فوتی داشتیم که بیماری زمینه ای داشت و از این ۱۴۶ مورد ۱۳۸ مورد سابقه سفر به خارج از کشور از جمله کشورهای امارات، پاکستان، عمان و بنین را داشتند.

وی افزود:  ۸ مورد بعدی مبتلایان تب دانگی در داخل کشور، در بندر لنگه مبتلا شدند که بخش نگران کننده داستان نیز همین است.

رضوانی تصریح کرد: عمدتا این بیماری ها در استان فارس شناسایی شدند و تنها یکی از این بیماران، وارد شهرستان های استان گیلان شد که این شخص چند روزی را با علائم در استان سپری کرد و بنا به تقاضای ما خودش را در محل سکونتش قرنطینه کرد تا علائمش بهبود پیدا کند و بتواند برگردد.

رضوانی در رابطه با جزئیات خطر این بیماری گفت: این بیماری اگر در یک فرد سالم اتفاق بیفتد در ۹۷ درصد موارد یا بدون علامت یا با علامت ها خفیف بروز میکند اما برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند میتواند کشنده و خطرناک باشد اما چیزی که جای نگرانی دارد پشه نیست، بلکه بیماری ای است که ممکن است آن پشه انتقال دهد.

رضوانی در رابطه با چرخه و حلقه های این شیوع گفت: سه حلقه به نام (پشه-انسان سالم-آدم بیمار) وجود دارد. و اگر هر سه این موارد در یک جامعه وجود داشته باشد آنگاه حلقه انتقال کامل می‌شود و تمام سعی ما در این است که این حلقه کامل نشود ولی باید بدانیم که با دیدن پشه به هراس نیفتیم.

در مورد پشه چکار میتوان انجام داد؟

رضوانی تصریح کرد: هرچه جمعیت پشه بیشتر باشد، شانس گزیدگی بیشتر است، پس باید کاری کنیم وفور پشه کاهش پیدا کند و راه آن این است که محل تکثیر و تولید مثل پشه را از‌ بین ببریم. محل تولید مثل و تکثیر این پشه ها در آب روشن شفاف راکد که به میزان کم باشد ( مانند آب زیرگلدانی، آب جمع شده در قوطی پلاستیکی یا آب درون لاستیک ها ) است.که متاسفانه در گیلان با توجه به آب و هوای استان از این فضاها به وفور وجود دارد، پس لازم است که در محیط خانه عرصه را برای تولید مثل پشه از بین ببریم و شهرمان را پاکیزه سازی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نکته جالب در زمینه گزش این پشه این است که پشه آئدس همیشه در استان بوده و خواهد بود و این فکر که این پشه شب ها خونخواری می‌کند غلط است و اتفاقا در فضای آزاد و روز خونخواری می‌کند، پشه آئدس علاقه شدیدی به لباس تیره دارد، لذا پوشیدن لباس گشاد، روشن و آستین بلند بهترین نوع پوشش برای در امان بودن از گزیدگی است، البته برای در امان بودن در فضای آزاد مانند پارک و ساحل میتوان از اسپری های بدن ضدحشره استفاده کرد.

وی افزود: انسان مبتلا در ۹۷ درصد موارد، علائم بدون علامت دارد و فقط ۲-۳ درصد موارد علائم شدید است که نیاز به حضور در بیمارستان است اگر ما در این موضوع درست اطلاع رسانی نکنیم با گزش هر پشه ای یک تعداد زیادی انسان باید به بیمارستان مراجعه کنند که درست نیست و حتی اگر پشه آلوده نیش بزند بازهم لازم نیست به بیمارستان مراجعه کنید. ما با این پشه باید زندگی کنیم ولی باید یاد بگیریم که چگونه کمترین اتفاق و تبعات برایمان اتفاق بیفتد.

رضوانی در رابطه با وظیفه ارگان ها در رابطه با پشه آئدس گفت: موضوع آئدس صرفا مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی نیست. اگر شهر شرایط تولید مثل پشه را دارد ارتباطی به دانشگاه علوم پزشکی ندارد و این مربوط به ارگان دیگری است. وظیفه ما خدمت به بیماران در بیمارستان و اطلاع رسانی درست است لذا مسئولیت آئدس برای همه سازمان ها اعم از شهرداری، جهاد کشاورزی، گمرکات و پلیس راه می‌باشد. مگر شورای شهر کمیسیون بهداشت ندارد؟ باید از آنها خواست این موضوع به خوبی اطلاع رسانی شود.

رضوانی در رابطه با وضعیت استان گفت: اگرچه سه حلقه (پشه-انسان سالم-آدم بیمار) در استان ما تا به امروز چفت نشده اما در استان پتانسیل چفت شدن این حلقه و اتفاق نهایی وجود دارد لذا وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است که پیش بینی های لازم را انجام دهد که درصورت شدت پیدا کردن مانند کرونا غافلگیر نشویم. امید است از این امتحان بزرگ و سخت بیرون بیایم.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: درصورتی که بعد از گذشت ۴-۵ روز از گزش پشه دچار علائم سردرد، کوفتگی و تب شدید ( که بارز ترین علامت تب است) شدیم باید به مراکز درمانی شهری و درمانگاه ها مراجعه کنیم. اگر مورد مشکوکی در درمانگاه ها مشاهده شد و پزشک مشکوک بود میتواند به پزشک متخصص معتمد دانشگاه که در هر شهرستان انتخاب شده ارجاع دهد تا تشخیص نهایی توسط متخصصین انجام شود.

آیا سم پاشی تاثیری دارد؟

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با تاثیر سمپاشی نیز گفت: از آنجایی که سقف پرواز این پشه ۵۰۰ متر است لذا سمپاشی برای کاهش موقت وفور است و اصلا دائمی نیست، با گذشت چند ساعت یا با بارش باران و رقیق شدن میزان سم، اثر آن کم میشود.

به گزارش دیارمیرزا، در انتها رضوانی در رابطه با فصل تولید مثل و تکثیر پشه ها گفت: تکثیر و زاد و ولد این پشه در دمای کمتر از ۱۶ تا ۱۸ درجه به حداقل میرسد اما اگر تخمی در تابستان گذاشته باشد در باران سال بعد زنده می‌شود.

Share