سخنی با کمیته بررسی صلاحیت وزیر جدید نیرو

نیروگاه رامین اهواز و آنچه که محرابیان نمی گوید | چرا شبکه برق ایران اینقدر شکننده و ناپایدار است؟

نشتی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین می‌توانست به خاموشی در بخشی از کشور در تیرماه و گرم‌ترین روزهای سال ختم شود. اما مهندسین، تکنسین‌ها و کارگرهای نیروگاه رامین اهواز ۱۸ ساعت روی توربین با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی کار کردند تا با رفع نشتی کندانسور مانع از خاموشی در خوزستان شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت

خبر نشتی در کندانسور نیروگاه رامین اهواز با بازتاب همت و غیرت تکنسین‌ها برای حل مشکل نیروگاه در شبکه های اجتماعی همراه شد. نشتی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین می‌توانست به خاموشی در بخشی از کشور در تیرماه و گرم‌ترین روزهای سال ختم شود. اما مهندسین، تکنسین‌ها و کارگرهای نیروگاه رامین اهواز ۱۸ ساعت روی توربین با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی کار کردند تا با رفع نشتی کندانسور مانع از خاموشی در خوزستان شوند.

شبکه های اجتماعی نسبت به این غیرت و همت بی تفاوت نبود و این «تلاش» در میان ایرانیان «دیده» شد. اما سوالی که برجاست این است که
چرا شبکه برق ایران باید تا این حد ناپایدار باشد؟
چرا هر سال در زمان اوج مصرف تابستان باید شاهد این سناریوی تکراریِ «ترس از خاموشی» باشیم؟
چرا برنامه ریزی «تولید» و توسعه شبکه برق کشور دائما از «نیاز» عقب است؟
چرا وزیر نیرو به شکل شفاف گزارش نمی دهد که در طول ۳ سال گذشته چه اقداماتی کرده که امروز تکنسین‌ و کارگرهای نیروگاه رامین ناچارند که ۱۸ ساعت روی توربین با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی کار کنند تا شهروندان خوزستانی در معرض آسیب گرما قرار نگیرند؟

«مخبر جهادی» یا «مخبر برنامه ریزی»؟

سریعا مخبر جلسه گذاشت (با وجود تعطیلی تاسوعا) و از روحیه جهادی تکنسین‌ها تمجید کرد، ولی مخبر نگفت که چرا در کشور «روحیه جهادی» هست ولی «برنامه ریزی» نیست؟ چرا «روحیه» غیرت حضور دارد ولی «ذهن» برنامه ریز حضور ندارد؟

مخبر به عنوان معاون اول سابق و به عنوان سرپرست ریاست جمهوری فعلی باید محرابیان را به مقابل دوربین و اذهان عمومی بکشاند/بنشاند که چرا شبکه برق ایران این قدر شکننده و ناپایدار است؟

چرا با وجود ۳ سال وقت، محرابیان هنوز نتوانسته است مشکل ناترازی برق را حل نماید؟

ناترازی برق کشور در حال تبدیل شدن به چالشی امنیتی است به طوریکه در حال حاضر شبکه در شرایط بحرانی در حال بهره برداری است و هر لحظه امکان فروپاشی شبکه وجود دارد. چرا وزیر نیرو ساکت است؟ چرا برای افکار عمومی احترام قائل نیست و چرا گزارش نمی دهد؟

وقتی افکار عمومی ایرانیان همت و غیرت تکنسین‌های نیروگاه رامین را اینطور پوشش می دهند، چرا نباید به «گزارش شفاف» درباره برنامه ریزی صنعت برق کشور دسترسی داشته باشند؟

نگاهی به جلسه رای اعتماد مجلس به محرابیان برای وزارت نیرو
دقیقا تابستان سه سال پیش (لینک+)

…«علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود با بیان اینکه برای حل مشکل آب و برق باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم، گفت: مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.»…
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که قطعی مکرر برق «موجب اخلال در زندگی مردم» و کسب و کار شده است، گفت: به دلیل این قطعی‌ها، بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده و ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌آید و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

تابستان سه سال پیش (۳ شهریور ۱۴۰۰ ) محرابیان گفت: در بخش برق ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات است…
حال سه سال گذشته و واکنش وزیر نیرو به افکار عمومی حتی در حد انتشار یک گزارش ده برگی نیست.

۱.۴ درصد تولید علم رشته مهندسی برق دنیا در ایران است. بعد از آمریکا بیشترین مهندس برق را در ایران داریم. مهندسی برق، پرجمعیت‌ترین رشته علمی در ایران است. چرا وزیر نیرو برای چنین ظرفیتی احترام قائل نیست؟ چند گزارش علمی درباره علت ناترازی برق منتشر کرده است؟ مکانیسم جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و خارجی چه بوده است؟

کمیته بررسی صلاحیتهای وزیر جدید نیرو

ضروری است که کمیته مربوط به وزارت نیرو به تجربه تلخ انتخاب محرابیان واقف باشند و بدانند که کشور در چه شرایط ناپایداری در زمینه تامین برق قرار دارد. اینگونه نشود که مجدد ۳ سال بگذرد و در تابستان ۱۴۰۶ تکنسین های نیروگاه رامین یا نیروگاه جهرم و … مجبور بشوند که با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی ضعف «عدم برنامه ریزی» وزیر را جبران کنند.

وزیر جدید نیرو باید علاوه بر روحیه جهادی، تجربه و توان «برنامه ریزی» و مدیریت موثر در این حوزه ها را داشته باشد:

اقدامات موثر برای حل مشکل «ناترازی انرژی» کشور با همکاری وزارت نفت؛
توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور؛
برنامه ریزی برای مشکل «فرسودگی تاسیسات و زیربناهای صنعت برق» و کاهش اتلاف انرژی در تولید و توزیع برق از طریق تلاش برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی.

Share