وزیر نفت: جزئیات فروش نفت را نمی‌توانیم اعلام کنیم

میزان درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است

وزیر نفت گفت: امروز ما به اروپا هم صادرات نفت داریم، ما امروز به ۱۷ کشور جهان صادرات نفت داریم و با ریل‌گذاری‌ای که در صادرات نفت شده است، هر دولتی هم در آمریکا سر کار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سه سال اخیر در صنعت نفت صورت گرفته است که اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌ نمی‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید.

وی افزود: در آغازبه‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود که به‌همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه “تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته است.”، گفت: صادرات نفت از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید.

وی ادامه داد: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید؛ به‌عبارتی در این زمینه رشد ۳.۵برابری داشته است.

وزیر نفت با ابراز اینکه “طرح‌های قابل‌قبولی در شورای اقتصاد به‌ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده است.”، گفت: برای نخستین بار ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.

اوجی با انتقاد از مطالبی که در خصوص تخفیف قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی برخی کاندیداها بیان شده است، گفت: می‌گویند تخفیف‌های عجیب و غریب به چین می‌دهیم، این‌گونه نیست؛ میزان درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است.

وی افزود: امروز ما به اروپا هم صادرات نفت داریم، ما امروز به ۱۷ کشور جهان صادرات نفت داریم و با ریل‌گذاری‌ای که در صادرات نفت شده است، هر دولتی هم در آمریکا سر کار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد.

وزیر نفت با تصریح به اینکه “جزئیات فروش نفت را نمی‌توانیم اعلام کنیم چرا که در جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم”، گفت: در بحث فروش نفت یک کارگروه ۷نفره داریم، نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده قوه قضائیه، نماینده سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی حضور دارند و همه مسائل مربوط به فروش نفت را کنترل می‌کنند.

وی ادامه داد: در صنعت نفت ۳۰۰هزار نفر در شبانه‌روز دارند کار می‌کنند و امروزه به هرجا اراده کنیم می‌توانیم نفت بفروشیم.

Share